آموزش و پرورش
گزارش «جوان» از طرح خشت‌گذاری مدرسه اولیا برای تحقق عدالت آموزشی
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران: در حال حاضر، هزار کلاس درس که «۳۵ دانش‌آموز و بیشتر» دارند، در پایتخت داریم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «جوان»:
کمبود امکانات آموزشی، تفاوت چشمگیر بین مدارس مناطق برخوردار و کم‌برخوردار، کلاس‌هایی که از ابزار‌های لازم برای آموزش مؤثر محروم هستند
گزارش «جوان» از لباسی که باید نماد برابری باشد، اما باری بر دوش خانواده‌ها شده‌است
مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند تهیه لباس فرم نه اجباری است و نه وابسته به تولیدی خاص. می‌گویند خانواده‌ها آزادند خودشان انتخاب کنند، حتی پارچه را خودشان بخرند و لباس را بدوزند، اما واقعیت چیز دیگری است
گفت‌وگوی «جوان» با معلمی که بازی را به ابزار نوین تعلیم و تربیت تبدیل کرد
دانش‌آموزان امروز، به‌ویژه پسرها، دنیایی متفاوت از نسل‌های گذشته دارند. دیگر نمی‌توان از آنها انتظار داشت ساعت‌ها بی‌حرکت بنشینند و صرفاً شنونده باشند. ذهن آنها پر از انرژی، کنجکاوی و نیاز به تحرک است. بازی می‌خواهند، رقابت را دوست دارند و زمانی با آموزش ارتباط برقرار می‌کنند که یادگیری برایشان جذاب، معنادار و ملموس باشد
امین حشمتی، مشاور و روان‌درمانگر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با «جوان»:
دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی است. در این دوره، نوجوانان نیاز دارند استقلال پیدا و تجربه کسب کنند. اگر استعداد‌های آنها با دستورات سخت و خشک هدایت شود، ممکن است احساس مقاومت و ناامیدی کنند.
محمدرضا نيك‌نژاد *
در هیچ شرایطی آموزش و‌پرورش نباید از مهم‌ترین وظیفه‌اش بازبماند؛ وظیفه‌ای که شاید بتوان آن را «کشف استعداد‌های دانش‌آموزان و کمک به رشد و بالندگی آنها» نامید.
واکاوی سیاست‌های آموزشی جهت‌دار غرب در گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس آموزشی و فرهنگی 
محمدرضا ملاشاهی: زمان آن رسیده که به‌جای تمرکز بر تغییرات ظاهری، درصد‌های کنکور و سقف سنی دانشگاه فرهنگیان، این سؤال جدی مطرح شود که نظام آموزشی ما اساساً بر چه نگاهی به انسان، جامعه و جهان استوار است و قرار است کدام نسل را برای کدام آینده تربیت کند؟
حمیدرضا قائم‌پناه
تصمیم‌سازی در حوزه آموزش‌وپرورش یکی از حساس‌ترین عرصه‌های حکمرانی است
  گفت‌و‌گو با دکتر لیلا افضلی، استاد دانشگاه تهران و روان‌شناس کودک
بسیاری از والدین تصور می‌کنند اگر کودک‌شان زمان زیادی با گوشی سپری می‌کند، این یعنی آنها در تربیت دچار «وادادگی» شده‌اند. اما یافته‌های روان‌شناسی تربیتی نشان می‌دهد که این پدیده بیش از آن‌که به ضعف والدین مربوط باشد، حاصل ساختار‌های محیطی و اجتماعی است. والدین تحت فشار‌های اقتصادی، مشغله‌های کاری و نبود فضا‌های جایگزین برای بازی یا تفریح کودکان قرار دارند. در چنین شرایطی، گوشی هوشمند به ساده‌ترین و در دسترس‌ترین «سرگرم‌کننده» تبدیل می‌شود، بنابراین تسلیم شدن والدین همیشه از سر بی‌مسئولیتی نیست
اعتراض‌ها به نتایج آزمون سراسری ۱۴۰۴ بالا گرفت
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدالت آموزشی باز هم شکست خورد