کد خبر: 982054
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
دبیر جشنواره سینما حقیقت:
دبیر سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره مستند‌های حاضر در بخش جایزه شهید آوینی با بیان اینکه فیلم‌های شاخص، تأثیرگذار و مهمی در این بخش داریم عنوان کرد که از حیث سوژه استراتژیک و از منظر تکنیک، هماورد سینمای روز مستند دنیا هستند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش فارس، «جایزه شهید آوینی» ویژه نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است که برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش ویژه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور سه فیلم برگزیده این بخش را از میان ۲۹ فیلم حاضر انتخاب می‌کنند. حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره درباره کیفیت آثار حاضر در این بخش به خبرنگار فارس گفت: فیلم‌های شاخص بسیاری در بخش شهید آوینی داریم؛ فیلم‌هایی که بدون هیچ دخل و تصرف و سفارشی، خودجوش وارد جریان جشنواره شدند و بسیار تأثیرگذار و مهم هستند. وی درباره ترکیب موضوعی فیلم‌های حاضر در این بخش گفت: در این بخش فیلم‌های استراتژیکی داریم و نگاه‌های متفاوت را به حوزه دفاع مقدس و انقلاب شاهد هستیم؛ از کاوش در پرتره‌های تأثیرگذار با سبک زندگی اسلامی تا انگاره‌های شهید آوینی. یعنی در چند جهت این آثار وجود دارد، فیلم‌های استراتژیکی در نگاه سیاسی داریم و اینطور نیست که فقط درباره مدافعان حرم فیلم داشته باشیم.

به گفته حمیدی‌مقدم، اتفاق ویژه‌ای در ساخت فیلم‌های بخش شهید آوینی به لحاظ تکنیک و هماوردی با سینمای روز مستند دنیا رخ داده است، البته، چون پتانسیل آن وجود داشته و امکان این رخ‌نمایی بوده است، در حوزه مناطق بحران مانند سوریه آثار درخشان‌تری در جشنواره امسال حضور دارند. دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت اذعان کرد: برخی از دوستان گله‌مند بودند که چرا فیلم ما در بخش شهید آوینی انتخاب شده است، اما باید بگویم این بخش آنقدر باکیفیت است که خودش امکان تبدیل‌شدن به یک جشنواره را دارد. رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره رکوردداران حاضر در این بخش گفت: آقای مرتضی شعبانی در بخش شهید آوینی شش فیلم در مقام تهیه‌کننده دارند. ایشان تأثیر خوبی در حوزه مستند دارند و سوژه‌ها را هوشمندانه انتخاب می‌کنند و در دو مستند با ایشان مشارکت داشتیم، چون مرکز گسترش به مستند‌های مسئولانه توجه ویژه‌ای دارد.

حمیدی‌مقدم در پایان درباره بلیت‌فروشی فیلم‌ها که امسال برای نخستین بار در جشنواره انجام گرفت، گفت: برای حمایت از سینمای مستند، سهم کامل بلیت‌فروشی به فیلمسازان می‌رسد و در آثار مشترکی که با دیگر سازندگان داریم، سهم خودمان را صرف تهیه‌کننده و کارگردان می‌کنیم تا برای ساخت مستند بعدی ترغیب شوند. سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیروز با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

وزیر ارشاد: بلیت‌فروشی «سینماحقیقت» را حرفه‌ای‌تر کرده است
از سویی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جشنواره سینما حقیقت معتقد است که بلیت‌فروشی فضای جشنواره را به فضای تماشاگران حرفه‌ای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی میان تماشاگران و فیلمسازان شده است.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آخرین روز برگزاری جشنواره در پردیس چارسو محل برگزاری این رویداد حاضر شد و گفت: به نظر می‌رسد چندین فرصتی که برای سینمای مستند پدید آمد برای مستندسازان ما کافی نیست. سینمای مستند در حال نزدیک شدن به نوعی درام مستندنگاری است و ما مستند‌ها را با درامی می‌بینیم که می‌تواند فرصت‌هایی برای اکران عمومی آن‌ها تعریف شود. وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه جشنواره سینماحقیقت امسال باعث دیده شدن چندین مستند شده است، اظهار کرد: این آثار تنها مخاطب خاص ندارند که در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی نداشته باشد، ضمن اینکه مستند‌ها به زودی شرایطی را برای ورود به «وی‌او‌دی»‌ها پیدا می‌کنند. چشم‌اندازی که ما می‌بینیم این است که برخی از سینما‌ها فضا برای اکران عمومی این آثار دارند، چون مشتاقانی هستند که خواهان تماشای این آثار هستند. به نظر می‌رسد سینمای مستند بین یک نوع تجربه و عرصه روایت با بازار فصلی خاص هم ارتباطاتی پیدا می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار