هدایت تحصیلی دانشآموزان باید طبق علاقه و همچنین نیازمندی جامعه باشد و از دوره ابتدایی تا پایان پایه نهم به صورت مرحله به مرحله انجام شود. در این رابطه حسین بیات، مدیرکل آموزشهای فنیحرفهای وزارت آموزشوپرورش گفت: «هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش از ابتدای دوره اول تا انتهای پایه نهم به صورت مرحلهبهمرحله انجام میشود، اما تا به امروز این خواسته سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به صورت کامل محقق نشده و هدایت تحصیلی بیشتر در همان پایه نهم و مدارس متوسطه اول است تا دانشآموزان رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.»
بیات با اشاره به عوامل تأثیرگذار در هدایت تحصیلی، مطرح کرد: «یکی از آفتهای هدایت تحصیلی این است که والدین آینده و آمال برآورده نشده خود را برای بچههای خود بخواهند و اینگونه موجب هدایت فرزندان خود به رشتههای تحصیلیای میشوند که علاقه خاصی به آنها ندارند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان، توجه به دروس مختلف در متوسطه اول و نظر مشاوران و معلمان و تستهای رغبت در هدایت تحصیلی اثرگذار است.»
او گفت: «از تمامی استانها خواسته شده است در هفته مشاغل، دانشآموزان را به هنرستانها ببرند تا با شغلها و حرفهها آشنا شوند. اصناف و دستگاههای مختلف در مدرسه حضور پیدا میکنند تا شغل خود را معرفی کنند و اینها همه موجب اطلاعاتدهی به دانشآموزان راجع به شغلها میشود، اما باید در این زمینه سرمایهگذاری بیشتری کرد و زمان بیشتری از آموزش را به این موارد تخصیص داد.»