دکتر مرضیه یعقوبی بیش از ۱۷ سال خارج از کشور تحصیل کرده و دورههای پسادکترا و فرصت مطالعاتی را در دانشگاههای هندوستان، مالزی و سنگاپور گذرانده و پنج اختراع نیز به نام او ثبت شده است. دکتر یعقوبی به کشورهای زیادی سفر کرده، جز فارسی و انگلیسی به زبانهای هندو، اردو، مالایایی، اندونزیایی و سنگاپوری مسلط است و البته کمی فرانسه و اسپانیایی هم میداند. او سالها در فرهنگهای مختلف و در کشورهای متفاوتی زندگی خود را گذرانده است. در واقع میتوان گفت تجارب زیادی از تعامل با آداب و فرهنگهای مختلف اقوام در جهان دارد. وی یک جمله به ما میگوید: «در این سالها ندیدم هیچ خانمی در مجامع علمی چه استاد و چه دانشجو آرایش غلیظ داشته باشد.»
آنچه در ادامه میخوانید نقد و بررسی او درباره هیجان مدگرایی و مصرفزدگی میان برخی زنان ایرانی در پاسخ به پرسشهای ماست.
به نظر من روی دیگر سکه مدگرایی، مصرفگرایی و اسراف در واقع ضعف اعتمادبهنفس در میان بانوان ایرانی است. در کل مرغ همسایه همیشه برای مرد و زن ما غاز است، با اینکه همه دنیا مدهوش زیبایی بانوی شرقی هستند، ولی دختران و بانوان ما موی خود را زرد میکنند و لنز رنگی داخل چشم خود میگذارند و چهره اصیل شرقی خود را با عروسکی کردن بینی و ضخیم کردن لبها به شکل اقوام بدوی میکنند.
پدر مرحوم من میگفت همانطور که موسیقی جاز از آفریقا به دنیا صادر شد، بیماریهای جنسی مثل ایدز، فساد و برهنگی نیز (پوشش قبایل بدوی که چند تکه برگ یا پوست حیوانات بوده است) از آفریقا به امریکا، اروپا و بعداً آسیا منتقل شد. در واقع بعضی از ایرانیها فکر میکنند در حال تبعیت از کشورهای پیشرفته و متمدن هستند، در حالی که اینطور نیست و رویه برعکس است.
ما باید برای مقابله با تقلید کورکورانه، مدگرایی و مصرفگرایی از طریق راهها و متدهای مناسب اعتمادبهنفس و عزت نفس را در خانمها تقویت کنیم چراکه ستون خیمه خانواده و هسته تربیتی نسلها زنان هستند.
کلاسهای آموزشی برای تقویت عزت نفس و اعتمادبهنفس همراه با معرفی بانوان موفق ایرانی (به دور از شعارهای کلیشهای) یکی از راهکارهای موجود است. همچنین الگوهای صحیح مصرف باید معرفی و پررنگ شود. رسانه نیز در فرهنگسازی رکن اصلی است. مثال روشن در این زمینه بستن کمربند ایمنی است که اجبار آن همراه با تبلیغات صحیح بود. در واقع معرفی الگوهای درست مصرف باید توأم با پاداش و جریمه باشد. ما باید یاد بگیریم که ارزش را در داشتههای خود جستوجو کنیم. بیتردید بهترین راه نجات از تقلید و مصرفگرایی و مدگرایی رسیدن به خودباوری از راه تشویق به خواندن کتاب و افزایش آگاهی با مطالعه است. در واقع سرانه مطالعه در کشور ما خیلی پایین است و مردم به دلیل سطح آگاهی پایین به راحتی فریب برخی رسانههای هدفمند و فریبکار را میخورند.