کد خبر: 821918
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
امريكايي‌ها سرخورده از تغييري كه باراك اوباما هشت سال قبل وعده آن را داده بود، ولي فقط به 30درصد آن عمل كرد، عليه وضع كنوني امريكا يا به‌تعبيري «امريكا آنگونه كه اكنون هست» شوريدند...
روح‌الله صالحي
امريكايي‌ها سرخورده از تغييري كه باراك اوباما هشت سال قبل وعده آن را داده بود، ولي فقط به 30درصد آن عمل كرد، عليه وضع كنوني امريكا يا به‌تعبيري «امريكا آنگونه كه اكنون هست» شوريدند و با كنار زدن همه پيش‌بيني‌ها، نظرسنجي‌ها و تبليغات رسانه‌اي به دونالد ترامپ نامزد جنجالي جمهوريخواهان كه نظام امريكا را «فاسدترين» ناميد، رأي دادند؛ كسي كه فقط 33 درصد امريكايي‌ها به او اعتماد دارند ولي با رأي لجوجانه به او، اعتراض خود را به روند‌هاي جاري در امريكا نشان دادند. به دنبال پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات، طرفداران كلينتون در ايالت‌هاي اورگان، كاليفرنيا و سان‌فرانسيسكو به خيابان‌ها آمده و با آتش زدن پرچم امريكا خشم خود را نسبت به پيروزي ترامپ ابراز داشتند. همزمان انتخابات كنگره امريكا هم به نفع جمهوريخواهان رقم خورد و اكثريت دست اين حزب افتاد و به نظر مي‌رسد ترامپ براي پيشبرد برنامه‌هايش با كنگره به مشكل برنخواهد خورد.

به گزارش «جوان»، انتخابات امريكا پس از حاشيه‌هاي فراوان به پايان رسيد و دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان و جنجالي‌ترين نامزد انتخابات تاريخ رياست جمهوري امريكا به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكا راهي كاخ سفيد شد. دونالد ترامپ با دستيابي به 8/47 درصد آراي امريكايي‌ها (279 رأي الكترال) درحالي برنده انتخابات روز سه شنبه هشتم نوامبر 2016 امريكا شد كه هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها 4/47 (218رأي الكترال) به دست آورد. حالا ترامپ درحالي از چند هفته ديگر وارد كاخ سفيد خواهد شد كه از مجموع 21 نظرسنجي همزمان كه تا شب قبل از انتخابات در سراسر امريكا انجام شد، فقط دو نظر‌سنجي (LA Times / USC Tracking و IBD/TIPP Tracking)  پيروز شدن او را پيش‌بيني مي‌كردند. همه 19 نظر‌سنجي ديگر تا شب هشتم نوامبر، مي‌گفتند كه هيلاري كلينتون با فاصله يك تا 6 درصد پيروز انتخابات است. يك هفته پيش از برگزاري انتخابات پليس فدرال امريكا (اف‌بي‌آي) اعلام كرد كه به صدها هزار ايميل جديد از سرور شخصي كلينتون دسترسي پيدا كرده كه سبب شد نتيجه نظرسنجي‌ها به نفع ترامپ تغيير يابد و فاصله دو نامزد به يك درصد كاهش يافت. اكنون پيروزي ميلياردر نيويوركي كه از حمايت چندان حزبش نيز برخوردار نبود، شوك بزرگي ايجاد كرده است، حال آنكه محافل سياسي، نظامي و رسانه‌اي امريكا نيز حامي او نبودند.

دونالد ترامپ در نخستين اظهارات خود پس از پيروزي در انتخابات امريكا گفت: «من از اين پس رئيس‌جمهور تمامي مردم امريكا هستم و به حمايت آنها براي خدمت به كشور نيازمندم.» ترامپ گفت كه هيلاري كلينتون با او تماس گرفته و به همه آنها به‌خاطر پيروزي تبريك گفته است. به گزارش شبكه ان‌بي‌سي، رئيس‌جمهور منتخب امريكا گفت: «اكنون زمان آن است كه امريكا زخم‌هايش را ترميم كند. زمان ماست كه به عنوان يك مردم متحد دوباره جمع شويم.» ترامپ با بيان اينكه رئيس‌جمهوري براي همه امريكايي‌ها خواهد بود، افزود: «و اين برايم مهم است. براي آنهايي كه از من حمايت نكردند مي‌گويم كه به كمك شما براي متحد كردن كشورمان احتياج دارم.» ترامپ درحالي به كاخ سفيد راه يافت كه در يك‌سال گذشته هيچ كس حتي خود جمهوريخواهان هم تصور نمي‌كردند وي بتواند پيروز انتخابات شود. خبرگزاري «واشنگتن‌پست»، چند ماه پيش در گزارشي مبني بر اختلاف جمهوريخواهان بر سر ترامپ، نوشت كه اعضاي ارشد اين حزب به دنبال اين هستند تا ترامپ را از گردونه رقابت‌هاي درون‌حزبي كنار بگذارند. دونالد ترامپ كه به لفاظي‌هاي نژادپرستانه شهرت پيدا كرده است، در ماه مارس گذشته ادعا كرد مسلمانان از غرب تنفر دارند و به همين منظور بايد از ورود مهاجران مسلمان به خاك امريكا جلوگيري شود. اين اظهارات واكنش تند مسلمانان و بسياري از مقامات امريكايي را در پي داشت و آنها ترامپ را فاشيست ناميدند.
 
«نه» مردم به نظام سياسي حاكم
روزنامه «شيكاگو تريبون» ديروز در تحليلي به قلم شوراي سردبيري (Editorial Boad) خود نوشت: «روز سه‌شنبه امريكايي‌ها آينده كشورشان را به دست ترامپ دادند، رهبري آزموده نشده با معايب شخصيتي عميق و بدون تجربه حكومتي يا امنيت ملي. رأي‌دهندگان با اين رأي، گوشمالي تحقير‌كننده‌اي به نظام سياسي حاكم بر امريكا، ناظران انتخاباتي، كارشناسان، نخبگان رسانه و همه افرادي دادند كه دور و اطراف كلينتون را گرفته بودند، درحالي كه ترامپ تنها بود.

اگر امريكايي‌ها در خوشبيني‌شان وحدت داشتند، هيچ كدام از خودنمايي‌هاي ترامپ اثر نمي‌كرد ولي ما كشوري در هم ريخته‌ايم. روز سه‌شنبه خيلي از رأي‌دهندگان ابراز كردند كه نااميدند؛ نگران اين هستند كه استانداردهاي زندگي‌شان در حال افول است و از سياستمداراني عصباني‌اند كه منافع شخصي‌شان را در اولويت قرار داده‌اند. رأي‌دهندگان حاكميت سياسي شان را گوشمالي دادند. امريكايي‌ها فرار از شكاف بين محافظه كار- ليبرال، مذهبي- سكولار و شهري- روستايي نشان دادند كه عميقاً نگران ترقي و امنيت كشورشان هستند.» اين گزارش درحالي است كه انتخابات اين دوره امريكا از لحاظ حجم تخريب‌هاي به كار رفته دو كانديداي مطرح عليه يكديگر بي‌سابقه بود و افشاگري‌هاي انجام شده صريح‌تر و واضح‌تر از مواردي بود كه در طول تمام اين سال‌ها از سوي مخالفان و دشمنان امريكا مطرح مي‌شود. حتي نظرسنجي‌هايي كه رسانه‌هاي امريكايي از مردم به عمل آورده بودند، نشان مي‌داد كه بيشتر مردم اين كشور دو نامزد را بدترين گزينه براي رياست جمهوري اعلام كرده بودند و برخي كارشناسان از اين دوره به عنوان غيرقابل اعتماد‌ترين و زشت‌ترين انتخابات در تاريخ رياست جمهوري امريكا نام برده بودند. ترامپ و كلينتون در هفته‌هاي اخير در سخنراني‌هاي مختلف همديگر را به فساد جنسي متهم كردند و فيلم‌هايي از فساد اخلاقي عليه يكديگر منتشر كردند تا بتوانند افكار عمومي امريكا را نسبت به رقيب خود بدبين كنند.

به چالش كشيدن نظم حاكم بر امريكا و شعارهايي عليه سيستم حاكم فعلي بر اين كشور، جزو اصلي‌ترين محورهاي فعاليت ترامپ در طول روزهاي تبليغات انتخاباتي بود. ترامپ روز يك‌شنبه پس از اعلام گزارش اف بي‌آي و تبرئه كلينتون از افشاي ايميل‌هاي جديد، با انتقاد از سيستم حاكم امريكا به طرفدارانش گفت: «من گفته بودم اين سيستم فاسد و ناسالم است». به باور برخي كارشناسان اقبال مردم امريكا به ترامپ به خاطر اين بود كه ترامپ مقابل حاكميت امريكا و«آنچه كه امريكا اكنون هست» ايستاد و مردم از اين مورد استقبال كردند و به او رأي دادند. زيرا مردم امريكا به يك بيداري رسيده‌اند و فضاي اجتماعي جديدي را در جامعه به وجود آورده‌اند.
  
ناراحتي رسانه‌هاي ضد ترامپ
به رغم اقبال گسترده مردم به ترامپ، اما رسانه‌هاي حامي كلينتون پيروزي نامزد جمهوريخواهان را بر نتافتند و نتوانستند ناراحتي خود را پنهان كنند. روزنامه امريكايي «واشنگتن‌پست» كه اخيراً حمايت خود از «هيلاري كلينتون» را اعلام كرد، روز چهارشنبه‌ در سرمقاله‌اي تحت عنوان «رئيس‌جمهور ترامپ» نوشت كه «دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه به عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور امريكا برگزيده شد. اينها كلماتي است كه اميد داشتيم هرگز آن را ننويسيم اما ترامپ تمامي مؤسسات نظرسنجي را بهت زده كرد.  پيروزي ترامپ درحالي رقم خورد كه وي پيش از اين بارها در كمپين‌هاي انتخاباتي خود از احتمال تقلب در انتخابات رياست جمهوري سخن گفته و تأكيد كرده بود درحالي نتيجه انتخابات را مي‌پذيرد كه به نفع وي باشد. ترامپ حتي نتايج نظرسنجي‌هايي را كه به نفع كلينتون اعلام مي‌شد، زير سؤال برده و گفته بود كه اين نتايج توسط دموكرات‌ها دستكاري شده است. هرچند بسياري از رسانه‌هاي امريكا طرفدار كلينتون بودند و به طور علني از وي حمايت مي‌كردند، ترامپ از حمايت رسانه‌ها بي‌بهره بود. حمايت رسانه‌ها از كلينتون درحالي بود كه ترامپ گفته بود در صورتي كه پيروز انتخابات شود دفتر روزنامه نيويورك تايمز(طرفدار اصلي كلينتون) را خواهد بست.
  
پيام تبريك اوباما
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا طي تماس تلفني با ترامپ پيروزي وي در انتخابات را تبريك گفت. به گزارش شبكه «سي ان ان» اوباما و ترامپ امروز (پنج‌شنبه) با يكديگر ديدار و درباره برنامه انتقال قدرت سياسي گفت‌وگو مي‌كنند. اين درحالي است كه باراك اوباما، روز دوشنبه پيش از برگزاري انتخابات گفته بود كه اگر ترامپ رئيس‌جمهور شود عميقا ناراحت مي‌شود. اوباما بارها اعلام كرده بود كه ترامپ شايستگي و صلاحيت رياست بر امريكا را ندارد و به طور آشكار حمايت خود را از كلينتون اعلام كرد و از طرفدارانش خواست كساني كه در سال 2012 به او رأي دادند اين بار به‌كلينتون رأي دهند.
 
پوتين:روابط با امريكا را ترميم مي‌كنيم
بسياري از مقامات كشورها پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري را به وي تبريك گفتند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه با تبريك به ترامپ اعلام كرد اميدوار است كشورش با رئيس‌جمهور جديد امريكا همكاري خوبي در مسائل جهان داشته باشد. وي گفت: روابط امريكا و روسيه به نفع منافع دو كشور است. مي‌خواهيم روابط با امريكا را ترميم كنيم اما مي‌دانيم اين كار آسان نيست. آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان نيز اعلام كرد: امريكا كشوري دموكرات و محترم است و انتخابات رياست جمهوري دشواري داشت. همكاري ما با امريكا بخشي اساسي از سياست خارجه ما است و با امريكا همكاري خواهيم كرد. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه نيز با تبريك به ترامپ اعلام كرد: در مذاكراتمان با امريكا درباره مسائل جهان شفاف و رو‌راست خواهيم بود. ترزا مي، نخست وزير انگليس نيز نسبت به تقويت و تحكيم روابط با امريكا در دوره ترامپ ابراز اميدواري كرد. فدريكا موگريني، مسئول سياست ‌خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به انتخاب ترامپ گفت: «ارتباط امريكا عميق‌تر از هر تغييري در سياست‌هاست و ما همچنان به همكاري براي كشف قدرت‌هاي اروپا ادامه مي‌دهيم.» رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در پيامي اعلام كرد اميدوار است انتخابات جديد امريكا باعث خير و بركت شود.

شي جين پينگ، رئيس‌جمهور چين نيز اين پيروزي را به ترامپ تبريك گفت. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو نيز به دونالد ترامپ پيروزي در انتخابات نفسگير رياست جمهوري امريكا را تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه ناتو و امريكا همكاري خوبي در آينده داشته باشند. نخست‌وزير مالزي در اظهارنظري ضمن تبريك گفتن بابت پيروزي دونالد ترامپ گفت: «موفقيت آقاي ترامپ نشان مي‌دهد كه سياستمداران نبايد هرگز حمايت رأي‌دهندگان را براي خودشان مسلم فرض كنند». مالكوم ترنبول، نخست‌وزير استراليا به دونالد ترامپ پيروزي در انتخابات رياست جمهوري امريكا را تبريك گفت. عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر به عنوان اولين رهبر عرب به دونالد ترامپ تبريك گفت. وي ابراز اميدواري كرد روابط دو كشور در دوره رياست جمهوري ترامپ در همه زمينه‌ها تحكيم شود.
  
نتانياهو: ترامپ دوست واقعي اسرائيل است
بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در پيامي، ضمن تبريك پيروزي دونالد ترامپ، وي را دوست واقعي اين رژيم خواند. به گزارش شبكه اسكاي‌نيوز، نتانياهو در پيام خود همچنين تأكيد كرد كه هيچ چيزي نمي‌تواند مانعي جدي در برابر روابط ميان امريكا و رژيم صهيونيستي باشد. بر اساس اين گزارش، نتانياهو ضمن ابراز اميدواري نسبت به تحكيم و تقويت اتحاد ميان امريكا و رژيم صهيونيستي، مدعي شد كه براي پيشرفت امنيت، ثبات و صلح در منطقه آماده همكاري با ترامپ است. پيام نتانياهو در شرايطي است كه مقامات اسرائيلي و لابي صهيونيستي «آيپك» طرفدار كلينتون بودند و كمك‌هايي را به ستاد وي انجام داده بودند.
 
كنگره در دست جمهوريخواهان
همزمان با پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري، انتخابات كنگره هم برگزار شد و جمهوريخواهان امريكايي توانستند اكثريت آراي هر دو مجلس سنا و مجلس نمايندگان را به خود اختصاص دهند. به گزارش روزنامه گاردين، جمهوريخواهان توانستند با كسب ۵۱ رأي از 100 رأي در مجلس سنا و اكثريت ۲۱۸ رأي از 435 رأي مجلس نمايندگان امريكا را به دست آورند. اين دومين پيروزي پياپي براي جمهوريخواهان در كنگره محسوب مي‌شود. در دور قبلي انتخابات كنگره هم جمهوريخواهان اكثريت را در دست داشتند و كار را براي اوباماي دموكرات سخت كردند.

آتش زدن پرچم امريكا
از ايالت‌هاي اورگان، كاليفرنيا و سان فرانسيسكو امريكا خبر رسيده كه به دنبال پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات، حاميان هيلاري كلينتون به خيابان‌ها آمده و آشوب به پا كردند. به گزارش ديلي ميرور، پس از اعلام پيروزي ترامپ، صدها نفر در خيابان‌هاي كاليفرنيا و اورگان دست به اعتراض زده و با آتش زدن سطل‌هاي زباله باعث بسته شدن جاده و خيابان‌ها شده‌اند. آنها همچنين پرچم امريكا و عروسك‌هاي ترامپ را كه قرار است از ماه ژانويه وارد كاخ سفيد شود، به آتش كشيدند. به گزارش پايگاه «ديلي استار»، در برخي تصاوير منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي، تصاوير به آتش كشيده شدن، سطل‌هاي زباله و حضور چند صد نفري معترضان ديده مي‌شود. همچنين دانشجويان خشمگين دانشگاه اورگان، با سر دادن شعارهاي تند عليه ترامپ به خيابان‌ها سرازير شدند. برخي فعالان در فضاي مجازي و توئيتر در امريكا، از «آشوب و تظاهرات اعتراضي» در سانفرانسيسكو هم خبر داده‌اند. فعالان شبكه‌هاي مجازي در امريكا، تعداد معترضان در تجمعات مخالفان دونالد ترامپ را «چند صد نفري» خوانده‌اند. بسياري از طرفداران كلينتون نيز در شبكه اجتماعي توئيتر با درج اين عبارت كه «ترامپ رئيس‌جمهور من نيست»، مخالفت خود را با پيروزي وي اعلام كردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
همچین که رسانه های ایران دست و پاچه شدند و بازارهای ایران سقوط کرد در آمریکا خبری نیست. در آمریکا عطسه میکنند اینجا بازار بورس و طلاو همه چیز ما بهم میخورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
در انتخابات اینده ریاست جمهوری ایرانی هم کسی لازم است که بیاید و همه مدیران گذشته را مانند ترامپ کنار بزند . حتی مانند رئیس جمهور جدید فلیپین همه را همراه با همه اشراف اعدام کند
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
رئیس جمهور در امریکا در رده دهم قدرت است و با تغییر روسای جمهور استراتژی تغییر نمیکند ولی طرح عملیاتی دستیابی به چشم انداز تغییر تاکتیک میدهد.مجمع ماسونری تعدادی را برای ریاست جمهوری انتخاب میکند واز انها میخواهد کاندید ریاست جمهوری شوند و در پروسه اخذ ارائ باتوجه به تمایل افکار عمومی همان مجمع تعیین میکند باید از کی حمایت نماید.ترامپ سمبل تمایلات امریکایی است که بنیاد جاکوب جاویتز وابسته به روتچیلد ها هم انرا تائید کرده است.با امدن ترامپ بعضی از قواعد بازی در تاکتیک تغییر میابد.کشور هائی که دارای سازماندهی توسعه یافته باشند میتوانند از این فرصت سود ببرند.وکشورهای عقب مانده دارای قابلیت استفاده نیستند و این فرصت برایشان تبدیل به تهدید میگردد.تغییر قواعد در تاکتیک تفکرات ترامپی ،اگرچه ناگزیر به حرکت درچاچوب استراتژی بلند مدت از پیش تعیین شده است ولی میتواند نشانه ای از عملیاتی باشد که افراد محدودی قادر به انجام ان میباشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار