اخبار کلی
حسین غفاری، معلم و پژوهشگر حوزه تربیت و رسانه:
وقتی درباره اثرگذاری یک فناوری صحبت می‌کنیم، نباید صرفاً به مفید بودن یا نبودن آن برای عموم مردم توجه کنیم
غفلت سینماگران از گنجینه کتاب‌های دفاع مقدس
کتاب‌ها در ایران این فرصت را نیافته‌اند سهم درخوری در سینما داشته باشند. در واقع عرصه جذاب سینما به شدت از ضعف اقتباس رنج می‌برد
کتاب، از ما می‌خواهد که «درون خودمان» تصویر بسازیم. وقتی می‌خوانیم «پسرک در جنگل دوید»، ذهن‌مان خودش جنگل را می‌سازد: درخت، مه، صدای پرنده. اما بازی دیجیتال همه چیز را حاضر و آماده پیش چشم می‌گذارد. کودک امروز، تخیل را تمرین نمی‌کند؛ او فقط مصرف می‌کند.
علی رمضانی، مدیر باغ کتاب تهران:
اگر کتاب صرفاً ابزاری آموزشی یا کالایی فرهنگی تلقی شود، زیست‌کتابخوانی پایدار نخواهد شد، اما اگر آن را تجربه‌ای اجتماعی، لذت‌بخش و قابل تکرار بدانیم؛ اگر والدین الگوی واقعی باشند، مدرسه و نشر هم‌افزا عمل کنند و دیجیتال نقش تسهیلگر بگیرد، آنگاه زندگی با کتاب ممکن می‌شود
کتابخوانی یک رفتار فرهنگی خانوادگی است، نه صرفاً برنامه‌ای آموزشی که تنها از سوی مدرسه یا نهاد‌ها دنبال شود. وقتی کودک ببیند پدر یا مادرش با لبخند و آرامش کتاب می‌خواند، دیگر نیازی به تشویق بیرونی ندارد
من کتابم. یادم می‌آید روزی که تازه چاپ شدم، بوی جوهر و کاغذ تازه‌ام همه جا را پر کرده بود
یادش بخیر روزگاری کتاب نشانه فرهیختگی بود. وقتی همه بچه‌ها مشغول بازی در کوچه بودند و عده‌ای اهل دور دور شبانه، افرادی بودند که وقت‌شان را با کتاب می‌گذراندند
مهین سماواتی، نویسنده کتاب کودک: 
قرار گرفتن در جمع‌هایی که کتابخوانی بخشی از فضای آن است، مثل گروه‌های دوستانه، جلسات قصه خوانی در کتابخانه یا حتی جمع خانوادگی، می‌تواند تأثیر زیادی بر کودک داشته باشد. وقتی بچه‌ها می‌بینند دیگران درباره کتاب حرف می‌زنند، کنجکاو می‌شوند. کم کم دل‌شان می‌خواهد آن تجربه را خودشان هم داشته باشند
نادر قدیانی، ناشر پیشکسوت:
کتاب‌های بی‌کیفیت با ترجمه‌های ضعیف در بازار فراوان شده و متأسفانه حوزه کودک و نوجوان بیش از همه از این وضعیت آسیب می‌بیند. مردم برای خرید کتاب، حتماً از ناشران معتبر و شناخته‌شده خرید کنند و از دکه‌ها و فروشگاه‌های نامطمئن کتاب تهیه نکنند، چون کیفیت چاپ، ترجمه و حتی محتوای این کتاب‌ها قابل اعتماد نیست
محمدمهدی جلالیان، مدیر انتشارات کمیکا: 
رسانه‌ها و مدیوم‌های جدید می‌آیند و می‌روند، اما هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب را کامل بگیرد. کتاب یک مدیوم پایدار با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد است که دانش را نسل به نسل منتقل می‌کند. هزاران سال بوده و باز هم خواهد بود. ممکن است مدل‌های جدیدی بیایند مثلاً فرمت‌ها یا قالب‌های متفاوت، اما ذات کتاب و جایگاهش ثابت می‌ماند