کد خبر: 1048101
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
مجری «جشن رمضان» در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
آرزو داشتم در شبکه‌های تلویزیونی اجرا داشته باشم تا اینکه یک روز مادرم گفت زیرنویس شبکه قزوین فراخوان جذب مجری منتشر کرده است. من تست دادم و در نهایت جزو سه نفری بودم که به ما کار اجرا دادند
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان در تلویزیون به پایان رسید. یکی از پربیننده‌ترین این برنامه‌ها، برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی است. از جمله برنامه‌های ترکیبی و ریشه‌دار ماه رمضان، «جشن رمضان» شبکه ۵ سیماست که امسال بیست و چهارمین سال اجرای آن پشت سر گذاشته شد؛ برنامه‌ای که تا پیش از آمدن «ماه عسل» جریان‌ساز‌ترین ویژه‌برنامه ماه رمضان به شمار می‌رفت. امسال «جشن رمضان» با اجرای یک بانوی مجری روی آنتن رفت. زینب پورابراهیم در گفتگو با «جوان» به مسئله اجرای تلویزیونی و کار مناسبتی پرداخته است
.
چطور شد که به اجرای تلویزیونی علاقه‌مند شدید؟

۱۰ ساله بودم که در عرض یک هفته ابتدا پدربزرگ و سپس مادربزرگم را از دست دادم. با توجه به وابستگی‌ای که به این دو عزیز داشتم در روز‌های نبودشان خیلی بی‌تابی می‌کردم. دایی بنده که مداح هستند برای بهتر شدن حال من، متنی نوشت و به من گفت که این متن را در مراسم ترحیم بابابزرگ بخوان، او خوشحال می‌شود.

من برای خوشحالی روح پدربزرگ متن را در قسمت مردانه مراسم با انرژی و احساس خیلی خاصی خواندم، به طوری که همه حضار تحت تأثیر اجرای من قرار گرفته بودند. از همان موقع احساس کردم که اجرا کردن را دوست دارم. ۱۶ساله بودم که در کتابخانه محله‌مان در شهر قزوین، مراسم روز پدر را با همراهی یک مجری آقا اجرا کردیم.

مدیران شهرداری در آن مراسم اجرای مرا دیدند و خوششان آمد، از آن پس اجرا‌های استیجی بنده شروع شد.

آرزو داشتم که در شبکه‌های تلویزیونی اجرا داشته باشم تا اینکه یک روز مادرم گفت زیرنویس شبکه قزوین فراخوان جذب مجری منتشر کرده است. من تست دادم و در نهایت جزو سه نفری بودم که به ما کار اجرا دادند.

بعد از آن یک روز پیام طرح «جم» برای من ارسال شد، در آن فراخوان هم شرکت کردم، خوشبختانه جزو پنج نفر اول بودم و برای اجرا در شبکه ورزش انتخاب شدم و افتتاحیه شبکه ورزش را اجرا کردم.

تا پیش از «جشن رمضان» در چه برنامه‌هایی اجرا داشتید؟

در برنامه «صبح بخیر ایران»، «عصرخانواده»، «به خانه برمی‌گردیم» و چندین برنامه مطرح دیگر دعوت شدم. آخرین کارهایم هم اجرا در برنامه‌های «نوروزترین نوروز» و «جشن رمضان» بود.

اجرای تلویزیونی برای بانوان چه شرایط و سختی‌هایی دارد؟

من هم همسر و هم مادر هستم. علاوه بر آن در طول ماه رمضان روزه‌داری هم سختی‌های خود را داشت. من در این یک ماه علاوه بر «جشن رمضان»، تدریس هم داشتم و مجبور بودم ذهنم را درگیر چند کار و برای ساعت‌های مختلف روز برنامه‌ریزی کنم، البته یک جا‌هایی بچه‌ها برنامه‌ریزی مرا به هم می‌زدند. معمولاً دو ساعت قبل از آنتن، ثانیه‌ها برای من برکت می‌گیرند و سعی می‌کردم از تک‌تک لحظات استفاده کنم.

