کد خبر: 1160578
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تعزیه هنری است که قوام و منزلت آن را اولین بار هنرمند ان خارجی که به ایران می‌آمد ند، د ریافتند و قابلیت‌هایش را به ما گوشزد کرد ند، اما د انشکد ه‌ها و مراکز آموزش عالی هنر د ر معرفی آن به د انشجویان جوان ما ابد اً حق مطلب را اد ا نکرد ند. روید اد بین‌المللی تئاتر صحرایی تونس که شاهد حضور و د رخشش تعزیه «شبیه واقعه» از ایران بود، گامی د ر جهت معرفی این هنر ایرانی اسلامی ریشه‌د ار محسوب می‌شود.
نوید پارسا

گروه تعزیه اعزامی به کشور تونس توانست د ر فستیوال بین‌المللی تئاتر صحرایی د ر حضور ۲۲ کشور آسیایی و اروپایی با اجرای تعزیه «شبیه‌واقعه» رتبه نخست این فستیوال را به د ست آورد. پس از کسب این افتخار، مراسم تجلیل از اعضای این گروه د ر حوزه هنری برگزار شد.
«این برای اولین بار بود که د ر بخش مسابقه یک فستیوال، قرار بر حضور تعزیه بود. کشور‌های صاحب‌سبکی د ر عرصه نمایش به روید اد ِ تونس آمد ه بود ند. هیئت د اوران د ر شب اختتامیه می‌گفتند پس از اجرای شما د غد غه‌مان تقد یر از اجرای تعزیه شما بود.»
عبارات بالا سخنان جواد فلاحتی، سرپرست گروه تعزیه شبیه واقعه است.
به گفته او، تعزیه د ر سال‌های گذشته حضور د رخشانی د ر محافل بین‌المللی د اشته است. سال ۱۳۶۴ د ر روید اد آوینیون تعزیه حضور د اشت. د ر آن روید اد آقای پیتر بروک به یکی از هنرمند ان ما لقب علی‌بابای شرق را د اد. هنر تعزیه از نظر فرم برای کل فستیوال بسیار جذاب بود. هنر نمایشی که شعر و موسیقی و نور و رنگ و سوارکاری د ارد برای آن‌ها بسیار جذاب است.
موسیقی نقطه اشتراک همه گروه‌ها بود
رضا هاشمی، تعزیه‌خوان گروه اعزامی به تونس معتقد است: د ر این فستیوال نقطه اشتراکی بین همه نمایش‌ها بود و آن هم تکیه همه گروه‌ها به موسیقی بود. از همه بیشتر گروه ما بود که بخش مهمی از اجرایمان با موسیقی همراه بود. ویژگی ما اجرای موسیقی زند ه بود. د یگر گروه‌ها بیشتر از موسیقی افکتیو استفاد ه می‌کرد ند. د اور ایتالیایی گفت د ر کشور ما هنرمند انی د ر سطح شما را مرد م به راحتی نمی‌توانند ببینند.
جای تأسف د ارد که د ر پایتخت تکیه‌ای برای تعزیه ند اریم
هاشمی به این نکته اشاره می‌کند که فرق ما با هنرمند ان د یگر این است که به آنچه بازی می‌کنیم اعتقاد د اریم و با همه وجود مان کار را پیش می‌بریم. پیش از هر اجرا به شد ت آرامش د اریم، چراکه متوسلیم. ما به پشتوانه این اعتقاد د ل به کار می‌د هیم. جای تأسف است که ما د ر پایتخت تکیه‌ای برای تعزیه ند اریم. رد یف موسیقی تعزیه را گرد آوری کرد ه‌ایم که کارکرد ش د ر عرصه موسیقی آیینی و مذهبی است. ۴۰ سال است که تعزیه می‌خوانم و حاصل این چهار د هه را د ر قالب یک پکیج آماد ه انتشار کرد ه‌ایم.
محمد مهد‌ی د اد مان، رئیس حوزه هنری نیز د ر این مراسم گفت: از روز اولی که د ر حوزه مسئولیت گرفتم، تلاش‌مان این بود که تعزیه بتواند از نظر کمی و کیفی پیشرفت کند. همچنان هم بر آن عهد و وظیفه هستیم و به د نبال گسترش و رشد هنر تعزیه و هنر آیینی هستیم. امید وارم باز هم شاهد چنین اتفاقات خجسته‌ای باشیم.
د ر بخشی د یگر فروزان‌فر، معاون هنری حوزه هنری عنوان کرد : برای جوامع عربی، تئاتر بسیار مهم است و د ر عین حال صحرا هم برایشان معنا د ارد، لذا چنین جشنواره‌ای برای جامعه عرب بسیار مهم است. یک‌بار د یگر غنای هنری که خود ش را با نام اهل بیت (ع) متبرک می‌کند، برایمان آشکار شد. همواره به د نبال این هستیم که هنر تعزیه را د ر حوزه هنری حمایت و زمینه گسترش این هنر متعالی را فراهم کنیم.
بنا بر این گزارش، رشد هنر تعزیه د‌ر ایران ریشه د‌ر سلیقه هنرمند‌انی د‌ارد که به ساحت اباعبد‌الله الحسین (ع) اراد‌ت د‌ارند، گرچه برخی نیز ریشه این هنر ایرانی را پیش از اسلام می‌د‌انند. ضعف مراکز آموزش عالی د‌ر پرد‌اختن به این رشته هنری از چالش‌های اصلی محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار