انقلاب اسلامی
کشتار دانشجویان و دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۵۷، روایتی از نمای نزدیک
از بس این و آن را در معرکه جابه‌جا کرده بودم، گرد و خاک و خون، روی لباس‌هایم را نقاشی کرده بودند! بوی باروت و خاک و تنفس حاضران هیجان زده، در هوا موج می‌زد و من حس می‌کردم که تاریخ دارد در محوطه ما رقم می‌خورد! همه می‌دویدند، اما نمی‌گریختند! این دویدن، دویدن فرار نبود، نوعی انفجار و پرتاب خشم بود. پسرکی را دیدم که روپوش مدرسه تنش بود و همین طور که روی زمین می‌افتاد، با تمام جانش فریاد زد: «مرگ بر شاه»
مستشاران امریکایی، به مثابه نماد‌هایی از عقده حقارت
تجربه‌حضور مستشاران امریکایی در ایران، یکی از روشن‌ترین نمونه‌های «استعمار نوین» در قرن بیستم بود. استعمار بدون لشکرکشی، اما با نفوذ در تصمیم‌سازی اقتصادی و فرهنگی. آنچه در ظاهر انتقال دانش جلوه می‌کرد، در عمل به وابستگی عمیق سیاسی و روانی منجر شد. مستشاران نه‌تنها فرماندهی ارتش و اداره‌طرح‌های اقتصادی را در دست گرفتند، بلکه ذهن بخشی از نخبگان را نیز با این باور شکل دادند: «پیشرفت بدون غرب ممکن نیست!»
جستار‌هایی در سیره فردی و اجتماعی شهید آیت الله سید مصطفی خمینی در آیینه ۵ روایت
آیت الله سید محمد سجادی: «بزرگ‌ترین کارِ آیت الله سید مصطفی خمینی، مراقبت از امام بود و در آخر هم فدایی ایشان شد! نجف در آن موقع، برای رهبر انقلاب حکم میدان مین را داشت و شرایط باید از هر نظر مدیریت می‌شد و حتی، نیاز به نوعی سپر بلا داشت! خودِ امام در این عوالم نبودند، منتها ضرورت مسئله احساس می‌شد. البته کسی جرئت مواجهه علنی با امام را نداشت و برخوردها، بیشتر با حاج آقا مصطفی می‌شد! ایشان پذیرای این امر شده بود...»
سرفصل‌هایی از تاریخ انقلاب و نظام اسلامی در آیینه خاطرات زنده‌یاد حسین مهدیان
دکتر سنجابی در ملاقات با امام خمینی در نوفل لوشاتو، از ایشان نوشته‌ای گرفت و سعی کرد تا برای خود یک وجهه تبلیغی دست‌وپا کند! او تا یکی، دو روز خبرنگاران را دور خودش جمع و چپ و راست مصاحبه می‌کرد! یک روز آقای اشراقی مرا صدا زد و گفت، امام فرموده‌اند: «بروید و به ایشان تذکر دهید که دست از تبلیغ برای خودش بردارد و از نوشته من استفاده تبلیغاتی نکند!» من هم رفتم و پیام امام را به دکتر سنجابی رساندم. او هم مصاحبه‌هایش را قطع کرد!
عملکرد مذهبیون در مبارزه با مفاسد فکری و اخلاقی در دوره بعد از شهریور ۱۳۲۰ 
مروری بر روش‌های مجاهدت فرهنگی مذهبیون دهه ۲۰، برای مبارزه با اباحه‌گری و ترویج روحیه دینی در میان مردم، امروز چراغی پرفروغ برای عبرت آموزی است. چراغی که می‌تواند در جنگ دشوار فرهنگی و رسانه‌ای با دشمنان اسلام، راهنمای مجاهدان این عرصه باشد. چراغی که ما را در روشن کردن فضا و عیان ساختن اهداف صهیونیسم برای استحاله عقیدتی، یاریگر خواهد بود
نظری تاریخی بر عناصر تشکیل دهنده هویت ایرانی
احمد کسروی می‌گوید: پدران ما تا اسلام را نمی‌شناختند، در برابر آن جنگیدند و، چون شناختند، در راه آن جنگیدند! بی‌تردید اسلام، تأثیرات گسترده و تحولات ژرفی در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران به بار آورد، تحولات بزرگی که خط، زبان و اندیشه ایرانی را از قید و بند سلاطین و طبقه حاکم و موبدان زرتشتی رهانید و ایرانیان را مهیا کرد تا به گفته ابن خلدون، بزرگ‌ترین سهم را در خلق فرهنگ و تمدنی بزرگ که همانا تمدن اسلامی- ایرانی بود، به دست آورند
روایتی از زندگی و مبارزات زنده‌یاد سیدجواد حجازی
در هفته نخست اقامت اجباری سیدجواد حجازی در مشهد، وی از طریق یکی از آشنایان با جلسات هفتگی شب‌های شنبه که در منزل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌شد، آشنا شد. این جلسات خصوصی به‌شدت مراقبت‌شده بود، زیرا مأموران رژیم بر فعالیت‌های این حلقه حساسیت زیادی داشتند. شرکت‌کنندگان پیش از ورود، چند بار در کوچه بالا و پایین می‌رفتند تا مطمئن شوند که تحت تعقیب نیستند!
شهید دکتر مصطفی چمران، پایه‌گذار رویکرد تهاجمی در آغاز دفاع مقدس
بی‌تردید دکتر چمران در عداد نخستین شخصیت‌های نظامی و سیاسی کشورمان بود که پس از آغاز جنگ تحمیلی، رهسپار جبهه‌های نبرد شد. او بسان عارفی پاکباخته و مجاهدی بزرگ در خط مقدم نبرد حاضر شد و به ساماندهی وضعیت دفاعی ایران پرداخت. آقای فرمانده همپای توان نظامی خویش با آرامش و اخلاقش رزمندگان را مجذوب می‌ساخت. عشق زلال همرزمانی که پس از ۴۴ سال همچنان دل در گرو مهر چمران دارند، شاهدی بر این مدعاست
امام خمینی و تکوین نظریه نهضت اسلامی
هجرت ناگزیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی به دهکده نوفل لوشاتو در حومه پاریس به فرصتی برای ترجمه اندیشه‌های سیاسی ایشان به زبان روز دنیا مبدل شد. امام خمینی در دیدار‌ها و گفت‌و‌گو‌های متنوع و مبسوط، ضمن اشاره به عدم مشروعیت و استیلای رژیم پهلوی به مدد کودتا، مختصات نظام مطلوب خود را برای جهانیان تبیین نمودند. این امر در همه‌گیر شدن ایده‌های آن بزرگ تأثیر فراوان داشت
نظری بر رویکرد‌های آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری و امام خمینی در برابر حکومت سلسله پهلوی 
تلاش‌های بی‌وقفه و مخلصانه آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری طی ۱۵ سال و بعد از وفات ایشان ثمره مجاهدت‌های علمای ثلاث و سپس مدیریت درخشان آیت‌الله‌العظمی بروجردی موجب شد حوزه علمیه قم دارای ساختاری قدرتمند و کارا شود. تربیت هزاران طلبه عالم طی چند دهه باعث شد وقتی امام خمینی در سال ۱۳۴۱. ش اعتراضات خود را نسبت به حکومت پهلوی دوم آغاز کند، طیف وسیعی از حوزویان با وی همراه شوند