خانواده مخالفتی با اجرای تلویزیونی ندارند؟

بیشتر از اینکه همسرم مخالفت کند، یک جا‌هایی مادرم می‌گوید که فلان کار را نکن، البته درباره هر برنامه‌ای که به من پیشنهاد می‌شود، با همسرم مشورت می‌کنم و بعد از آن می‌خواهم که بگوید آن کار را قبول کنم یا خیر. بچه‌ها هم دیگر یاد گرفته‌اند که من در طول روز با آن‌ها هستم و برایشان وقت می‌گذارم، اما دو ساعت مانده به آنتن که وقت آماده شدن من است خیلی با من کاری ندارند.

یک مجری برای اجرای بهتر در تلویزیون باید چطور خود را آماده کند؟

معمولاً چند ساعت قبل از اجرا ورزش، تنفس و تمرین آرامش ذهن انجام می‌دهم. اگر حتی پنج دقیقه هم وقت داشته باشم، حتماً یک دقیقه آن را برای تنفس عمیق صرف می‌کنم، به همین خاطر عادت کرده‌ام که تمام اتفاق‌های قبل از برنامه را فراموش کنم، حتی یک شب قبل از اجرای جشن رمضان خبر خیلی بدی شنیدم که مرا به هم ریخت، اما تصمیم گرفتم خیلی زود خودم را پیدا کنم، چون مشکل من ربطی به مردم ندارد که آن‌ها هم تحت تأثیر ناراحتی‌ام قرار بگیرند، البته باید بگویم با توجه به اینکه در برنامه «جشن رمضان» تیم سردبیری و پژوهشی داشتیم، خیالمان راحت بود که مهمانان قصه‌های قشنگ داشتند، بعضی وقت‌ها قصه مهمانان چهار ساعت زودتر از برنامه به دست ما می‌رسید و با آرامش متن‌ها را حفظ می‌کردیم، بعضی وقت‌ها هم که زمان نداشتیم مجبور بودیم نیم ساعت قبل از برنامه دیالوگ‌ها را با بابک افرا هماهنگ کنیم.

موقع اجرای برنامه یک مجری چطور می‌تواند روی اجرا تسلط لازم را داشته باشد؟

در این ۱۵سال که من اجرا داشتم متوجه شدم بخشی از این مهارت‌ها برگرفته از تمرین و بخش زیادی هم به دانش، اعتماد به نفس و عزت نفس بستگی دارد. هر قدر اعتماد به نفس خود را قوی کنیم و خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم، نه تنها برای مخاطبان دوست داشتنی‌تر هستیم بلکه راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم، البته اینکه یک لحظه ذهن یاری نکند و تپق بزنیم کاملاً طبیعی است. به نظرم مجری‌ای که تپق نزند کار تکراری انجام می‌دهد.

من یک زمان در کلاس‌های فن بیان به هنرجو‌های خود می‌گفتم کتاب بخوانید تا دایره کلماتتان گسترده شود، اما الان می‌گویم با آدم‌ها در طیف‌های مختلف ارتباط برقرار کنید تا یاد بگیرید که چطور باید با آن‌ها حرف بزنید.

برخلاف دیگر برنامه‌ها که مجریان تلاش می‌کنند با استفاده از فضای مجازی برنامه را پیش ببرند، شما به کتاب و کتابخوانی اهمیت می‌دادید، انتخاب کتاب به جای خواندن کامنت بیننده‌ها یکی از عوامل موفقیت اجرای شما در «جشن رمضان» بود!

کتابی که هر شب همراه داشتم، گزیده اشعاری از رودکی تا شاعران معاصر دارد و رنگ آن هم برای نشان دادن نشاط دوستی با کتاب است. ما صحیفه سجادیه را هم از روی کتاب می‌خواندیم تا سراغ فضای مجازی نرویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار