آموزش و پرورش
گزارش «جوان» از شکاف میان سیاست هدایت تحصیلی و واقعیت آموزش مهارتی 
مشاور اجرایی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «جوان»: هدایت تحصیلی نباید فقط یک سامانه و یک برگه باشد، باید تبدیل به یک مسیر انسانی و هدفمند شود دانش‌آموخته هنرستان در گفت‌و‌گو با «جوان»: وقتی هنوز در جدول درسی نسخه‌ویندوز ۷ تدریس می‌شود، یعنی آموزش با بازار کار فاصله زیادی دارد
مهدی اسماعیلی، کارشناس آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، در گفت‌و‌گو با «جوان»: افزایش ظرفیت هنرستان‌ها باید «تدریجی» باشد، نه «جهشی» افزایش بی‌برنامه ظرفیت‌ها، همان‌طور که اکنون در برخی رشته‌ها شاهد هستیم، برای حوزه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی، مضر است 
تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران، شامگاه هشتم تیرماه، از مشهد راهی چین شد تا با شرکت در کمپ بین‌المللی آموزشی، خود را برای حضور در المپیاد جهانی به میزبانی کشور استرالیا آماده کند
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان: در سخت‌ترین شرایط، آماده‌سازی و اعزام تیم‌های ملی برای درخشش در رقابت‌های جهانی مسیر خود را با قوت ادامه داده‌است
گزارش «جوان» از آینده‌نگری قابل تقدیر آموزش و‌پرورش
بخشنامه راه‌اندازی کلاس مجازی شاد، با امضای وزیر آموزش و‌پرورش به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد
پای دانش‌آموزان هم به میدان جنگ باز شد
جمعی از دانش‌آموزان کشور در نامه‌ای خطاب به مجامع بین‌المللی، حمله ددمنشانه رژیم‌صهیونیستی به خاک کشورمان را محکوم کردند: «چگونه در مقابل هیولایی ساکت مانده‌اید که دشمن تمام‌عیار علم، آزادی، صلح و به عبارتی تمامی جوانب بشر است؟»
ایرادات کتب درسی در گفت‌وگوی «جوان» با مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری 
آموزش عمومی باید مهارت‌های لازم برای زندگی را نیز ارائه دهد. این موضوع هم‌اکنون روی میز ماست و بخشی از اصلاحات در برنامه‌های درسی به آموزش مهارت‌های زندگی اختصاص دارد. بدون شک برای تغییرات بنیادی، باید نظام ارزشیابی و پذیرش دانشگاه نیز اصلاح شود تا وابستگی به حفظیات کمتر شود
آزمونی که از کنکور هم سخت‌تر شد!
دبیر فیزیک در گفت‌و‌گو با «جوان»: دانش‌آموزان مدارس دولتی با این سطح سختی امتحانات حتی اگر عالی هم درس بخوانند، باز هم نمی‌توانند از پس سؤالات بربیایند
ادعای لو رفتن سؤالات و قطعی برق در زمان برگزاری آزمون، اعتماد به امنیت امتحانات نهایی را با چالش‌های جدید رو‌به‌رو کرده‌است
در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نرخ ترک تحصیل در حالی در کشور کاهش یافته است که تعداد کودکان بازمانده از تحصیل با افزایش ۲۶ هزار نفری از ۹۰۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به ۹۲۸ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رسیده است؛ دلایل این پدیده ریشه در فقر، مشکلات و باورهای غلط عرفی و اجتماعی، بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج کودکان، موانع جغرافیایی و فقدان مدارک هویتی دارد.
انتشار پایش ابعاد فقر آموزشی در مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد درصورت ادامه‌داشتن نابرابری اقتصادی فقر آموزشی در آینده بیداد خواهد کرد و عواقب آن در آینده خارج از تفکر و محاسبه است. نتیجه این پایش را می‌توان عاقبت سال‌ها مدیریت اقتصادی و آموزشی دانست. مدیرانی که هیچ‌چیز را گردن نمی‌گیرند و در آینده‌ای که وضعیت شاید به‌سختی قابل‌جبران باشد، پاسخگوی عملکرد خود نیستند