کد خبر: 1156412
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
در احوالات شیخ محمدبن یعقوب کلینی

۱۹ اردیبهشت، روز بزرگداشت «شیخ محمد‌بن یعقوب کلینی» مؤلف کتاب گرانسنگ «الکافی» است. کتابی که نوشتن آن ۲۰ سال زمان برده است و همین نشان می‌دهد چه میزان این کتاب ارزشمند است. از شیخ کلینی به عنوان موفق‌ترین دانشمند شیعه در نقل حدیث می‌توان یاد کرد که با تألیف کتاب «الکافی» حق بزرگی بر گردن شیعیان به خصوص عالمان بعد از خود دارد.
شیخ کلینی مشهورترین دانشمند و فقیه و محدث شیعه در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری است که حوالی تهران امروزی متولد شد. شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کلینی یا شیخ کلینی یا ثقه‌الاسلام کلینی به سال ۲۸۵ هجری قمری و مطابق با ۲۴۹ شمسی در زمان امام حسن عسگری (ع) در حوالی تهران متولد شد. محل تولد وی روستای کلین از روستا‌های قدیمی پیرامون تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و نزدیک حسن‌آباد قم بود.
ابوجعفر کلینی در کودکی نزد پدر و دایی خود علوم اسلامی را فرا گرفت و سپس با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد و بعد از آن برای کسب علم و دانش به شهرری رفت. شیخ کلینی در ری، قم، بغداد، کوفه و دیگر ممالک اسلامی در نیمه دوم سده سوم هجری دانشمندان بزرگ، فق‌ها و محدثان بسیاری را ملاقات کرد.
شیخ کلینی کتاب‌های مختلفی نگاشته و یک مجموعه شعر مشتمل بر اشعار و قصایدی دارد که شعرا در مناقب و فضائل اهل بیت (ع) سروده‌اند. ثقه‌الاسلام کلینی همچنین شاگردان بسیاری تربیت کرد که شمار زیادی از فق‌ها و محدثین بنام و مشهور شیعه از شاگردان وی به حساب می‌آیند.
در نقل از دیگران درباره شیخ کلینی آمده است او در زمان خـود، شیخ و پیشـواى شیعه در شهر رى بـود و حدیث را از همه بیشتر ضبط کرده و بیشتر از همه مـورد اعتماد است. عصر کلینى را باید عصر حدیث نامید. نهضتـى که براى یافتـن، شنیـدن و نـوشتـن احادیث و روایات آغاز شـده بـود، سراسر ممالک اسلامى را فراگرفته بـود. کلینى را مـى تـوان یکـى از تشنگان پاک باخته علـم حـدیث به شمـار آورد.
اصول کافی آنقدر کتاب مهم و با ارزشی بوده که بیش از ۲۰ شرح برای آن نوشته‌اند و بیش از ۳۰ حاشیه برای کافی زده‌اند. ترجمه‌های متعددی از این کتاب شده و این ناشی از عظمت اثر کلینی است که علما و فق‌ها برای آن شرح‌ها نوشته‌اند و حاشیه زده‌اند. کافی بهترین کتاب حدیثی و بهترین جامع حدیثی ماست.
شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به شیخ کلینی در سال ۳۲۸ قمری مطابق با ۳۱۹ هجری شمسی روزی که مصادف با مبدأ غیبت امام زمان (عج) بود در سن ۷۰ سالگی در بغداد درگذشت. یکی از بزرگان شهر بغداد به نام ابوقیراط محمد بن جعفر حسنی بر پیکر پاکش نماز خواند و او را در باب الکوفه در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد به خاک سپردند که امروزه مزارش زیارتگاه مسلمانان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار