کد خبر: 1141986
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
زهرا چیذری

معمای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان قمی با اظهار‌نظر اخیر معاون وزیر بهداشت بیش از پیش به ژانر وحشت نزدیک شد! مسمومیتی که بیشتر دامنگیر دختران و مدارس دخترانه شده‌است. حالا به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افرادی دوست داشتند که تمام مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند! طبق توضیحات آقای معاون، مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بوده‌است. نکته مثبت ماجرا اینکه، این مسمومیت‌ها عفونی و قابل‌انتقال به دیگران نیست. البته ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه فقط در قم باقی نماند و به اردبیل، تهران و بروجرد هم تسری یافت. حالا هم اظهارات معاون وزیر بهداشت نه فقط این معما را حل نکرده‌است، بلکه ابعاد پیچیده‌تری به ماجرا می‌دهد. در این میان باید به دنبال شخص یا اشخاصی بود که به شکل تعمدی به دنبال تعطیلی مدارس دخترانه هستند و خاصیت مواد شیمیایی در دسترس را خوب بلدند!
نهم آذر سال جاری نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در قم رسانه‌ای شد. ماجرا وقتی پیچیده‌تر شد که دوباره در ۲۲ آذر در همین مدرسه این اتفاق تکرار شد و این‌بار ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان به همین چند مدرسه ختم نشد و هشتم بهمن ۱۵ دانش‌آموز، دهم بهمن ۱۷ دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه دخترانه فاطمیه قم و ۱۲ بهمن نیز هفت دانش‌آموز و یک معلم دچار مسمومیت شدند. با وجود اینکه اغلب این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه رخ داد، اما ۲۵ بهمن سال جاری و انتشار خبر مسمومیت در مدرسه راهنمایی دو شیفته پسرانه قم نشان داد قربانیان این ماجرا فقط دانش‌آموزان دختر نیستند.
ورود دادستانی به ماجرا
همزمان با وقوع حوادث مختلف مسمومیت دانش‌آموزان در قم، دادستانی این استان با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی با محوریت بررسی ابعاد و دلایل بروز این حادثه و راهکار‌های پیشگیری از این‌گونه حوادث به این قضیه ورود کرد. پس از این اتفاقات، مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، وضعیت جسمی ۶۱ دانش‌آموز را که در مدارس استان دچار مصدومیت شدند، مساعد توصیف کرد. طبق توضیحات وی نمونه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص علت حادثه از دانش‌آموزان تهیه شد و یافته‌های اولیه از حوادث قبلی وجود گاز منو‌کسیدکربن را در تعدادی مدارس تأیید می‌کند و بررسی‌ها برای شناسایی علت‌های احتمالی دیگر نیز ادامه دارد.
نظر وزرای بهداشت و آموزش و پرورش
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در واکنشی درباره مسمومیت‌های سریالی گفت: «در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم، شاهد شایعات هستیم، در حالی که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس بروند.» این ماجرا وزیر بهداشت را راهی قم کرد تا از نزدیک بررسی میدانی داشته باشد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر به قم و عیادت از برخی از این دانش‌آموزان گفت: «جمع‌بندی وزارت بهداشت این است که عامل مسمومیت دانش‌آموزان قمی میکروبی نیست. بر اساس جمع‌بندی وزارت بهداشت، مسمومیت بسیار خفیف و هیچ‌گونه عارضه‌ای را از زمان شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نکرده‌است.» در عین حال کمیته علمی ویژه‌ای با دستور وزیر بهداشت برای بررسی مستمر علت و وضعیت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم تشکیل شد.
مأموریت ویژه دادستان کل برای پیگیری
ماجرای مسمومیت‌های سریالی پای دادستان را هم به موضوع باز کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این زمینه، به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم مأموریت داد تا به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالی ورود کند. با تمام اینها، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه سوم اسفند ماه با تأکید بر اینکه «درباره مسئله مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم هنوز هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان قم داده نشده‌است»، خواستار اعزام هیئتی از مجلس به قم برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم شد.
تسری معمای مسمومیت‌های سریالی به دیگر شهر‌ها
سریال مسمومیت دانش‌آموزان مدارس، اما به قم محدود نماند. روز ۱۹آذر ماه بود که وقوع حادثه برای ۱۸ دانش‌آموز اهل وردنجان در اردو براثر مسمومیت با گاز منوکسید‌کربن رسانه‌ای شد تا بر ابهام سریال مسمومیت دانش‌آموزان بیفزاید. استان‌های قم و چهار محال و بختیاری، خبر از مسمومیت حدود ۳۰ نفر از دانش‌آموزان تهران هم در رسانه‌ها منتشر شد که در نهایت استفاده از اسپری حشره‌کش را دلیل این موضوع عنوان کردند. پس از تهران هم نوبت بروجرد بود تا سریال مسمومیت دختران دانش‌آموز در آن ادامه یابد به گونه‌ای که روز ۳‌اسفند ماه ۱۹ دانش‌آموز و روز چهارم اسفند ماه ۵۱ دانش‌آموز دیگر دچار مسمومیتی با گاز مونوکسیدکربن شدند. به گفته مهدی غیبی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی لرستان براساس نظر اولیه کارشناسان آتش نشانی، نشت گاز منوکسیدکربن متصاعد شده از دودکش سالن ورزشی مجاور مدرسه بوده‌است.
مسمومیت در بروجرد ربطی به قم ندارد
پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی مرتبط نیست، درباره حوادث شهر بروجرد اینگونه توضیح داد: «مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استنشاق دود اتفاق می‌افتد. گویا در مجاورت مدرسه‌ای که برخی دانش‌آموزان آن در بروجرد مسموم شده‌اند، دستگاهی با سوخت دیزل کار می‌کرده و دود ناشی از آن مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را به دنبال داشته‌است.»
مسمومیت عمدی!
حالا در آخرین اظهار‌نظر درباره این حادثه، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر تعمدی بودن این حادثه اینگونه توضیح داده‌است: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»
به گفته وی مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود، از این‌رو عفونی و قابل‌انتقال به دیگران نیست. پناهی که عضو اصلی کمیته علمی تخصصی بررسی این ماجرا نیز بوده، درباره روند بررسی این پرونده گفته‌است: «این موضوع با تأکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌است و تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد.» به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، دانش‌آموزان مسموم شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است. پناهی در نهایت توصیه کرده حفظ آرامش افراد مسموم در اولویت است. حالا ما هم به امید آنکه این سریال به قسمت آخرش رسیده باشد و مسئولان امر برای افکار عمومی توضیحی قانع‌کننده داشته‌باشند، سعی می‌کنیم آرامش‌مان را حفظ کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار