جوان آنلاین: برای کارهای جهادی پایانی نیست و جهادگران در هر جایگاه و مقامی که باشند دست به کارهای بزرگی میزنند که هر کدام از آنها به نوبه خود یک شاهکار به شمار میآید.
درست مثل مهندس مکانیکی که با افتخار خود را یک معلم جهادگر معرفی میکند، معلمی که دهها اختراع بزرگ به ثبت رسانده و حالا نامش را جهانی کرده تا نشان دهد فعل خواستن از هر جایی که اراده کنیم قابل صرفکردن است.
معلم و مهندس گلپایگانی با بیش از دو دهه فعالیت در حوزه آموزش و صنعت با تکیه بر دانش، پشتکار و خودباوری از مسیرهای دشوار عبور کرده و به درخشش در سطح ملی و بینالمللی رسیده است.
شاید محدودکردن روز معلم به یک روز در سال دور از انصاف باشد. روزی که به پاسداشت اندیشه، علم و روشنایی اختصاص دارد، باید تمام طول سال را در بربگیرد.
معلم فردی است که بیهیاهو، اما با عمق و تأثیرگذاری، جامعه را متحول میکند؛ او چراغی است برای روشن کردن راه آینده. در این روز ارزشمند، از تلاشهای خالصانه و بیمنت کسانی تقدیر میشود که نه تنها به آموزش دانش میپردازند، بلکه الهامبخش امید، پیشرفت و خلاقیت نیز هستند.
اینکه در میان جامعه معلمان به دنبال یک یا چند نفر بگردیم که معرفی شود، بسیار سخت است. چون تکتک معلمان در لیست نخبگان قرار دارند. با این حال به سراغ معلمی رفتیم که جهادگری برجسته و خلاق است. کسی که در عرصه آموزش و صنعت، دستاوردهای درخشانی رقم زده است.
حسین جنت، به عنوان یکی از نمونههای کمنظیر پیوند میان آموزش، صنعت و نوآوری مطرح است. او معلمی است که با بیش از دو دهه سابقه تدریس و فعالیت در حوزه صنعت، الگویی از انگیزه، خلاقیت و خودباوری در آموزش و پرورش به شمار میآید و توانسته در میان جهادگران نیز به مرد مخترع مشهور شود.
معلمی که الگویش معلمش بود
حسین، متولد ۱۳۵۷ و دارای مدرک فوقلیسانس مهندسی مکانیک با ۲۶ سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش، تاکنون به بیش از ۳۲ ترم در دانشکده فنی شهدای گلپایگان به تدریس پرداخته است. او متأهل و پدر دو پسر است و علاوه بر تدریس، ۲۳ سال تجربه در حوزه ماشینسازی و قطعهسازی دارد.
انگیزه اصلی او برای ورود به حرفه معلمی، علاقه شخصیاش به رشتههای فنی و تأثیر عمیق معلم ریاضیاش در دوران دبیرستان است.
او میگوید: «شناختی که از آقای وثوق، دبیر ریاضی و پرستیژ و علاقهای که به وی داشتم، باعث شد تمایل پیدا کنم و وارد حوزه تدریس شوم. با قبولی در رشته مهندسی خودرو در دانشگاه و با تعهد به خدمت در آموزش و پرورش، فعالیت حرفهای خود را آغاز کردم و هماکنون بهعنوان سرپرست رشته مکانیک هنرستان شهید بهشتی گلپایگان مشغول به کار هستم.»
پرواز در دنیای خاطرات
جنت با وجود موفقیتهای چشمگیر، مسیر حرفهایاش خالی از سختی و مشقت نبوده و در بخشی از صحبتهایش، گریزی به گذشته میزند و میگوید: «معدل الف را داشتم، اما به دلیل تدریس در گلپایگان، تحصیل در تهران و اشتغال در اصفهان، نتوانستم دکترای خود را ادامه بدهم؛ این یکی از تلخترین تجربیات زندگیام بود.»
او معتقد است که معلمی باید با عشق همراه باشد و نباید میزان حقوق، مانعی در راه کیفیت آموزش شود و در توصیهای به معلمان تصریح میکند: «وقتی مسئولیت تدریس را قبول کردیم، باید با تمام وجود برای بچههای مردم وقت بگذاریم. حقوق ما ربطی به آنها ندارد.»
