کد خبر: 1155199
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
سردار زهرایی در گفتگو با «جوان»:
بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی‌اش طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند در تمام اتفاقات و حوادث در کنار هموطنان بوده‌اند و از هیچ کمکی به آن‌ها دریغ نمی‌کنند. در سال جدید هم بسیاری از گروه‌های جهادی عید خود را با خدمات‌رسانی در مناطق محروم آغاز کردند تا نشان دهند سالی که نکوست از بهارش پیداست. برای آگاهی از برنامه‌های بسیج سازندگی در جهت تحقق شعار سال سراغ سردار محمد زهرایی، فرمانده این سازمان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

چند وقتی است موضوع اصلاح قانون بسیج سازندگی مطرح شده، این طرح الان در چه مرحله‌ای است؟
با وجود پیگیری‌های زیاد برای تصویب اصلاح قانون بسیج سازندگی و رایزنی‌هایی که در مجلس صورت گرفته است، اما هنوز هیچ خبری از به نتیجه رسیدن آن و حتی اقدامی در جهت انجام آن صورت نگرفته است. سؤال ما از هیئت رئیسه مجلس این است که چرا این موضوع را در دستور کار قرار نمی‌دهند و آن را نهایی نمی‌کنند.

شما برنامه‌ای دارید که از چگونگی شکل‌گیری گروه‌های جهادی شروع شده است و در نهایت، تبدیل به جبهه جهانی خواهد شد. در این مورد توضیح بفرمایید.
تشکیل نخستین گروه جهادی در چند دهه قبل را مربوط به حرکت جهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانیم که در ۱۳شهریور۴۷ با بیش از ۱۰اتوبوس و با جمعی از خیران و طلبه‌ها از مشهد به منطقه زلزله‌زده فردوس رفتند و حدود دو ماه‌و‌خرده‌ای مشغول خدمت به مردم شدند که این اقدام، نمونه‌ای کامل و مطلوب از فعالیت‌های گروه‌های جهادی است. پس از انقلاب اسلامی با دستور حضرت امام خمینی (ره) جهاد سازندگی شکل گرفت و تاکنون که سازمان بسیج سازندگی، متولی گروه‌های جهادی است، این گونه فعالیت‌ها تداوم داشته است و با افزایش گروه‌های جهادی، جریان جهادی و پس از آن فناوری جهادی شکل گرفت که مصادیق آن را می‌توان در اربعین حسینی، راهیان نور و فرهنگ شهادت مشاهده کرد. هدف جبهه جهانی خدمت‌رسانی فراتر از مرز‌های ایران است.

چه زمانی برای تشکیل این جبهه در سطح بین‌المللی نیاز است و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
پس از این جریان تکاملی، جبهه‌سازی جهانی خدمت جهادی را در برنامه‌ای ۱۰ساله و به عنوان آخرین گام تکاملی گروه‌های جهادی در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا مثل جبهه مقاومت که تأثیر جهانی داشته است این جبهه نیز با رویکرد خدمت‌رسانی جهانی تأثیر گسترده داشته باشد. جبهه جهانی خدمت‌رسانی باید از قوام و انسجام لازم برخوردار باشد و پس از حضور منطقه‌ای، تشکیلات خود را بر اساس جنس، فرهنگ و زیست بوم ملت‌ها شکل و فعالیت خود را گسترش دهد. رویکرد برخی از افراد و گروه‌های سیاسی و اقتصادی به گروه‌های جهادی نشان می‌دهد فعالیت این گروه‌ها، شاخص و برجسته شده است.

فلسفه تشکیل سازمان بسیج سازندگی مشخصاً چه بوده است؟
این سازمان برای هدایت، ساماندهی و سازماندهی گروه‌های جهادی تعریف شده است نه برای دخالت کردن در کار آنها، لذا مجمع جهادی ملی جهادگران به عنوان نخستین بازوی سازمان با رأی و نظر افراد جهادی حدود شش سال است شکل گرفته و بر اساس رویکرد اندیشه‌ای، مطالبه‌گری، تدوین راهبرد و نقشه راه، مشغول فعالیت است. قرارگاه عملیاتی جهادی به عنوان دومین بازوی سازمان بسیج سازندگی، بر اساس نقشه راه این مجمع عمل و از کار‌های پراکنده جلوگیری می‌کند و موجب بهتر شدن فعالیت‌ها از لحاظ کمی و کیفی شده است.

چه اقداماتی در جهت بهتر ارائه شدن خدمات جهادگران صورت گرفته است؟
برای بهبود روند کاری گروه‌های جهای، سال گذشته رزمایش‌هایی برگزار کردیم که حدود ۳۰درصد ازکل گروه‌های (۴۲هزار گروه) جهادی در آن شرکت کردند و امسال هم برنامه‌های مفصلی برای بهبود روند کاری آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

آیا افراد شرکت‌کننده در اردو‌های جهادی که هنگام فعالیت، بعضاً دچار سانحه می‌شوند و فوت می‌کنند به عنوان شهید خدمت شناخته می‌شوند؟
در حال حاضر این طور نیست و با وجود تلاش و پیگیری‌های زیاد سازمان‌ها و نهاد‌ها و حتی توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح و آمادگی بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس برای تصویب قانونی در این رابطه، اما متأسفانه بیش از دو سال است این موضوع که یک اصلاحیه هم بیشتر نیست، در مجلس شورای اسلامی به سرانجام نرسیده است و تکلیف خانواده این جهادگران آسمانی، کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
با وجود پیگیری‌های زیاد برای تصویب این قانون، از آنجا که تصویب آن بار مالی زیادی هم برای دولت ندارد و بسیج و سپاه و ستاد کل نیرو‌های مسلح تحت عنوان شهیدخدمت و سایر خدمات درمانی موضوع را پذیرفته‌اند و همه مردم هم شاهد فعالیت گروه‌های جهادی هستند، پرسش ما از مجلس این است که چرا این موضوع را در دستور کار قرار نمی‌دهند؟

سردار! شما و مجموعه تحت امرتان برای اجرایی کردن شعار امسال، یعنی «مهار تورم و رشد تولید» در بدنه سازمان بسیج چه برنامه‌هایی دارید؟
ما در قرارگاه‌های سازندگی، محرومیت‌زدایی، نهضت خدمات مؤمنانه و اقتصاد مقاومتی این موضوع را مطرح کرده‌ایم که در مجموع پیگیری این راهبرد به قرارگاه اقتصاد مقاومتی برمی‌گردد و همه بخش‌ها نه تنها وظیفه، بلکه تکلیف دارند که با همکاری هم برای تحقق آن کمک کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار