کد خبر: 1154924
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
تماشای گلاب‌گیری کاشان را از دست ندهید
کاشان و شهر‌ها و روستا‌های همسایه‌اش این روز‌ها بوی بهشت می‌دهد. اگر می‌خواهید تجربه‌ای ناب از یک سفر اردیبهشتی داشته باشید آیین گلابگیری کاشان را از دست ندهید.

کاشان و شهر‌ها و روستا‌های همسایه‌اش این روز‌ها بوی بهشت می‌دهد. اگر می‌خواهید تجربه‌ای ناب از یک سفر اردیبهشتی داشته باشید آیین گلابگیری کاشان را از دست ندهید. گلابگیری کاشان یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود که در گذشته از استان فارس آغاز شده است و امروزه بخش قابل‌توجهی از آن در کاشان و مناطق اطراف آن انجام می‌شود. این آیین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد.

بهترین زمان برای دیدن گلابگیری کاشان اردیبهشت است. از نیمه فصل بهار گل‌های محمدی در تمام مزارع گل کاشان به‌وفور به چشم می‌خورد، البته در شهر‌ها و روستا‌های مختلف با توجه به اختلاف دما، زمان شکوفایی گل‌های سرخ از نیمه اردیبهشت تا اواخر فصل بهار متغیر است. غیر از کاشان، روستا‌های قمصر، نیاسر و برزک بهترین مکان گلابگیری کاشان است. مردم کاشان و شهر‌های اطراف آن مراسم گلابگیری را با آدابی خاص و همراه با شکرگزاری انجام می‌دهند. گلابگیری در کاشان سهم قابل‌توجهی از رونق اقتصادی در این منطقه را سبب می‌شود و کارگران زیادی به‌صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند. در حال حاضر، با تلاش مردم کاشان، صنعت گلابگیری این شهر در کنار جا‌های دیدنی کاشان، به پدیده‌ای برای جلب گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شده است و در طول فصل بهار مسافران و گردشگران زیادی از کاشان و شهر‌ها و روستا‌های اطراف آن بازدید می‌کنند.
در فصل گلابگیری با سفر به کاشان می‌توانید در مزرعه‌های گل محمدی قدم بزنید و در مراسم گلابگیری شرکت کنید. در طول فصل گلابگیری شهر‌ها و روستا‌های مختلف کاشان مملو از عطر گل محمدی می‌شود و سفر به این منطقه در اردیبهشت ماه یکی از بهترین انتخاب‌هاست.
از پانزدهم اردیبهشت مرغوب‌ترین و معطرترین گل‌های محمدی جهان در شهر کاشان و مناطق اطراف آن شکوفا می‌شوند. جشنواره گلابگیری کاشان که از زمان شروع تا پایان برداشت گل محمدی ادامه دارد، هر سال حدود یک ماه از پانزدهم اردیبهشت تا پانزدهم خرداد به طول می‌انجامد.
کاشان و شهر‌های قمصر، نیاسر و مشهد اردهال، مهم‌ترین شهر‌های گلابگیری محسوب می‌شوند. شهر قمصر در ۴۰ کیلومتری جنوب، شهر نیاسر در ۳۵ کیلومتری غرب و شهر مشهد اردهال در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر کاشان قرار دارند.
شهر قمصر در میان سایر شهر‌ها و روستا‌های اطراف کاشان معروف‌ترین جشنواره گلابگیری را برگزار می‌کند. سراسر این شهر در اردیبهشت ماه مملو از گل‌های سرخ است و کارگاه‌های گلابگیری پر از گردشگران است. مردم قمصر با رویی گشاده از مسافران استقبال می‌کنند و مراحل سنتی گلابگیری را برای علاقه‌مندان به یادگیری این شیوه، توضیح می‌دهند.
روستای تاریخی و زیبای نیاسر نیز از دیگر مناطق برجسته اطراف کاشان است که ساکنان آن مراسم گلابگیری را به شیوه‌ای سنتی و با شادی برگزار می‌کنند. روستا‌های اطراف کاشان نیز از بهترین مناطق پرورش گل‌محمدی به شمار می‌روند و بعضی از آن‌ها محصول قابل توجهی دارند. روستا‌های ون، سار، وادقان، خاوه، قالهر، مرق، ویدوج، کامو، جوشقان قالی و آذران از جمله مناطقی هستند که مزارع گل سرخ در آن‌ها قرار دارد. این روستا‌ها به‌دلیل داشتن آب و هوای خنک‌تر و محیط سرسبزتر به نسبت سایر نقاط اطراف کاشان، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرند. همچنین روستا‌های وادقان و ون در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی کاشان باکیفیت‌ترین گل محمدی و در نتیجه مرغوب‌ترین محصول گلاب را دارند. آیین گلابگیری کاشان را با عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی و معنوی ایران به ثبت رسانده‌اند و پیشنهاد ثبت این میراث معنوی در فهرست میراث ناملموس جهانی نیز از طرف ایران به سازمان جهانی یونسکو ارائه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار