کد خبر: 873759
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
13 عموماً عدد نحسي در جاي‌‌جاي جهان تلقي مي‌شود اما فعلاً براي راستگرايان مهاجر‌ستيز آلمان مي‌تواند عددي تاريخي و مقدس باشد.
13 عموماً عدد نحسي در جاي‌‌جاي جهان تلقي مي‌شود اما فعلاً براي راستگرايان مهاجر‌ستيز آلمان مي‌تواند عددي تاريخي و مقدس باشد. با اعلام نخستين نتايج از انتخابات پارلماني آلمان، اگرچه حزب حاكم به رهبري آنگلا مركل پيروز انتخابات و مسئول تشكيل دولت شد اما براي اولين‌بار راستگرايان افراطي هم با نتيجه‌اي چشمگير توانستند خود را در صحنه سياسي آلمان وارد و عملاً اين فضا را دو‌قطبي كنند. از يك سو مركل ميزبان مهاجران سوري و در سوي ديگر حزب پوپوليست معتقد به تحديد سياست‌هاي مهاجر‌پذيري است. 

پس از اعلام نتايج انتخابات مجلس آلمان مشخص شد دموكرات‌مسيحي‌ها به رياست مركل و همپيمان اين حزب از ايالت بايرن يعني سوسيال‌مسيحي 33درصد (229 كرسي از مجموع 631 كرسي) از آرا را به دست آورده‌اند و در صدر احزاب شركت‌كننده در انتخابات قرار گرفته‌اند. البته مركل بايد دولت ائتلافي تشكيل دهد چراكه اكثريت را به دست نياورده است.
صدراعظم فعلي آلمان كه دوباره مسئول تشكيل دولت شده است، خيلي زود از گزينه‌هاي ائتلاف سخن گفت و از مذاكره با حزب سوسيال دموكرات به منظور تشكيل دولت خبر داد. هرچند احزاب دموكراتيك آزاد و سبزها ديگر گزينه‌هاي مركل براي مذاكره به منظور تشكيل دولت هستند، بعيد نيست دولت آينده آلمان ائتلافي از سه حزب باشد، به خصوص كه حزب سوسيال‌دموكرات آلمان صريحاً اعلام كرد كه وارد ائتلاف دولتي نخواهد شد و در جايگاه اپوزيسيون قرار خواهد گرفت. آنها مي‌گويند نتايج انتخابات در واقع يك «نه» به ائتلاف بزرگ حاكم بود، بنابراين سوسيال‌دموكرات‌ها «اخلاقاً» موظفند به اين خواست رأي‌دهندگان احترام بگذارند.  حزب سوسيال دموكرات 20/5 درصد آرا را به دست آورد  و حزب سبز و چپ هم همان نتيجه‌اي را به دست آوردند كه سال 2013 كسب كرده بودند يعني سبزها 8/9 درصد و چپگرايان 9/2 درصد آرا را به دست آوردند. 

اما تأمل‌برانگيز در اين زمينه قدرت گرفتن حزب راست ‌افراطي آلترناتيو براي آلمان (AFD) است كه توانست با كسب 13/5 درصد آرا به عنوان حزب سوم راهي پارلمان شود. اين اولين حضور يك حزب راست ‌افراطي در پارلمان از زمان پايان جنگ دوم جهاني خواهد بود. 
كسب اين پيروزي شايد براي برخي هواداران حزب پوپوليست و ضد‌خارجي آلترناتيو براي آلمان نيز دور از انتظار بود. به همين دليل هلهله شادي ناشي از اين پيروزي بزرگ، در ستاد مركزي اين حزب در برلين بلند بود.  در مراسم پيروزي اين حزب، شعارهايي مبني بر درخواست استعفاي آنگلا مركل نيز در فضاي جشن طنين‌انداز بود. در مواردي حتي لحن شادي‌ها و شعارها، حالت نظامي پيدا كرد: «پيروزي از آن ماست؛ ما آمده‌ايم و هيچ‌گاه ديگر باز نخواهيم گشت...»

آندرياس اوتي، يكي از رهبران اين حزب از بالاي تريبون مراسم گفت: «بالاخره يك بحث پارلماني درباره ميليون‌ها نفري كه به آلمان آمده‌اند به‌وجود خواهد آمد.»
در واقع بخشي از انگيزه سوسيال‌دموكرات‌ها در رد كردن پيشنهاد ائتلاف با مركل پيروزي اين حزب است. اين ترس وجود دارد كه اگر سوسيال‌دموكرات‌ها وارد ائتلاف دولتي شوند، آنگاه رهبري اپوزيسيون به دست آلترناتيو براي آلمان خواهد افتاد و موقعيت اين حزب راستگرا و افراطي را در ساختار سياسي آلمان بيش از پيش تقويت خواهد كرد اما حضور حزب سوسيال‌دموكرات در اپوزيسيون اين شانس را از آنها خواهد گرفت. 
 
اما علاوه بر ورود اين راستگرايان افراطي، در آن سوي طيف چپ هم يك حزب ديگر كه آن هم به تازگي در افق سياسي آلمان ظهور كرده است، دومين برنده واقعي انتخابات روز يك‌شنبه بود؛ حزب ليبرال «دموكرات‌هاي آزاد». اين حزب در سال ۲۰۱۳ نتوانست از حد نصاب ۵ درصد عبور كند و به‌طرز غيرمنتظره‌اي از سياست آلمان حذف شد اما امسال با كسب حدود ۱۰ درصد آرا و ۷۰ كرسي پارلماني با قدرت بيشتري به صحنه بازگشت. ليبرال‌ها اين پيروزي را بيش از همه مديون رهبر جوان و كاريزماتيك خود، كريستيان ليندنر هستند. ليندنر سال گذشته پيروزي ديگري را در ايالت پرجمعيت نوردراين وستفالن براي حزب خود رقم زد و اكنون شريك حزب دموكرات‌مسيحي در دولت اين ايالت است.  به نظر مي‌رسد مهم‌ترين دليل توفيق راستگرايان سياست‌هاي مهاجرتي آنگلا مركل باشد كه هر‌چند به خوبي توانست از پس ورود نزديك به چندميليون مهاجر از خاورميانه به آلمان بربيايد اما اين كار بدون آسيب فعال كردن احزاب راستگرا نبود. يكي از ويژگي‌هاي اين دوره انتخابات استفاده هدفمند احزاب تازه‌وارد از توئيتر بود. هم كريستيان ليندنر، رهبر جوان حزب دموكرات‌هاي آزاد (ليبرال‌ها) روز يك‌شنبه در شبكه توئيتر فعال بود و خبرهاي انتخاباتي را توئيت مي‌كرد و لازم نمي‌ديد كه در هيچ حوزه رأي‌گيري حاضر شود، زيرا پيشتر از طريق پستي رأي داده بود و هم آليسه وايدل و الكساندر گاولند، دو رهبر حزب آلترناتيو براي آلمان رأي پستي داده‌اند و لازم نبود روز يك‌شنبه در جايي حاضر شوند. 
   
واكنش‌هاي جهان 
رهبران جهان از جمله رئيس‌جمهوري فرانسه پيروزي آنگلا مركل در انتخابات پارلماني آلمان را تبريك گفتند اما ورود حزب فوق افراطي آلترناتيو براي آلمان خوشحالي رهبران راستگراي افراطي اروپا را هم به همراه داشت.  امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهوري فرانسه شامگاه يك‌شنبه پيروزي آنگلا مركل، صدراعظم آلمان را در انتخابات و چهارمين بار روي كار آمدن او را تبريك گفته و به ارتقاي «شراكت حياتي» دو كشور متعهد شد. ماكرون در توئيتر نوشت: با آنگلا مركل تماس داشتم تا پيروزي او را تبريك بگويم. ما به همكاري حياتي و ضروري خودمان با هدف ارتقاي اروپا و كشورهاي‌مان ادامه مي‌دهيم.  البته مارين لو‌پن، سياستمدار راستگراي فرانسوي هم در حركتي معنادار به حزب آلترناتيو به دليل كسب نتيجه‌اي بي‌سابقه تبريك گفت و در پيامي نوشت كه آراي اين حزب نمادي جديد از رشد مردم اروپاست.  در همين حال ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا گفت: انتخاب مجدد مركل در راستاي ارتقاي خدمت به «پروژه همبستگي اروپا» خواهد بود.  بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با ارسال پيام تبريك مشابهي، مركل را به عنوان «دوست واقعي اسرائيل» توصيف كرد.  در بروكسل اولين ديپلمات اتحاديه اروپا كه درباره نتايج اين انتخابات اظهارنظر كرد، پي‌ير موسكوويكي، كميسيونر امور اقتصادي و مالي بود كه روي ميزان حمايت‌ها از حزب پوپوليست فوق افراطي آلترناتيو براي آلمان تمركز كرد. موسكوويكي در پيامي توئيتري نوشت: ورود اي‌اف‌دي به بوندستاگ «شوك بزرگي» است و به وضوح بيانگر ترديد در جامعه است. با اين حال، دموكراسي پسا‌جنگ آلمان قدرتمند است.  «لارس لوكه راسموسن»، نخست‌وزير دانمارك با انتشار پيامي به زبان آلماني نوشت: «براي خانم صدراعظم آرزوي موفقيت مي‌كنم. ما در اروپا به ثبات نياز داريم و من از همكاري ميان طرفين خوشحالم.» وي در صفحه فيس‌بوك خود هم نوشت: «پيروزي مركل به نفع دانمارك است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
0
در قرن 21 " داعش از دل سیاست های غرب بیرون امد "
تا کشتارهای وحشیانه دوره بربرها " برای تقسیم تعدادی از کشورها درغرب اسیا " دوباره ظهور پیدا کند " انوقت چرا؟ باید عجیب باشد که تفکرات افراطی ونژادپرستی هیتلر دوباره از دل المان سر در نیاورد ؟ زمانی که سفید پوستان نژاد پرست امریکا " کوکلاس کلان ها " در جایگاه ریاست جمهوری امریکا " اکنون سر در اورده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار