کد خبر: 1229455
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
تامین غذای ۸۵ میلیون نفر به تسهیلات بانک‌ها برای خرید و نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی گره خورده است، اما بانک‌ها به تکالیف قانونی تامین نقدینگی کشاورزان عمل نمی‌کنند.

 جوان آنلاین: تراکتور ۲ میلیارد تومان شده و چند سالی است هرچه تلاش می‌کنم نمی‌توانم تراکتور بخرم، سال به سال هم گرانتر می‌شود؛ این‌ها را چنگیز اصغری کشاورز اردبیلی که ۱۰ هکتار زمین دارد می‌گوید. افزایش چند برابری نرخ کرایه تراکتور، آن هم تراکتور فرسوده هزینه زیادی روی دوش کشاورز و تواید می‌گذارد، چون بهره‌وری را کاهش می‌دهد. رئیس مرکز مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی، کریم ذوالفقاری امروز کمبود نقدینگی کشاورزان را مانع خرید ادوات و تراکتور عنوان کرد و گفت که بانک‌ها مکلف شده‌اند حداقل ۱۵ درصد تسهیلات خود را به بخش کشاورزی بدهند، اما به این قانون عمل نمی‌کنند..

گزارش فارس، از دهه‌نای گذشته گرایش بانک‌ها به سمت فعالیت‌های زود بازده و کمتر ریسک‌پذیر باعث شده است پرداخت تسهیلات به بخش استراتژیک، اما میان‌بازده کشاورزی را در اولویت قرار ندهند. رئیس بنیاد ملی کندمکاران کشور می‌گوید با وجود اینکه قانون تکلیف کرده که بانک‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کل تسهیلات خود را به بخش کشاورزی بدهند، اما در سال‌های گذشته میانگین تسهیلات آن‌ها از ۵ درصد تجاوز نکرده است.

در عین حال رئیس مرکز مکانیزاسیون ماشین الات کشاورزی از فرسوده بودن بیش از ۵۰ درصد تراکتور و کمباین غلات در کشور خبر می‌دهد که باعث هدرروی محصول، مصرف سوخت و وقت و انرژی کشاورزان می‌شود. نیمی از ۶۰۰ هزار تراکتور موجود، فرسوده‌اند که سالانه دو برابر استاندارد گازوییل مصرف می‌کنند، وزارت نفت سهمیه سوخت در ۲۲ استان را ۴۰ میلیون لیتر کاهش داده است. اگر این رقم را بیش‌مصرفی تراکتور‌های فرسوده در نظر بگیریم با لیتری ۶۰۰ تومان سالانه به ارزش ۲۴ میلیارد تومان سوخت یارانه دار هدر می‌رود. کمباین‌های دهه ۶۰ که هنوز در زمین کار می‌کنند تا ۷ درصد ریزش غلات دارند که در سطح برداشت ۱۳.۵ میلیون تن سالانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن گندم را هدر می‌دهند. به عبارتی نان یک میلیون ایرانی با فرسودگی کمباین‌ها از دست می‌رود.

این وضعیت هشداری است به آینده امنیت غذایی که امروزه در دیپلماسی خارجه به عنوان اقتدار هر کشوری تلقی می‌شود، وجود ۷۰ هزار کشاورز در صف تحویل تراکتور در کارخانه‌های تراکتور، وجود ۵۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده و تامین تنها نصف تراکتور مورد نیاز بخش کشاورزی در سال زنگ خطری است به آینده که مکانیزاسیون را محور توسعه کشاورزی قرار داده است.

کارشناس کشاورزی افشین سلطانی، ایران را با متوسط ۲۳۰ میلیمتر بارندگی و به عنوان کشوری خشک، مناسب برای کشاورزی نمی‌داند، از نظر او باید به جای توسعه کشاورزی و تخریب محیط زیست و حفر چاه‌های عمیق و هدررفت آب آشامیدنی، کالای اساسی و نیاز غذایی مردم را وارد کرد به علاوه، چون زمین‌ها خرد هستند امکان مکانیزاسون با ماشین‌آلات بزرگ کشاورزی بسیار ضعیف است. اما معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی علیرضا مهاجر، تامین غذا در داخل را نقطه قوت و اقتدار کشور می‌داند و می‌گوید که شرایط با تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، رشد جمعیت و وقوع جنگ‌ها در جهان هر روز سخت‌تر می‌شود ضمن اینکه قانون تجمیع و جلوگیری از خرد شدن اراضی تصویب شده است که مکانیزاسیون کشاورزی را سهل‌تر می‌کند.

برای افزایش ضریب مکانیزاسون ۲،۶ اسب بخار در هکتار فعلی و ارتقای ضریب امنیت غذایی به بیش از ۸۰ درصد، در کنار استفاده از ظرفیت کارخانه‌های تولید داخل، باید از ابزار واردات هم استفاده شود، چون پای امنیت غذایی کشور در میان است. به گفته جوادی، کارشناس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی جلوگیری از ضایعات یک درصد با نوسازی کمباین‌ها، معادل ۲۰۰ هزارتن غلات در سال به نفع کشور خواهد بود که می‌تواند هزینه نوسازی را در یک سال تامین کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار