کد خبر: 970121
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفتگو با «جوان»:
سینمای دفاع مقدس یکی از دستاورد‌های فرهنگی و هنری جنگ تحمیلی است؛ سینمایی که فرهنگ آن متعلق به کشورمان و در دنیا بی‌نظیر است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هم اکنون چند نهاد و ارگان فرهنگی در حوزه سینمای دفاع مقدس فعال هستند که برخی از آن‌ها برای عموم مردم نام‌های آشنایی به شمار می‌آیند و برخی مانند «سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس» شاید کمتر شناخته شده باشند. «جوان» در گفتگو با سردار علی‌اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، به فعالیت‌های این سازمان پرداخته است.

ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اهمیت سینمای دفاع مقدس در چیست که برایش سازمان سینمایی تشکیل شده است؟
راجع به سینمای دفاع مقدس باید گفت این سینما دارای ظرفیت فوق‌العاده و ارزشمندی است. در همه دنیا ژانر جنگ وجود دارد، اما تفاوت سینمای دفاع مقدس با این ژانر در نگاه انسانی و دور بودن آن از جنگ‌طلبی و جنگ‌جویی است. بحمدالله در چهار دهه‌ای که سینمای دفاع مقدس فعالیت داشته، توفیقات زیادی به دست آورده است و مردم نیز هر وقت فیلم خوبی در این سینما تولید شده از آن استقبال کرده‌اند، به طوری که آثار سینمای دفاع مقدس جزو پرفروش‌ترین آثار سینمایی هستند.

مردم شاید کمتر از سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس شنیده باشند، از فعالیت‌های سازمان بگویید.
تولید فیلم در سینمای دفاع مقدس مستلزم حمایت و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است و ارتش، سپاه و ناجا، هر کدام ظرفیت‌هایشان را در اختیار هنرمندانی که قصد تولید فیلم دارند قرار می‌دادند. از سال ۹۳- ۹۲ برای هماهنگی چنین اقداماتی ذیل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس شکل گرفت که ابتدا در چارچوب معاونت هنری بنیاد فعالیت می‌کرد و سپس به عنوان سازمان مستقلی زیر مجموعه بنیاد حفظ آثار، با مأموریت سیاستگذاری راهبری سینمای دفاع مقدس، هماهنگی بین بخش‌ها، حمایت از تولید و کمک به هنرمندان برای تسهیل تولید آثار دفاع مقدس فعالیت می‌کند.

پس وظیفه اصلی سازمان سینمایی دفاع مقدس پشتیبانی از تولید سینمای دفاع مقدس است؟
هم پشتیبانی و هم سیاستگذاری. ما در هماهنگی میان مجموعه‌ها گام‌های خوبی برداشته‌ایم و در نظارت نیز با همکاری وزارت ارشاد اقدامات خوبی در دست اجراست. اقدامات برای کاهش هزینه‌های تولید فیلم‌های دفاع مقدس نیز یکی از فعالیت‌های سازمان است. هم اکنون «شورای حمایت و پشتیبانی از تولید فیلم و سریال دفاع مقدس» به ریاست سردار عبداللهی در ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل شده که با حضور صاحبنظران و کارگردانان شاخص به ارتقای سینمای دفاع مقدس و کاهش هزینه‌های تولید و آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس می‌پردازد.

سازمان در زمینه تولید چه اقداماتی داشته است؟
مأموریت ما در حوزه تولید تعریف نشده است، ولی بنا بر ضرورت کمک به سینمای دفاع مقدس چند فیلم و سریال در دستور کار تولید قرار گرفته که از آن جمله سریال و فیلم سینمایی شهید سرلشکر باقری به تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا خاتمی است که اکنون تیم پژوهش آن در حال کار هستند. یک سریال الف ویژه نیز در دست تولید داریم که زندگی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است. سیناپس این سریال آماده شده است. تهیه‌کننده آن محمدرضا شفیعی است و فرهاد توحیدی در حال نگارش فیلمنامه است، اما هنوز کارگردانش مشخص نشده است. در کنار اینها، سال گذشته جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت، «رسام» را برگزار کردیم که تا چند روز آینده فراخوان دومین دوره آن برگزار می‌شود. این جشنواره با استقبال خوب بین‌المللی همراه بود و نزدیک هزارو ۳۰۰ اثر خارجی به آن ارسال شد. جشنواره «فانوس» که یک جشنواره فرهنگی شامل رشته‌های فیلم، موسیقی، رادیو و تلویزیون و تجسمی می‌شود نیز امسال سومین دوره آن در استان البرز برگزار خواهد شد. تمرکز این جشنواره که باز هم موضوع دفاع مقدس را دنبال می‌کند معطوف به تولیدات استان‌هاست.

به وظیفه آسیب‌شناسی سینمای دفاع مقدس اشاره کردید، مهم‌ترین آسیبی که سینمای دفاع مقدس را تهدید می‌کند، چیست؟
سینمای دفاع مقدس، سینمای پرهزینه‌ای است که علاوه بر هزینه تولید نیاز‌های لجستیکی دارد. تهیه‌کننده‌ها همیشه دغدغه دستیابی به تجهیزات را دارند. ما تلاش کرده‌ایم تسهیل‌کننده باشیم و با کوتاه کردن فرایند کار و کاهش هزینه به تولید کمک کنیم، البته بررسی‌های ما در حوزه آسیب‌شناسی سینمای دفاع مقدس بسیار عمیق و گسترده است.

زمانی اعلام شده بود که باید نزدیک ۱۳ درصد از تولید سالانه سینما به تولید آثار دفاع مقدس اختصاص پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد، چرا روند تولید سینمای دفاع مقدس دچار تنزل شده است؟
نسبت به سینمای دفاع مقدس در حوزه تصمیم‌سازی اتفاقی صورت نمی‌گیرد. حجم تولید سینمای دفاع مقدس از حدود ۱۷ درصد در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به حدود ۷ درصد در دهه ۹۰ رسیده است. دوستان سیاستگذار در بخش دولتی سینما توجهی به سینمای دفاع مقدس ندارند. اقداماتی نیز که در این سینما صورت می‌گیرد مربوط به بخش‌های خارج از ارشاد و سازمان سینمایی است، البته انتظار داریم با حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی توجه به سینمای دفاع مقدس بیشتر شود، ولی شرایط فعلی اصلاً رضایت‌بخش نیست. چندین دهه از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اما کشور‌های مختلف به صورت منظم در حال ساخت فیلم با موضوع جنگ جهانی هستند. این در حالی است که به گفته مقام معظم رهبری دفاع مقدس یک گنجینه بزرگ است که می‌شود سال‌ها از زوایای مختلف به آن پرداخت.

به نظر می‌رسد در حوزه تولید سینمای دفاع مقدس شاهد موازی‌کاری نیز هستیم، آیا سازمان سینمایی دفاع مقدس تصمیمی برای رفع این موازی‌کاری‌ها دارد؟
کارگروهی ذیل شورای حمایت و پشتیبانی از تولید فیلم و سریال دفاع مقدس برای از بین بردن موازی‌کاری‌ها و جلوگیری از انجام امور تکراری تشکیل شده است که اولین جلسه آن در روز‌های آینده و پس از هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد. این شورا شامل نهاد‌های فرهنگی می‌شود که در سینمای دفاع مقدس فعالیت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار