کد خبر: 1159005
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
گفت وگوی «جوان» با محمد گلریز به مناسبت سالروز پخش سرود «خجسته باد این پیروزی»
سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر و یکی از روز‌های بزرگ تاریخ معاصر است. آزادسازی خرمشهر، در حافظه ملی مردم ایران با یک سرود ماندگار شده‌است و آن سرود «خجسته باد این پیروزی»، با صدای استاد محمدگلریز است. استاد گلریز در گفتگو با «جوان» خاطرات ساخت و اجرای این سرود خاطره‌انگیز را مرور کرده‌است.
محمدصادق عابدینی


شما در یک دوره‌ای برای اتفاقات مهم انقلاب اسلامی سرود خواندید و هنوز هم بسیاری از آن‌ها را مردم در خاطر دارند، چه شد که آن تولیدات شکل گرفت؟
در آن سال‌ها هر کس تلاش می‌کرد تا برای انقلاب و دفاع مقدس کاری انجام دهد و هنرمندان نیز وظیفه خود می‌دانستند که به نوبه خود کاری کنند. ما هم یک تیم کاری بودیم، شامل استاد حمید سبزواری، استاد احمدعلی راغب، مجتبی میرزاده و بنده حقیر که از روز‌های ابتدای انقلاب فعالیت خودمان را آغاز کرده‌بودیم و اولین سرود انقلاب را همین تیم تولید کرد. در ادامه هم کار‌های فاخری ساخته شد، البته همه‌اش زحمت اساتیدی، چون استاد سبزواری و راغب بود و بنده فقط خوانندگی کردم.

سرود «خجسته باد این پیروزی» چطور ساخته شد؟
فکر کنم دو ماه پیش از روز آزادسازی خرمشهر بود که از سوی دوستانی که در تبلیغات جنگ بودند و با هنرمندان ارتباط داشتند به یک جلسه دعوت شدیم. در آن جلسه استاد فریدون شهبازیان، مرحوم سبزواری، مرحوم راغب و بنده حاضر بودیم. در آنجا به ما گفتند که قرار است به زودی یک پیروزی بزرگ نظامی به دست آوریم و باید یک اثر موسیقی فاخر و حماسی ساخته شود و خیلی محکم تأکید کردند.

شما نپرسیدید که قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟
اتفاقاً سؤال کردیم که چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟ اما پاسخ دادند: «ما صرفاً مأمور بودیم که این خواسته را به شما بگوییم و مجاز به دادن اطلاعات بیشتری نیستیم، شما سعی کنید کاری در خور پیروزی بزرگ بسازید.»

پس از آن جلسه بود که کار تولید سرود را آغاز کردید؟
بله، ما دست به کار شدیم و ابتدا استاد سبزواری شعر آن را سرود و من هم فکر کنم در اوایل اردیبهشت ماه بود که آن را خواندم، بعد با کمال تعجب دیدیم که کار نه‌تن‌ها پخش نشد، بلکه به آرشیو رفت.

پیش از اینکه به ادامه ماجرای این سرود بپردازیم درباره خود سرود «خجسته باد این پیروزی» بپردازید!
استاد راغب موسیقی این کار را بر اساس موسیقی ایرانی ساخت. در بیات ترک گوشه‌ای داریم به نام «روح الرواح» که اذان مشهور مرحوم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز بر اساس همین دستگاه است. از خصوصیات ویژه این گوشه این است که می‌توان بر اساس آن آهنگ‌های حماسی تولید کرد. در اینجا باید به هنر مرحوم میرزاده در تنظیم فوق‌العاده این آهنگ اشاره کنم که با نهایت استادی این کار را انجام دادند.

روزی که برای نخستین‌بار سرود را شنیدید، به یادتان هست؟
من همیشه گوشم به رادیو بود که خبر آن پیروزی بزرگ را بشنوم. در ماشین هم همیشه رادیو باز بود. دقیقاً یادم هست از مأموریتی به تهران باز می‌گشتم و در شهر‌ری بودم که ناگهان برنامه‌های عادی رادیو قطع شد و آقای کریمی مجری رادیو با آن صدای خاص خود چند بار گفتند، «شنوندگان عزیز توجه فرمایید... شنوندگان عزیز توجه فرمایید» من کنجکاو شدم که بشنونم چه اتفاق مهمی رخ داد که آقای کریمی ادامه داد: «خونین شهر، شهر خون آزاد شد»، بعد بلافاصله سرود «این پیروزی» را پخش کردند. من از شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر بی‌اختیار اشک می‌ریختم و دیدم باقی مردم هم در خیابان همین حس را دارند، رادیو‌های ماشین‌ها سرود را پخش می‌کردند و مردم در خیابان‌ها جمع شده‌بودند، عده‌ای پرچم ایران را آورده بودند و به شادمانی می‌پرداختند. صدای رادیوی ماشین را تا آخر زیاد کرده‌بودم و رادیو هر چند دقیقه یک‌بار پس از پخش مارش‌های نظامی، سرود این پیروزی را پخش می‌کرد، تا وقتی که به خانه رسیدم بار‌ها آن سرود از رادیو پخش شد.

از پخش این سرود و واکنش مردم به آن خاطره‌ای دارید؟
خاطرات عجیب و غریب زیادی دارم، رزمندگانی که از جبهه‌ها می‌آمدند می‌گفتند که شب عملیات و حتی در حین عملیات و زیر شلیک گلوله‌های دشمن، این سرود به وسیله بلندگو‌هایی که روی خودرو‌ها نصب شده‌بود، در خط مقدم پخش می‌شد. تا مدت‌ها مردم وقتی من را در خیابان می‌دیدند من را «آقای پیروزی» صدا می‌کردند. شعر و موسیقی این اثر هنوز هم در اذهان مردم باقی مانده‌است و هر بار که پخش می‌شود، همان حس پیروزی را منتقل می‌کند.

شما یک‌بار پس از سرودی که برای شهید مطهری اجرا کردید، خدمت امام خمینی (ره) رفتید، امام پس از آن سرود چه واکنشی داشتند؟
ما پس از سرودی که برای شهید مطهری اجرا کردیم، به خدمت امام‌خمینی (ره) رسیدیم، اما مرحوم جمارانی خاطره‌ای از حاج احمد برایم نقل کرد، به این مضمون که امام‌خمینی (ره) در اتاق مشغول شنیدن این سرود بودند و در همین حین شخصی برای انجام کاری و بیان موضوعی، وارد اتاق می‌شوند و می‌خواهند صحبت کنند که امام با دست به وی اشاره می‌کند که صبر کند تا پخش سرود تمام شود و بعد صحبت کند. همچنین پسر علامه جعفری برایم گفت که مرحوم علامه به هیچ عنوان موسیقی گوش نمی‌دادند، روزی که این سرود از رادیو پخش می‌شد، ما خواستیم رادیو را خاموش کنیم که ایشان اشاره کردند که این کار را نکنیم تا سرود را بشنوند و تا آخر به آن گوش دادند.

اگر در یک جمله بخواهید علت ماندگاری سرود «خجسته باد این پیروزی» را بگویید چه خواهید گفت؟
به نظرم وقتی یک کار سالم و فاخر باشد، تأثیر خود را می‌گذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار