کد خبر: 1293709
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
در نخستین روز اجرا‌های هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی چه گذشت
هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی در استان هرمزگان و در بندرعباس کار خود را با اجرای ۱۰ گروه آغاز کرد

جوان آنلاین: هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی در استان هرمزگان و در بندرعباس کار خود را با اجرای ۱۰ گروه آغاز کرد. 
به گزارش جوان از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، جمعه شب، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران کار خود را در بندرعباس آغاز کرد. اجرا‌های این جشنواره در سالن طوبی روی صحنه رفت. نخستین روز جشنواره با اجرای ۱۰ گروه از استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، چهارمحال و بختیاری، زنجان، ایلام، فارس و هرمزگان همراه بود. «گروه نوبان» بندر کنگ شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان نخستین گروهی بود که در فرهنگسرای طوبای در شهر بندرعباس روی صحنه رفت. این گروه با ارائه دو سبک موسیقی مختلف، «تحلیل یا خیالی» و «بناتی یا حربی»، بخشی از میراث موسیقایی هرمزگان را به نمایش گذاشت. سعید جعفرزاده، نوازنده «نی دندانی» از شهرستان مرودشت استان فارس در این رویداد حضور یافت و با تک‌نوازی نی، مخاطبان را با صدای بی‌نظیر این ساز آشنا کرد. جعفرزاده از پیشگامان حفظ و ترویج موسیقی محلی عشایری فارس به‌شمار می‌رود. نی دندانی یکی از ساز‌های سنتی و بومی استان فارس است که در مناطق مختلف این استان، به‌ویژه در میان عشایر، نقش مهمی در اجرای موسیقی محلی ایفا می‌کند. این ساز به دلیل ویژگی‌های خاص خود در بسیاری از جشن‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی استفاده می‌شود. یکی از ویژه‌ترین اجرا‌های شب گذشته به گروه هنری «مارال» از استان فارس با دونوازی سرنا و نقاره اختصاص داشت که نمایشی باشکوه از موسیقی اصیل قشقایی را به صحنه آورد. آنها همچنین در پایان این اجرا، آهنگ معروف «ای ایران» را برای حاضران زمزمه کردند. گروه موسیقی «سیلم» به سرپرستی سعدی صادقی با اجرای قطعاتی از موسیقی بومی مازندرانی، فضایی پر از تاریخ و احساسات فرهنگی را در قلب جشنواره خلق کرد. این گروه با سه هنرمند خود، مخاطبان را به دنیای اصیل و ناب موسیقی مازندران برد. اجرای گروه سیلم با قطعه‌ای معروف از «آواز کتولی» آغاز شد. این قطعه با تأکید ویژه بر بخش‌های مختلف «چله‌های حراری» در شرق مازندران به شکلی متفاوت و با رنگ‌های محلی منحصر‌به‌فرد خود درآمیخته بود. گروه موسیقی «ابوالوفا» به سرپرستی امید رحمانی از شرکت‌کنندگان شب نخست جشنواره هفدهم بود که برای اولین بار در این رویداد ملی روی صحنه رفت. 
رحمانی در این برنامه چهاربیتی‌هایی از خراسان رضوی را به اجرا درآورد. چهاربیتی‌ها از موسیقی‌های آوازی تربت جام بوده که با ساز دوتار همراه است. میلاد صادقی دیگر شرکت‌کننده شب نخست جشنواره هفدهم موسیقی نواحی از استان چهارمحال بختیاری بود که با اجرای مقام‌خوانی‌های دلنشین بختیاری شب خوبی را برای حاضران این جشنوار رقم زد. صادقی برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت می‌کند. او در این برنامه مقام‌های شادیانه، عاشقانه و کارآوای بختیاری را به صحنه برد. عاشیق رمضانعلی خدابنده‌لو از استان زنجان شرکت‌کننده دیگری در جشنواره موسیقی نواحی بود که با اجرای موسیقی «عاشیقی» در شب اول روی صحنه رفت. 
گروه «مستاگ پهره» از سیستان و بلوچستان، گروهی خانوادگی است با خوانندگی نادر نیک‌نژاد به همراه چهار فرزندش و البته با همراهی خداداد شکلی‌زهی (نوازنده قیچک) که روی صحنه رفتند. آنها دو قطعه اجرا کردند که یکی از آنها در مقام کردی منطقه بومی سیستان و بلوچستان بود که داستان عاشقانه دو نفر است که قصد ازدواج دارند. قطعه دیگر هم در خصوص مراسم عروسی بود. تک‌نوازی دونلی عیسی بلوچ از سیستان و بلوچستان یکی دیگر از اجرا‌های شب گذشته بود که در کنارش دو نوازنده دیگر او را همراهی می‌کردند. ولی کمری از استان ایلام با «هوره‌خوانی» به اجرا پرداخت. هوره، آواز نیایشی است که ریشه در تاریخ باستان دارد و ۵ الی ۷ هزار سال قدمت تاریخی دارد. این آواز طی قرن‌های متمادی از گذشتگان به دست ما رسیده است. هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی از پنجم تا هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در این استان برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار