کد خبر: 1152188
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
سفر به محلات، پایتخت گل ایران
 
بهار که از راه می‌رسد، روز‌های بهشتی شهرستان محلات آغاز می‌شود. بهار که از راه می‌رسد محلات غرق گل می‌شود. پایتخت گل ایران است و معروف به هلند ایران، اما چرا هلند؟! همان محلات خودمان با اسم و رسم خودش خوب است. حالا که ماه ضیافت الهی به انتها رسیده با سفر به محلات عیدانه‌ای به خود هدیه کنید. 
 
شهرستان محلات در فصل بهار و به خصوص در ماه اردیبهشت به نقطه اوج خود می‌رسد. در این شهرستان دهکده گلی وجود دارد که به نوعی هیجان انگیز‌ترین قسمت سفر به محلات خواهد بود. در این دهکده می‌توانید انواع کاکتوس‌ها، گل و گیاهان خانگی و گیاهان زینتی را تهیه کنید. دهکده گل و گیاهان زینتی محلات دارای وسعتی ۱۱۰هکتاری است و به‌عنوان بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل در کل کشور شناخته شده است. این دهکده مکانی برای پرورش، تهیه و توزیع انواع گل‌های زیبا در شهر محلات است و بهشتی برای دوستداران گل به شمار می‌رود. علاوه بر این دهکده گل می‌تواند بهترین گزینه برای سفرتان باشد و حسابی شما را حیرت‌زده خواهد کرد، در این شهرستان غار‌های زیاد و اماکن تاریخی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. از همین‌رو شهرستان محلات یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل بهار در کشور ایران به شمار می‌آید. 
مجموعه تاریخی خورهه از جمله مهم‌ترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است. مطالعات و تحقیقات انجام شده در این سایت تاریخی و آثار یافت شده در این دشت و ارتفاعات خورهه نشان می‌دهد که سابقه تمدن و قدمت این منطقه به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد. دو ستون مدور از این مجموعه به یادگار مانده است که به سبک و شیوه ایونیک که نوعی ستون‌سازی یونانی محسوب می‌شود، ساخته شده است. قبل‌تر می‌پنداشتند که خورهه آتشکده‌ای متعلق به دوره سلوکی است، ولی براساس آخرین مکاشفه‌ها و شواهد به دست آمده خورهه خانه‌ای اربابی است که نزدیک به یک قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده و تا پایان دوران اشکانیان نیز به حیات خود ادامه داده است. 
آتشکده آتشکوه از دیگر آثار باستانی شهر محلات و از مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است که در ۵ کیلومتری جاده نیم‌ور و در نزدیکی روستای آتشکوه نیم‌ور قرار گرفته است. عظمت این بنا به حدی است که بی‌شک از برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود. 
غار باستانی آزادخان نیز در ۱۰ کیلومتری شمالغرب محلات در شمال روستای سنجه‌باشی قرار گرفته است. در کف این غار آب گوارا و فراوانی وجود دارد که در اثر بارندگی که از سقف این غار می‌چکد، جمع شده است. 
غار یکه چاه یکی دیگر از غار‌های طبیعی و جذاب شهر محلات است که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده‌های میانه دوران تاریخی پس از اسلام است. این غار بسیار زیبا از ستون‌های زیبا، استالاگمیت‌ها، استالاکتیت‌ها، تالارها، دهلیز‌های شگفت‌انگیز و دیدنی تشکیل شده که بازدید از تمام آن‌ها زمان زیادی می‌برد. کف غار نیز از خاک رس پوشیده شده و جریان آبی در آن دیده نمی‌شود. 
قلعه جمشیدی یا قلعه گبری نیز از دیگر آثار باستانی شهر محلات است که از ایران کهن به یادگار مانده است. این قلعه در بین دیگر قلعه‌های تاریخی در برابر حملات و نفوذ دشمن جان نسبتا سالمی به در برده و زمانی باعث نجات مردم این زاد و بوم شده است. 
سد باستانی نیم‌ور یکی از کهن‌ترین سازه‌های کشور جهت ذخیره‌کردن آب در شهر محلات است. بنای این سد دارای پیشینه‌ای به قدمت حکومت ساسانیان است. این سد تاریخی به دلیل برخورداری از چشم‌انداز‌های بی‌نظیر و بکر به یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب شهر محلات تبدیل شده است. 
بوستان سرچشمه نیز از پرطرفدارترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی شهر محلات است. وجود پرآب‌ترین سرچشمه استان مرکزی که در مرتفع‌ترین نقطه شهر محلات، در دامنه رشته‌کوه ۷۰ قله قرار دارد که به اهمیت این پارک افزوده است. 
همچنین چشمه‌های آبگرم محلات در فاصله ۱۵کیلومتری از شهر محلات قرار گرفته‌اند و از جمله ۲۶ آبگرم معروف ایران هستند که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل ۵۰ درجه سانتیگراد به سطح زمین جاری می‌شوند. این چشمه‌ها به خاطر خاصیت درمانی که دارند از محبوبیت خاصی میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار هستند. اهالی محلات بر این باورند که آب این چشمه‌ها بیماری‌های کبدی، کلیوی، صفرایی و دستگاه گوارش را درمان می‌کنند. 
در خیابان سرچشمه محلات در جوار بوستان زیبای سرچشمه نیز چناری قطور و زیبا در میدانی قرار دارد که شاید اگر زبان سخن گفتن داشت می‌توانست خاطرات ۲ هزار ساله‌اش از روز‌های قدیمی محلات را بازگو کند. چنار ۲ هزار ساله محلات یکی از نماد‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار