کد خبر: 1228399
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
سیدعبدالله متولیان

 انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تمام شد و مجلس جدید و تازه نفس، هفتم خردادماه شروع به کار خواهد کرد. و، اما چند نکته درباره مجلس جدید:
۱- فضای سیاسی کشور در این انتخابات از گفتمان و دوقطبی «اصولگرا/اصلاح‌طلب» عبور کرده و به سمت قطب‌بندی‌های نوظهور و گفتمان‌های جدید بر بستر فسادستیزی و عدالت‌خواهی تغییر مسیر داده است. 
۲- در این انتخابات به همان میزان که جریان موسوم به اصلاحات از جامعه و مردم فاصله گرفته و رنگ و بوی تقابل با نظام به خود می‌گیرند، به همان میزان تفکر انقلابی، خود را به مردم نزدیک‌تر کرده و پرچمدار گفتمان جدید شده است. شکل‌گیری گفتمان جدید از اراده جامعه نخبگانی کشور برای تغییر فضای سیاسی جامعه در جهت پاسخگویی به نیاز‌های واقعی مردم و حرکت به سمت حل مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد خبر می‌دهد. 
۳- گفتمان غالب در اردوگاه اصلاح‌طلبان بر عبور از نظام تأکید دارد. بخش تندرو جریان موسوم به اصلاحات در این انتخابات در همسویی آشکار با ضدانقلاب (اپوزیسیون) خارج نشین با الگوی علنی عدم شرکت در انتخابات به میدان آمدند که در نوع خود از چندپاره شدن دیدگاه‌های سران اصلاح‌طلب خبر می‌دهد. 
۴- تندرو‌های اصلاحاتی در تقابل با قانون اساسی و با تبعیت از شعار‌های تند برخی افراد نظیر «از تاجزاده تا شاهزاده» در ائتلاف با ضدانقلاب سلطنت‌طلب و براندازان، از نسخه جدید مخالفت با نظام رونمایی کرده و عملاً برای ایفای نقش در مدیریت براندازی نظام، به دشمنان بیرونی و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی بیگانه چراغ سبز نشان داده‌اند. 
۵- از سوی دیگر اتفاق مبارکی در اردوگاه اصلاح‌طلبان در حال شکل‌گیری است. بخش میانه رو اصلاحات در کنار سایر جریانات همسو (کارگزاران، اعتدالیون، مستقلین و...) با حدود ۴۵ کرسی به عنوان اقلیتی قابل قبول وارد مجلس دوازدهم شده‌اند. این عده درحالی که مورد غضب و انگ زنی تندرو‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته‌اند، انتظار می‌رود بنیانگذار ساختار، هویت، گفتمان و نام جدیدی، برای مدیریت و راهبری سلایق اصلاح‌طلبانه مردم، همسو با نظام و قانون اساسی باشند. 
۶- در شرایطی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شد که براندازان و دشمنان بیگانه و بسیاری از سیاسیون وابسته به اردوگاه اصلاحات با اطمینان از کاهش مشارکت مردم به زیر ۲۰ درصد (و در تهران زیر ۸ درصد) می‌گفتند. حضور بالای ۴۰ درصدی مردم در انتخابات، در چنین شرایطی اگرچه برای جمهوری اسلامی یک پیروزی و موفقیت بزرگ محسوب می‌شود، اما در عین حال زنگ خطر جدی را برای مسئولان و همه دست اندرکاران نظام اسلامی به صدا درآورده است. طی دهه‌های اخیر اقتصاد کشور و معیشت مردم، در موارد متعدد از سوی احزاب سیاسی در مسیر اشرافی‌گری و ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی قرار گرفته و هزینه‌های سنگینی به نظام و باور‌های مردم تحمیل کرده و مسیر ناامیدکردن و بی‌اعتمادسازی مردم به نظام را هموار ساخته است. 
۷- مجلس جدید اولین مجلسی است که منتخبان آن به دلیل غلبه احساسات و هیجانات انتخاباتی بر عقلانیت، قبل از تشکیل مجلس، پا در وادی بداخلاقی، تندروی و تخریب رقبای انتخاباتی گذاشته و از رهبر معظم انقلاب تذکر و کارت زرد دریافت کرده‌اند. متأسفانه شواهد و قرائن گویای این حقیقت تلخ است که به رغم تذکر مقام معظم رهبری، مسیر تخریب از سوی برخی از منتخبان و حامیان آن‌ها کماکان دنبال می‌شود. استمرار این رفتار غلط، فضای کاری و عملکرد مجلس جدید را آلوده ساخته و فضای عمومی جامعه را نیز به سمت دوقطبی‌های دروغین و تفرقه ساز سوق می‌دهد. ایجاد فضای تنش و تخریب، علاوه بر آن که مجلس را از انجام وظایف و رسالت خود باز می‌دارد، برای دشمنان بیرونی و شبکه همکار داخلی دشمن، فرصت‌سازی می‌کند. 
۸- در حالی که غرب با دوقطبی‌های دروغین و با عوام‌فریبی، تصویری مبتذل و مضحک از دموکراسی را به دنیا نشان می‌دهد، ظهور تفکرات، سلایق و قطب بندی‌های جدید در ایران بر بستر همراهی با دغدغه‌های مردم، تصویری از تضارب آرا و مردم‌سالاری واقعی را به جهانیان مخابره می‌کند. 
۹- خاستگاه و نقطه هدف قطب بندی‌های جدید در سپهر سیاسی ایران، حرکت و تلاش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و از این حیث جای بسی خوشحالی است که نسل جدید انقلاب، با حضور در عرصه انتخابات، در پاسخ به بیانیه گام دوم، مفهوم جدیدی از مسئولیت‌پذیری و آتش به اختیاری را ارائه کرده‌اند. 
۱۰- بار اصلی تقویت باور‌ها و افزایش امید و اعتماد مردم تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم (تا حدود یک سال دیگر) بر دوش نمایندگان مجلس جدید است. این انتخابات برای تقویت وحدت و همگرایی، همدلی و تلاش برای حل مشکلات مردم فرصت‌های طلایی ایجاد کرده است، از این رو منتخبان مجلس دوازدهم باید با عملی ساختن شعار‌های انتخاباتی خود، در راستای مطالبات مردم مشتمل بر رفع فقر، فساد، تبعیض، تورم، بیکاری و دغدغه‌های معیشتی، ازدواج و مسکن نسبت به امیدآفرینی و اعتمادسازی و تقویت باور‌ها و اعتقادات مردم گام بردارند. درختی که نمایندگان ملت از هفتم خردادماه با عملکرد قوی و تحقق شعار‌های خود در قلب و اندیشه مردم ایران اسلامی غرس می‌کنند در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به بار خواهد نشست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار