کد خبر: 1159007
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
آیت‌الله جوادی آملی مطرح کرد‌
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سفره کرامتی که خداوند برای انسان پهن کرده است سخن می‌گوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اعضای شورای علمی کتاب «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین‌الملل در جهان معاصر»، صبح دیروز سه‌شنبه دوم خرداد با حضور در بیت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار گفت: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده‌است، می‌فرماید: «اقْرأ و ربّک الأکرم»؛ در اولین آیات وقتی خود را می‌خواهد معرفی کند، می‌گوید: من خدای اکرم هستم نه خدای اعلم یا افقه! شما وقتی ببینید در فلان مدرس، فقیه هست، می‌فهمید درس فقه می‌دهد، طبیب درس طب و مهندس درس هندسه می‌دهد، یعنی از وصف مدرس، مشخص می‌شود که درس چیست، خداوند در اولین آیات که خود را معرفی می‌کند، می‌فرماید: من خدای اکرم هستم و شما هم در کلاس درس کرامت شرکت کنید و درس کرامت بخوانید.
وی افزود: در آیات پایانی همین سوره علق نیز با لحنی که متمم کرامت است، می‌فرماید: «ألم یعلم بأنّ الله یریٰ»؛ نمی‌فرماید گناه نکنید که از بهشت محروم می‌شوید یا گناه نکنید که جهنم می‌روید و خدا عذاب می‌کند، بلکه گناه نکنید مگر نمی‌دانید که من «اکرم» هستم می‌بیند، این سوره خیلی لطیف است. بنابراین اولین سوره‌ای که نازل شده‌است، سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از فرشته‌شدن است، یعنی اساس بر کرامت است و این کرامت وصف فرشته‌هاست؛ دین می‌خواهد که انسان، کریم باشد.
آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: این کار شما که می‌خواهید کتابی درباره معرفی اسلام شیعی بنویسید، کار خوبی است، اما نگویید شیعه مطلق! چراکه شیعه نیز دارای نحله‌های گوناگونی است، بلکه از همان اول بگویید شیعه دوازده امامی و شیعه اثنی‌عشری و بدانید که شیعه اثنی‌عشری، حرفی غیر از اسلام ندارد، حرفی غیر از قرآن و اهل بیت (ع) ندارد. وی با بیان اینکه قلمرو دین، همه امور زمینی و آسمانی را شامل می‌شود، گفت: ما در همین کتاب مفاتیح‌الحیات درباره سه اصل جهان‌بینی، جهان‌داری و جهان‌آرایی صحبت کرده‌ایم؛ یعنی از عرش تا فرش، قلمرو دین ماست، یعنی مسائل زمین‌شناسی و آسمان‌شناسی همه زیر مجموعه شیعه‌شناسی است، اول از همه معرفت‌شناسی که معیار و ترازوی ما چیست و سپس اینکه جهان ساخته کیست باید مورد تحقیق قرار گیرد، و در این صورت دیگر لازم نیست که حتماً چند جلد کتاب بنویسید، اگر حرف پخته و علمی باشد، یک رساله کوچک نیز کافی است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار