کد خبر: 1155424
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
امام مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در گفتگو با «جوان»
بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در محلات مختلف می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات موجود باشد و با توجه به اینکه تقریباً تمام اقشار جامعه در هر شغل و جایگاه و مقامی به این اماکن رفت و آمد دارند، بهره‌مندی از کمک آن‌ها به رفع گرفتاری‌ها سرعت می‌بخشد.
حوریه ملکی

بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در محلات مختلف می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات موجود باشد و با توجه به اینکه تقریباً تمام اقشار جامعه در هر شغل و جایگاه و مقامی به این اماکن رفت و آمد دارند، بهره‌مندی از کمک آن‌ها به رفع گرفتاری‌ها سرعت می‌بخشد. مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان آزادشهر در استان گلستان از جمله مساجدی است که به همت امام جماعتش حالا به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل شده است؛ پایگاهی که با شناسایی نیازمندان و خانواده‌های کم برخوردار و ارتباط با خیران و نهاد‌هایی مثل بسیج، سپاه، کمیته امداد و بهزیستی برای رفع مشکلات آنان برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند. در کنار تمام اقدامات انجام شده باید ایجاد اشتغال برای ۵۰ نفر از بانوان این محله را به عنوان برترین اقدامات حجت‌الاسلام سیدسعید میرعرب‌رضی قرار داد. کاری که باعث شد به سراغ او برویم و گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سیدسعید میرعرب رضی از اهالی شهرستان آزادشهر استان گلستان است و حالا امامت مسجد حضرت‌ابوالفضل (ع) را بر عهده دارد. البته حدود سه سال است که در این مسجد مسئولیت امام پایگاه فرهنگی اجتماعی را هم برعهده دارد و به گفته خودش قبل از هر چیز مشغول خدمت به مردم مناطق حاشیه‌نشین آذرشهر است.
حجت‌الاسلام میرعرب‌رضی در مورد برنامه‌های مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و نحوه به مشارکت گرفتن شهروندان می‌گوید: سعی کرده‌ایم مسجد را پویا نگه داریم و در تمام حوزه‌های فرهنگی و آموزشی و حتی اشتغالزایی از اقشار مختلف جامعه برای انجام کار‌ها استفاده کنیم. به همین دلیل در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی ما در مسجد برنامه داریم و این مراسمات متناسب با زمان و حضار با رونق خاصی در مسجد برگزار می‌شود.

آیا سازمان یا نهادی شما را برای به نتیجه رسیدن کار‌ها همراهی و کمک می‌کند؟
بنیاد هدایت مأموریت دارد که با تمرکز بر رشد امام مسجد، موجبات ارتقای مسجد و محله را برای نشر خدمت و محبت در جامعه فراهم آورد و امام را به مرور زمان از امام مسجد به امام محله تبدیل کند. حالا شاید بنده امام پایگاه فرهنگی‌اجتماعی محله باشم، اما در اصل در خدمت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و کمک‌رسان کار‌های آن‌ها هستم. این همراهی می‌تواند نوید بخش اتفاقات خوبی در محله باشد و نوجوانان و جوانان بیشترین استفاده را ببرند. ما یک تیم هستیم و وقتی سازمانی همراه ما پیش می‌آید در اصل به نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند. با برگزاری برنامه‌های متنوع، خانواده‌ها احساس نزدیکی به مسجد داشته و هر کمکی بخواهند به ما رجوع کرده و افرادی هم که از توانمندی بیشتری برخوردارند به عنوان حامی در این پایگاه به ادامه همکاری می‌پردازند.

اگر قرار باشد از یک کار خاص نام ببرید به چه موردی اشاره می‌کنید؟
تشکیل یک گروه جهادی در محله حرکت بسیار ویژه‌ای بوده که انجام شده است. این گروه جهادی توانسته خدمات خوبی را به خانواده‌های نیازمند محله ارائه کند. برای آن‌ها سرویس بهداشتی یا حمام ساخته و به برخی هم که منازل آن‌ها نیاز به تعمیرات داشته خدمات لازم را ارائه کرده است.
عیادت از بیماران از آن دست کار‌هایی است که در روایات ما بسیار مغتنم شمرده شده است. این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و از افراد بیمار و همچنین کسانی که سنی از آن‌ها گذشته عیادت می‌کنیم و از احوالات آن‌ها با خبر می‌شویم.
همچنین دستگیری از نیازمندان، شناسایی آن‌ها و رفع گرفتاری از دیگر کار‌هایی است که امام محله با همراهی دیگر اهالی مسجد به آن اهتمام دارند. از اینرو همکاری با کمیته امداد و بهزیستی شکل گرفته است.
گروه جهادی حاضر در این محله متشکل از جوانان و افرادی است که در زمان نیاز به کمکشان به صورت تخصصی وارد عمل می‌شوند و هر کدام که مهارت خاصی دارند بخشی از کار را بر عهده می‌گیرند.

وضعیت بیکاری در این محله چطور است؟ آیا برای این موضوع هم برنامه‌ای دارید؟
بیکاری از دغدغه‌های روز مردم است و گروهی از جوانان این منطقه گرفتار آن هستند، اما با همکاری بسیج خواهران دوره‌های آموزشی تولید قارچ و تولید کرم ابریشم را برگزار کرده‌ایم که در نتیجه آن حدود ۵۰ نفر از خواهران به واسطه همین آموزش‌ها مشغول به کار شده‌اند.
این اشتغال‌ها می‌توانند خانواده‌ها را توانمند کرده و سفره آن‌ها را رنگین کند.

برای کمک به نیازمندان چطور آن‌ها را شناسایی و تحت پوشش قرار می‌دهید؟
افراد نیازمند توسط امام محله شناسایی و به نهاد‌های خدمات‌رسان مثل کمیته امداد و بهزیستی معرفی می‌شوند و از سوی دیگر افرادی که نیاز بیشتری دارند به کمک این دستگاه‌ها برای رفع مشکلاتشان، به مسجد نیز معرفی می‌شوند تا با کمک خیرین به نیازهایشان رسیدگی و مشکلات‌شان رفع شود. برگزاری گعده‌های امامان بسیار مفید است که باید روی آن اهتمام داشته باشیم.
درخصوص مسائلی نظیر کمک گرفتن از خیرین در همین جلسات و گعده‌های امامان تصمیم‌گیری می‌شود و با شنیدن تجربیات دوستان راهکار‌های نویی را می‌آموزیم که بسیار مفید است.
از دیگر اقدامات این مجموعه ارائه مشاوره به خانواده‌هایی است که دچار اختلاف می‌شوند. خوشبختانه این مشاوره‌ها نتایج خوبی را به همراه داشته است.

آیا از کمک بسیج و سپاه هم برای رفع مشکلات استفاده می‌کنید؟
بله. این نیرو‌ها همیشه همراه و کمک رسان در مسائل مختلف هستند. برخی پرونده‌های زندانیان را که به علت مسائل مالی به زندان محکوم شده‌اند را نیز دنبال می‌کنیم و این نوع کار‌ها با کمک خیرین و سپاه پیش رفته و برخی از این پرونده‌ها ختم به خیر شده است.
در کنار همه این اقدامات، کمک به دانش‌آموزان نیازمند و رفع موانع تحصیل آن‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با کمک خیرین و پیگیری ما تا حدی که ممکن است لوازم و نیاز‌های این دانش‌آموزان نظیر تبلت تأمین شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار