تاریخ‌سازان
وقایع شهریور ۱۳۲۰ و پیامد‌های تاریخی حضور متفقین در ایران
سربازان از میدان صبحگاه رفتند، اما نه به سوی خط مقدم که به خانه! در همان لحظه خط دفاعی میهن نه در برابر تانک‌های دشمن که مقابل بی‌اعتمادی و بی‌پیوندی میان «قله فرماندهی» و «بدنه مردمی» فرو ریخت! در کوچه‌های تهران، صدای قدم‌های خسته و کشدار سربازان، با اذان صبح در هم می‌آمیخت و شهر هنوز بی‌خبر از تسلیم بی‌قید و شرط ارتش خود بدون ذره‌ای مقاومت، در خواب خوش غنوده بود!
رویداد جنگ جهانی اول، محملی برای جنایات انگلستان در ایران 
نظام جمهوری اسلامی ایران، نه تنها باید برای دریافت غرامت از انگلستان جهت جنایاتش در دو جنگ جهانی اول و دوم علیه ایرانیان در نهاد‌های بین‌المللی تلاش کند که مردم ایران نیز باید با یادآوری آن خیانت‌ها و جنایت‌های قبل و بعد از آن، چراغی روشن را برای احقاق حق خود در صحنه جهانی و مصون نگاه داشتن خویش از فریبکاری دشمن، همواره در دست داشته باشند
«آزادگی» و تاریخی که حافظ امنیت حال و آینده است
در روزگار ما، اسارت تنها به بند کشیدن جسم خلاصه نمی‌شود. نوع تازه‌ای از اسارت هست، که «اسارت رسانه‌ای» نام می‌گیرد. این اسارت حافظه جمعی را، تحت قیمومت جریان‌هایی قرار می‌دهد، که راست و دروغ را در کارگاه‌های «مهندسی روایت» ورز می‌دهند! پخش گزینشی تصاویر، قطع و وصل عمدی جریان خبر، تولید کلان‌روایت‌های هماهنگ و استفاده از الگوریتم‌های پلتفرم‌ها، شمشیر‌های بی‌لبه ولی برنده این میدان‌اند!
نگاهی به مجاهده شاعران عصر ایلخانی و تیموری برای گسترش تفکر تشیع در ایران 
خواجه نصیرالدین طوسی برای حفظ جان و مال مسلمین، حاضر به همکاری با هلاکوی بودائی شد و علاوه بر احداث رصدخانه مراغه، با استفاده از هوش و تدبیر خود، بار‌ها و بار‌ها از ریخته شدن بیشتر خون مسلمانان به دست مغولان جلوگیری کرد. او در طول ۱۸ سال زندگانی‌ای که در دوره هلاکو و فرزندش آباقا خان داشت، به تربیت شاگردان بسیاری چون: علامه حلّی، قطب الدین شیرازی و... پرداخت
«شکنجه‌های اسرائیلی» در آیینه روایت شهید سمیر قنطار
صهیونیست‌ها در ابداع انجام شکنجه‌های خویش، به دو عنصر سخت و ارزان بودن آن توجه فراوان دارند! چیزی که در آغازین روز‌های حضور شهید سمیر قنطار در بازداشتگاه، توجه وی را جلب کرد. او دریافت این جماعت، هم دوست دارند تا متهم سخت‌ترین درد‌ها را تحمل کند و هم برای این امر، هزینه چندانی نکرده باشند. وی در این باره، به مصادیقی تکان دهنده اشارت برده است
«از جمعیت فدائیان اسلام، تا نهضت امام‌خمینی» در آیینه خاطرات زنده یاد اسدالله صفا
اسدالله صفا: «مرحوم امام، همه ما را می‌شناخت. دیگر احتیاجی نبود که بخواهیم با ایشان، درباره صحت اقدامات فدائیان اسلام صحبت کنیم. مرحوم احمد آقا هم، در این زمینه تصریحاتی دارد. خود من، با امام ارتباط نزدیکی داشتم. امام نمی‌دانست کسروی را چه کسی کشته است؟ کسروی‌ای که از سلمان رشدی بدتر بود؟ امام نمی‌دانست شهید مهدی عراقی - که از نزدیکانش بود- در زمره فدائیان اسلام بوده است؟ من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها، در این زمینه شیطنت می‌کنند؟...»
زندگی و زمانه عباس افندی دومین سرکرده فرقه بهائیت در آیینه روایت‌ها و درایت‌ها
رهبران بهایی تقیه را حرام می‌دانستند، اما با وجود این ادعا عقاید خود را کتمان می‌کردند و در سرزمین فلسطین، خود را مسلمان سنی حنفی نشان می‌دادند و در نماز‌های مسلمانان حضور می‌یافتند! عبدالبهاء از بهائیان می‌خواست تا در مراسم محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا شرکت کنند و خودش نیز در مراسم تعزیه ماه محرم حضور می‌یافت و به روضه‌خوان و مرثیه‌سرا خلعت می‌داد! در ماه رمضان روضه می‌گرفت و حتی زائران بهائی در حیفا را دعوت به حضور در مراسم اعیاد اسلامی می‌کرد!
زنده‌یاد سید غلامرضا سعیدی و مشارکت در پایه‌گذاری بیداری اسلامی
بخشی مهم از توجه و تلاش استاد سعیدی به مسائل و مشکلات جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین و مواجهه با رژیم اسرائیل معطوف بود. او در برابر این معضلات، تنها چاره را وحدت اسلامی می‌دانست و تمام توان فکری و قلمی خویش را برای تحقق آن به کار می‌گرفت. وی در این موضوع، از زنده‌یادان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و محمد اقبال لاهوری سرمشق گرفته بود و در توسعه افکار آنان در ایران نقشی اساسی ایفا کرد
«زنده یاد استاد اسفندیار قره‌باغی، به مثابه نقطه عطف موسیقی انقلابی» در گفت‌و‌شنود با روح‌الله رشیدی
یک بار در رسانه‌ها اعلام شد که استاد قره باغی صداسیما را از بازخوانی و پخش سرود «امریکا، امریکا ننگ به نیرنگ تو» منع کرده است! ما بسیار تعجب کردیم. یکی از دوستان با استاد مصاحبه و این سؤال را مطرح کرد که آیا ایشان باز خوانی سرود را منع کرده‌اند؟ استاد پاسخ دادند: «نه! بنده معتقدم در شرایطی که با امریکا سر یک میز می‌نشینید و مذاکره می‌کنید، بهتر است دیگر این سرود را پخش نکنید!». ایشان معترض بودند چرا با امریکا مذاکره می‌کنید؟
نظری بر نسل‌کشی اسرائیل از دریچه‌ای مغفول
عباس افندی سال‌ها پیش از تشکیل دولت اسرائیل، سرنوشت صهیونیسم و بهائیان را مشترک می‌دانست و اظهار داشت: «اینجا فلسطین است، عن‌قریب قوم یهود به این اراضی بازگشت خواهند کرد. سلطنت داوودی و حشمت سلیمانی خواهند یافت. این از مواعید صریح الهیه است و شک و تردیدی ندارد. تمام پراکندگان یهود جمع می‌شوند و تردیدی در آن نیست. مقام اعلی، به بهترین طرزی ساخته خواهد شد. اسارت و دربه‌دری و پراکندگی یهود، مبدل به عزت ظاهری آنها می‌شود، حتی به‌حسب ظاهر عزیز خواهند شد...»
۱