این جهادگر عرصه علم و دانش، بر بهرهگیری از ابزارهای نوین آموزش مانند فیلم، انیمیشن، کلیپهای آموزشی و استفاده از دیتاشو در کلاسها تأکید میکند و میگوید: «نسل جدید، آموزش سنتی را پس میزند و آموزش و پرورش نیازمند یک جهش جدی در روشهای تدریس است.»
افتخار با اختراعات بینالمللی
جنت تاکنون ۱۵ اختراع و ابتکار ثبت کرده است. اولین اختراع او در سال ۱۳۸۲، گیربکس متغیر پیوسته چرخدندهای (GCVT) بود. این اختراع بر پایه تحقیق روی گیربکس CVT ژاپنیها و با هدف رفع معایب آن طراحی شد. پروژهای که از پایاننامه دوره کارشناسی آغاز شد و به مدال طلای مسابقات بینالمللی ITEX در مالزی در سال ۲۰۰۹ انجامید.
وی در مورد اثر این موفقیت میگوید: «بعد از اینکه مدال طلا را گرفتم، اعتماد بهنفسم بالا رفت و اطمینان پیدا کردم که میتوانم اختراعات بیشتری انجام دهم. سپس شروع کردم دستگاه آب گوجهگیری، آسانسور خودرو، دستگاه برش دیسک، رولینگ دیسک، سیمبرش بدون ریل و گریسپمپ برقی و هاواژ هد پیکاپ علوفه، از جمله اختراعاتم است.»
حالا معلم جهادگر داستان ما، مشغول ساخت یک نیروگاه خورشیدی در کارگاه شخصی خود است؛ پروژهای که آن را پاسخی به بحران انرژی و آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی در کشور میداند.
چراغ راه آیندگان
جنت بر این باور است که برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان، باید نتایج واقعی آموزش را به آنها نشان داد. او میگوید: «باید نشان بدهیم کسی که در یک روستا بوده، حالا به یک جراح قلب یا یک مخترع تبدیل شده است. دانشآموزان باید بدانند فقط پول نیست که موفقیت میآورد، بلکه تلاش و پشتکار میتواند آینده را بسازد.»
او نمونهای زنده و پویا از این باور است. جوانی از یک شهر کوچک که با پشتکار، دانش و خلاقیت، نه تنها به یک معلم موفق تبدیل شده است، بلکه نام خود را در سطح جهانی به عنوان مخترع ایرانی ثبت کرده است.
جهادگر، مخترع و معلم باسابقه گلپایگانی، موفق به طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته «هاواژ» ویژه استخراج سنگهای تزئینی در معادن شده است؛ دستگاهی که به گفته خودش، با فناوری بومی و توان مهندسی داخلی ساخته شده و از نظر عملکرد، دقت و ایمنی، قابل رقابت با نمونههای خارجی است.
این دستگاه با قابلیت کنترل اتوماتیک پیشروی متناسب با جنس سنگ، سیستم روغنکاری و گریسکاری هوشمند، امکان تنظیم ارتفاع هیدرولیکی و عملکرد قابل برنامهریزی از راه دور، توانسته فرآیند برش را سریعتر و دقیقتر کند. یکی از ویژگیهای کلیدی دستگاه هاواژ، امکان سرویس کامل و تأمین تمامی قطعات در داخل کشور است که منجر به کاهش چشمگیر هزینه نگهداری نسبت به نمونههای وارداتی شده است.
حسین به ساخت دستگاه سیمبرش بدون ریل هم اشاره میکند که میتواند در معادن صعبالعبور مورد استفاده قرار گیرد و تحول قابل توجهی در بخش مکانیزه معدنکاری ایجاد کند. این نوآوریها در راستای کاهش وابستگی به تجهیزات خارجی و ارتقای بهرهوری در صنعت سنگ کشور طراحی شدهاند.
این جهادگر فعال با تلاش و پشتکار خود، نه تنها به عنوان یک معلم و مخترع شناخته میشود، بلکه به عنوان الگویی برای نسل آینده، نشان میدهد که با عشق به علم و خلاقیت، میتوان به قلههای موفقیت دست یافت و دنیای بهتری برای آینده ساخت. روز و هفته معلم بهانهایست تا یادآور شویم که چنین افرادی، چراغ راه نسلهای آینده هستند و با الهامبخشی خود امید را در دل جوانان زنده نگه میدارند.