موضعگیری عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان درباره عملیات «طوفان الاقصی» موجب انتقاداتی شده و واکنشهایی را برانگیخته است. روزنامه جمهوری اسلامی، از رسانههای حامی دولت حسن روحانی مواضع عبدالحمید اسماعیلزهی پیرامون عملیات «طوفان الاقصی» را مشابه مواضع امریکا و ضدانقلاب دانسته است. برخی سایتهای خبری همسو با این روزنامه نیز همین مطلب را بازنشر کردهاند.
اسماعیلزهی در توییتی نوشته است: «درگیری اخیر اسرائیل و فلسطینیان باعث تلفات سنگین انسانی مخصوصاً در میان غیرنظامیان شده است. جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف فوری این درگیری و پایان دادن به منازعه طولانی طرفین و حل و فصل عادلانه این قضیه که تضمین کننده حقوق مسلم و امنیت پایدار باشد، عمل کند.»
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان بعد از گذشت سه روز از عملیات طوفانالاقصی به این مسئله واکنش نشان داد.... عبدالحمید در نوشته خود به حق دفاع مشروع مردم مظلوم فلسطین که کشورشان توسط اسرائیل غصب شده یا محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اشارهای نکرده است، درست همان موضعی که امریکا و ضدانقلاب درباره عملیات طوفانالاقصی اتخاذ کردهاند!»
دو روز پیش نیز که هنوز عبدالحمید توییتی نزده بود، روزنامه همشهری به سکوت او در برابر اتفاقات اخیر فلسطین واکنش نشان داد و نوشت: «مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان در روزهای گذشته دریافت جایزه سیاسی صلح نوبل را به نرگس محمدی تبریک گفت، اما درباره مهمترین خبر این روزها که عملیات طوفان الاقصی از سوی گردانهای القسام بود صحبتی نکرده است.... گویا سکوت وی به چرخش یک سال اخیر او درخصوص مسئله فلسطین برمیگردد. اسماعیلزهی بعد از اغتشاشات سال گذشته، هرهفته در خطبههای نماز جمعه مسجد مکی اظهارات تحریکآمیز و مخل امنیت ملی ابراز میکند و برخی از مواضع او گردش ۱۸۰درجهای بهنفع جبهه ضدایرانی داشت؛ ازجمله این اظهارات وی میتوان به دفاع او از بهائیت و طرح دوکشوری شدن فلسطین اشاره کرد؛ عبدالحمید با عقبنشینی از موضع اصولی و منطقی امت اسلام که بازگرداندن حاکمیت تمام خاک فلسطین به فلسطینیهاست از ایجاد کشور مستقل فلسطینی کنار اسرائیل حمایت میکند!»
با انتشار توییت عبدالحمید مشخص شد که او میخواهد بر مدار تغییر موضع در مورد فلسطین باقی بماند و بیطرفانه، بدون اشاره به ظلم اسرائیلیها و بیاعتنا به تاریخچه و دلیل منازعات، صرفاً خواستار پایان درگیریها شده است. این یعنی که عبدالحمید پس از پا گذاشتن بر عقاید اهل سنت و دفاع از بهاییت، از آرمان فلسطین هم عبور کرده است.
جالب آنکه پیش از این، اسماعیل زهی در ژست یک عالم مسلمان مواضعی برای حمایت از قبله اول مسلمین و فلسطینیها میگرفت و همواره رژیم صهیونیستی را «تروریسم دولتی» و محور ناآرامیها در جهان میخواند و حتی پا را فراتر گذاشته و انقلاب اسلامی ایران را نیز متأثر از مقاومت مردم فلسطین میدانست!
در تیرماه سال ۹۹ در جلسه اختتامیه دوره تفسیر دارالعلوم زاهدان در مسجد جامع مکی زاهدان، به مکر و حیلههای یهودیان علیه پیامبران الهی اشاره کرده و یهودیان صهیونیست را «منشأ تروریسم» دانست. او که در آبان سال ۹۱ صهیونیستها را «انسانهایی منحوس» خوانده بود، در شهریور ۱۳۹۳ اشغال فلسطین را «ریشه تروریسم» دانسته بود.
سال گذشته که جو بایدن به سرزمینهای اشغالی رفته بود، اسماعیلزهی از او خواست «اسرائیلیها را متقاعد کند تا از سرزمینهای اشغالی عقبنشینی کنند و سرزمینهای فلسطین را به فلسطینیها واگذار کنند تا کشور مستقل فلسطین تشکیل شود و دو کشورِ مستقل با هم کار کنند!»
این درخواست حقیرانه و در عین حال تضییع کننده حقوق مردم فلسطین با واکنش علمای جهان اسلام روبهرو شد. شیخ محمد الموعد، سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان، ضمن دعوت عبدالحمید اسماعیلزهی به مناظره زنده در مقابل رسانههای عربی و فارسی، اظهار داشت: «شخصی که بگوید باید با اسرائیل صلح شود، یا نادان است یا جاسوس همان اسرائیل غاصب که از او دفاع میکند.»
گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان هم در خطبههای نماز جمعه هفته بعد خود در واکنش به اظهارات عبدالحمید با اشاره به مشکلات متعدد جهان اسلام بهویژه فلسطین، گفته بود: «این روزها در فلسطین، مردم و جوانان این کشور با حمایت غرب، به خاک و خون کشیده میشوند».