کد خبر: 901680
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
گزارش«جوان» از نشست رسانه‌اي دبير جشنواره جهاني فيلم فجر
پس از چند دوره برگزاري سرد و بي‌روح جشنواره جهاني فیلم فجر خبر حضور اليور استون كارگردان مخالف سياست‌هاي ميليتاريستي ايالات متحده امريكا در تهران تا حدي يخ اين رويداد را شكست و آن را به صدر خبرها آورد.
جواد محرمي

روز گذشته در جريان برگزاري نشست خبري مهم‌ترين خبري كه از سوي دبير جشنواره جهاني فيلم فجر رضا ميركريمي به نمايندگان رسانه‌ها داده شد و توانست تا حدودي يخ اين رويداد سينمايي را در سومين سال برگزاري‌اش بشكند، خبر حضور اليور استون در اين رويداد سينمايي بود. او از اين سخن گفت كه برنامه‌هاي مفصلي براي حضور استون در ايران در نظر داريم. حضور فيلمساز برجسته سينماي ضدجريان هاليوود در جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌تواند تا حدودي براي اين رويداد هنري كشور اعتبارآور باشد و ضعف‌هاي پيدا و پنهان آن را پوشش دهد چراكه جشنواره جهاني فجر همواره از داشتن رويكرد و هويت مشخص و مستقلي كه بتواند اسم آن را سر زبان‌ها بيندازد بي‌بهره بوده و هيچ‌گاه نتوانسته در تراز نام ايران و ادعاهايي كه درباره جهاني بودن سينماي ايران مطرح مي‌شود در محافل سينمايي و رسانه‌اي جهان خوش بدرخشد.
اين همان مسئله‌اي است از سوي خبرنگار «جوان» به عنوان اولين پرسش كننده در نشست خبري رضا ميركريمي مطرح شد. « به نظر مي‌رسد جشنواره جهاني همچنان از داشتن يك رويكرد و استراتژي معين محروم است. توضيحات شما(دبير) نشان مي‌دهد جشنواره با يك نگاه مشخص كه ظرفيت جهاني داشته باشد اداره نمي‌شود. به نوعي ما با يك ‌آش شله قلمكار! روبه‌رو هستيم. قصد داريد در حاشيه جشنواره به نوعي همه سليقه‌ها ديده شوند و همه را راضي نگه داريد. سينماي جشنواره‌اي يا همان هنر و تجربه گوشه‌اي از كار است. يك بخش زيتون هم درباره قدس داريد و امسال اليور استون را هم دعوت كرده‌ايد كه محفل را گرم كند. اين فقدان هويت البته در پوستر جشنواره هم خود را نشان مي‌دهد. نوعي واپس‌گرايي در آن ديده مي‌شود. اساساً نسبت اين پوستر با سينما چيست. نكته آخر اينكه شما اگر نگاه جهاني درستي داشتيد قطعاً سعي مي‌كرديد با رايزني با ابراهيم حاتمي‌كيا فيلم «به وقت شام» را به جاي بخش ملي در بخش جهاني حاضر كنيد و فيلم افتتاحيه شما باشد ولي ظاهراً چون نگاه جهاني شما تعريف ديگري دارد اين كار را نكرديد.»

تفاوت درخواست از 2 فيلمساز

ميركريمي در پاسخ مدعي شد پيش از برگزاري بخش ملي با تهيه كننده به وقت شام تماس گرفته شده و از او خواسته شده فيلم را براي حضور در بخش جهاني نگه دارند اما اين درخواست پذيرفته نشده است. دبير جشنواره اما درباره حضور فيلم مجيدي عنوان كرد كه شخصاً براي حضور فيلمش در جشنواره از او درخواست كرده است. شايد اگر دبير جشنواره درباره حضور فيلم حاتمي‌كيا نيز شخصاً با او تماس مي‌گرفت مي‌توانست او را نيز براي اين منظور مجاب كند اما سخن بر سر همين است كه نگاه و رويكرد دبير جشنواره و تيم او بيش از همه به جنس سينماي مخاطب خاص، جشنواره‌اي و سينماي موسوم به هنر و تجربه تمايل دارد و سليقه سينمايي برگزاركنندگان جشنواره چه به لحاظ مضموني و چه به لحاظ فرم و سروشكل سينمايي با سينماي بيگ پروداكشن ابراهيم حاتمي‌كيا در فيلم به وقت شام جور درنمي‌آيد.

دوست‌يابي براي سينماي ايران!

ميركريمي‌ در بخش ديگري از سخنانش ضمن تشريح اهداف جشنواره، دوست‌يابي براي سينماي ايران را وظيفه مهم و اصلي جشنواره دانست. «در اين دو سال كمترين تغيير در بخش مديريتي جشنواره رخ داده است و در اجلاس سال گذشته مديران فياپف به ما اعلام كردند اين جشنواره در حد گرفتن رتبه A است و مي‌تواند جزو ۱۵ جشنواره مهم دنيا باشد اما فقط يك مشكل كوچك براي استمرار اين جشنواره باكيفيت، استاندارد آن است و امسال باز هم نماينده فياپف به جشنواره ‌مي‌آيد.»
او تلاش براي برگزاري بهتر و باكيفيت جشنواره را اقدامي ادامه‌دار معرفي كرد و گفت: در پرديس چهارسو اقدامات خوبي انجام شده و براي امسال هم كار خوبي براي بخش نمايش و اضافه شدن به اين ظرفيت در حال انجام است و زمان افتتاحيه به پايان مي‌رسد، ولي در عين حال بايد كاخ جشنواره هم‌ براي برپايي رويدادي اين‌چنيني آماده شود و پيگير اين موضوع نيز هستيم.
به گفته ميركريمي، امسال براي ثبت نام فيلم‌هاي خارجي همانند خيلي از جشنواره‌ها مبلغي (۲۰ دلار) دريافت شده و بيشتر از هزارو600 فيلم‌ ثبت‌نام كرده‌اند. همچنين فيلم‌هاي بخش بازار امسال بنا به درخواست مهمانان خارجي دو بار نمايش داده مي‌شود. قريب به 2هزار فيلم كوتاه و بلند در جشنواره ثبت نام كرده‌اند و ۱۲۰ فيلم از ۵۴ كشور پذيرفته شده است.
دبير جشنواره جهاني فيلم فجر با اشاره به اينكه سال گذشته بخشي براي ژانر وحشت در جشنواره درنظر گرفته شده بود و البته اينكه‌ ‌عده زيادي گفتند ‌فيلم‌هايش ترسناك نبوده است، گفت: از آن‌جا كه فيلم‌ ترسناك‌تر از آنها پيدا نكرديم كه در اينجا نمايش دهيم، بخشي را با فيلم‌هايي از ژانرهاي متعدد قرار داده‌ايم كه لزوماً فقط براي مخاطبان حرفه‌اي سينما نيست و مي‌تواند سلايق مختلف را جلب كند.
او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود برپايي زنگ هفتم در جشنواره را يكي‌ از بخش‌هاي تازه اين رويداد دانست كه بر آن اساس هفت فيلم در دو سانس صبح به مدت ۹ روز به دانش‌آموزان اول و دوم‌متوسطه و ششم ابتدايي اختصاص دارد و هدايايي هم به برخي دانش‌آموزان داده‌ مي‌شود تا با بليت سينما به همراه خانواده به تماشاي فيلم‌ها بنشينند. همچنين به دليل اينكه در آستانه جام‌جهاني هستيم برنامه ويژه‌اي با تعدادي ورزشكار داريم كه رونمايي مي‌شود.
او در پاسخ به سؤالي درباره دستاوردش در جايگاه مشاور بين‌الملل سازمان سينمايي و اينكه به نظر مي‌رسد فعاليتش بيشتر معطوف به دبيري جشنواره جهاني شده است، گفت: اين دو موضوع خيلي از هم قابل تفكيك نيستند و توضيح بيشتر را در موقعيتي ديگر مي‌توان ارائه كرد اما يك ديتا‌بيس ايراني آماده كرده‌ايم كه به نوعي IMDb سينماي ايران است و بيش از 4هزارو700 فيلم‌ ايراني در اين سايت بارگذاري شده و رونمايي مي‌شود. اين اطلاعات به زبان خارجي هم براي معرفي سينماي ايران ارائه خواهد شد.

بودجه 8ميلياردي

ميركريمي درباره تأثير نوسان‌هاي ارز بر جشنواره اظهار كرد: اين نوسان‌ها حتماً ما را اول به عنوان ايراني نگران مي‌كند اما خوشبختانه كارهاي جشنواره از قبل انجام شده و براي امسال به مشكل برنخواهيم خورد. دبير جشنواره جهاني فيلم فجر در بخشي از اين نشست تأكيد كرد كه تمام فيلم‌ها را با نظر خود و گروهش انتخاب كرده و مطلقاً دخالتي از جايي در اين كار صورت نگرفته است. ميركريمي ‌بودجه سال گذشته جشنواره را بيشتر از 8ميليارد اعلام كرد و افزود: امسال هم با توجه به بالا رفتن قيمت ارز و اضافه شدن چند بخش ديگر به 8ميليارد رسيديم، البته دوبار از طرف وزارت فرهنگ به دليل شفافيت‌هاي مالي تشويق شده‌ايم. او درباره ‌مميزي‌ فيلم‌‌ها هم گفت: در اين‌باره با فيلمسازان توافق شده و كمترين ميزان مميزي را داريم، همان‌طور كه در جشنواره‌هاي عربي هم اين اتفاق مي‌افتد، چون فقط مختص ايران نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار