کد خبر: 1222624
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: در صورت مالی یک شرکت دولتی اطلاعاتی مانند وضعیت مادی شرکت، سود و زیان، جریانات نقدی ورودی و خروجی‌ها، دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و یادداشت‌های حسابرس شرکت در خصوص عملکرد شرکت وجود دارد. 
 
محمد آرین‌نژاد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در خصوص انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بیان کرد: یکی از اقدامات مثبتی که در اسفند ۱۴۰۲ صورت گرفت، انتشار صورت‌های مالی ۲ هزارو ۵۰۰ شرکت دولتی روی کدال بود، با این کار می‌توان گفت پرونده شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بسته شد. باید توجه داشت ۶۰ درصد از بودجه کشور به شرکت‌های دولتی اختصاص می‌یابد که رقم بزرگی محسوب می‌شود، بودجه این شرکت‌ها با سازمان‌ها اندکی تفاوت دارد، در واقع شرکت‌های دولتی به صورت مستقیم از دولت دریافتی ندارند و از محل درآمد خود برای مصارف‌شان خرج می‌کنند. 
وی افزود: ۷۵ درصد از درآمد شرکت‌های دولتی صرف پرداخت سود و مالیات به دولت می‌شود، در واقع نه تنها دولت به این شرکت‌ها چیزی نمی‌دهد بلکه سیاست‌های راهبردی خود را از طریق آن‌ها پیش می‌برد، گاهی این شرکت‌ها زیان‌ده می‌شوند. 
این کارشناس در ادامه اظهار داشت: به طور کلی شرکت‌های دولتی به سه دسته زیان‌ده، سودده یا سر‌به‌سر تقسیم می‌شوند که عمدتاً در کشور شرکتی در گروه سربه‌سر وجود ندارد، برای دستیابی به اطلاعات و وضعیت شرکت‌ها به صورت شفاف می‌توان از صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی استفاده کرد. 
آرین‌نژاد در خصوص اطلاعات موجود در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بیان کرد: در صورت مالی یک شرکت دولتی اطلاعاتی مانند وضعیت مادی شرکت، سود و زیان، جریانات نقدی ورودی و خروجی‌ها، دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و یادداشت‌های حسابرس شرکت در خصوص عملکرد شرکت وجود دارد. 
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم از بعد تخصصی به صورت‌های مالی توجه کنیم، اطلاعاتی مانند شاخص‌های عملکردی وجود دارد که می‌توانیم برای موارد تخصصی مثل نسبت‌های مالی، نسبت مالکیت و بازدهی دست یابیم. 
آرین‌نژاد در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند از اطلاعات موجود در صورت‌های مالی استفاده کنند، بیان کرد: عموم مردم می‌توانند از اطلاعات موجود در صورت‌های مالی منتشرشده استفاده کنند، در مجموع افراد با توجه به نیازشان می‌توانند از این اطلاعات بهره‌مند شوند. 
این کارشناس در ادامه عنوان کرد: صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای افراد جامعه کاربرد‌هایی دارد، دولت نیز در جهت بهبود عملکرد مدیران خود از صورت‌های مالی استفاده می‌کند. در واقع با این اقدام مدیران نسبت به عملکرد خود به دو گروه مدیر خوب و بد تقسیم می‌شوند، به این ترتیب مدیران در جهت بالابردن کیفیت ارائه خدمات خود تلاش می‌کنند. 
وی در خصوص نقش رسانه‌ها و دیوان محاسبات در انتشار صورت‌های مالی گفت: در این فرایند رسانه‌ها باید در جهت شفاف‌سازی اطلاعات برای همه افراد جامعه تلاش کنند. ذهنیتی که عموماً بین مردم شکل گرفته مبنی بر وجود فساد در شرکت‌های دولتی است، رسانه‌ها با شفاف‌سازی می‌توانند در راستای حل مشکلات و مسائل فعالیت داشته باشند، دیوان محاسبات نیز به عنوان یک بازوی نظارتی می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها مبنی بر برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده نظارت کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار