کد خبر: 1159867
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است یکی از اقدامات اساسی در جهت مهار تورم، افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق کاهش فرار مالیاتی مشاغل است؛ این وضعیت که کارمند و کارگر مالیات بیشتری از مشاغل بدهند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل پر درآمد اعم از پزشکان و طلافروشان گفت: ما فرار‌های مالیاتی بسیار بزرگی در کشور داریم، زیرا سازوکار مالیات‌ستانی هوشمند عمل نمی‌کند، بر همین اساس اقشاری همچون کارگران و کارمندان به راحتی درآمدشان قابل شناسایی است و مالیات لازمه پیش از دریافت حقوقشان دریافت می‌شود.
مرحبا افزود:، اما برخی از کسب و کار‌ها با وجود اینکه ترنور مالی (گردش مالی) بسیار بالایی دارند، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، ضمن اینکه فرار مالیاتی فقط مختص این افراد نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور باید بر اساس مالیات اداره شود، گفت: هر کس که از امنیت کشور و امکانات داخل بهره می‌برد، باید مالیاتش را بپردازد، البته همه افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، باید اطمینان داشته باشند که این مالیات به نحوی به عنوان خدمات به زندگی‌شان
بازمی‌گردد.
وی با بیان اینکه در برخی کشور‌ها افراد بیش از ۶۰ درصد درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند، گفت:، اما در مقابل دولت خدماتی به جامعه ارائه می‌دهد که همه افراد جامعه رضایت نسبی دارند، اینکه کسانی که واقعاً مستحق مالیات‌ستانی هستند باید شناسایی شوند و از آن‌ها مالیات لازم دریافت شود، حرف کاملاً درستی است.
مرحبا تأکید کرد: اینکه برخی از کسبه خارج از سازوکار بانکی و پایانه‌های فروشگاهی درآمد کسب می‌کنند، کاملاً غیر اخلاقی و غیر قانونی است و مستلزم است که روش‌های نظارتی سازمان امور مالیاتی تقویت و هوشمند شود، به طور مثال اگر کسی در ماه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد تا چه زمانی می‌تواند پول‌هایش را به صورت فیزیکی در محل کار و سکونت نگهداری کند، بنابراین مجبور می‌شود در نهایت پول‌هایش را به بانک منتقل کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر فروشگاهی دایر شده که مدت‌ها دستگاه پوز (کارتخوان) خود را فعال نکرده است، به راحتی می‌توانیم آن را رصد و مجازات کنیم، وقتی نظارت‌های حاکمیتی قوی شد، به تدریج همه افراد مجاب می‌شوند در مسیر درست، درآمد‌های خود را شفاف کنند و مالیات لازم را بپردازند، در مجموع حاکمیت باید جلوی قانون‌گریزی و فرار مالیاتی را بگیرد، زیرا هیچ حکومتی قانون‌گریزی را برنمی‌تابد.
وی افزود: متأسفانه مالیات هنوز به خوبی در کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است، شاید دلیلش این باشد که مردم تصور می‌کنند مالیات پول زوری است که دولت از آن‌ها می‌گیرد، اما اگر اعتمادسازی لازم صورت گیرد و مردم به این نتیجه برسند که پرداخت مالیات به نحوی تبدیل به خدمات اجتماعی می‌شود، قطعاً با طیب خاطر بیشتری مالیات پرداخت می‌کنند.
مرحبا خاطرنشان کرد: موضوع خلق پول به هر شکلی مذموم و ناپسند نیست، به هر حال پول باید در جامعه خلق شود، اما خارج از ضابطه و قانون به نحوی که تورم‌زا باشد مورد نکوهش است، البته این نکته حائز اهمیت است که بدانیم مالیات‌ها صرفاً با هدف کاهش تورم اخذ نمی‌شوند، بلکه بسیاری از مواقع با هدف تنظیم‌گری انجام می‌شوند. یکی از اقدامات اساسی در جهت مهار تورم، افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق کاهش فرار مالیاتی مشاغل است. این وضعیت که کارمند و کارگر مالیات بیشتری از مشاغل بدهند به هیچ وجه قابل قبول نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مالیات عایدی بر سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی مصداقی از تنظیم‌گری دولت هستند که هدف اصلی آن کسب درآمد نیست بلکه تنظیم و کنترل بازار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار