کد خبر: 1229301
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
کما‌بیش هم ایشان را به عنوان بزرگ‌تر قوم و کسی که باعث نجات شان شده قبول داشتند، ولی هنوز دستورالعمل و شریعتی رسمی برایشان نازل نشده بود. هنوز قومیت و وحدتی هم نداشتند تا قوم مستقلی شوند و برای خودشان هویتی داشته باشند

 جوان آنلاین: کانال‌تلگرامی «mesbahyazdi_ir» بخشی از بیانات مرحوم علامه مصباح (ره) را به استناد سخنرانی ایشان در تاریخ ۳۰/۰۱/۱۳۹۶ به اشتراک گذاشت. مرحوم مصباح (ره) در شرح ماجرای اربعین کلیمیه بیان داشته‌اند: سفر بنی اسرائیل از مصر به بیت المقدس مدتی طول کشید. در این مسیر یکی از قضایای مهم تاریخی که اتفاق افتاد، مسئله نزول تورات بود. مردم فهمیده بودند که خدایی هست و حضرت موسی از طرف خدا برای نجات‌شان مبعوث شده است. کما‌بیش هم ایشان را به عنوان بزرگ‌تر قوم و کسی که باعث نجات شان شده قبول داشتند، ولی هنوز دستورالعمل و شریعتی رسمی برایشان نازل نشده بود. هنوز قومیت و وحدتی هم نداشتند تا قوم مستقلی شوند و برای خودشان هویتی داشته باشند. خداوند متعال وعده داد که تورات را برای آن‌ها نازل کند که باعث هدایت شان باشد و راه زندگی را پیدا کنند. ابتدا خداوند به حضرت موسی دستور داد که یک ماه در کوه طور مشغول عبادت باشد؛ «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً؛ و با موسى ۳۰ شب وعده گذاشتیم» (اعراف، ۱۴۲)
در روایات متعددی آمده است که این یک ماه، همان ماه ذی القعده بود. «وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ؛ و آن را با ۱۰ شب دیگر تمام کردیم» (اعراف، ۱۴۲). آخر ماه، خدای متعال به او فرمود ۱۰ روز دیگر نیز به آن اضافه کن. این ۱۰ روز همان دهه اول ذی الحجة است که در روایات ما برای عبادت در آن تأکید شده است و اذکار توحیدی و تهلیلات مخصوصی برای آن وارد شده و اصل اعمال حج نیز برای همین ۱۰ روز است. تقریباً بین محدثان اتفاق نظر است که این ۴۰ روز همان ۴۰ روزی است که در اسلام به نام «اربعین کلیمیه» معروف است و روایات و علمای بزرگ، اهتمام خاصی به آن دارند. پس از آن ۴۰ روز بود که خداوند متعال تورات را به صورت الواحی بر حضرت موسی نازل کرد.

برچسب ها: اربعین ، یهود ، تورات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار