کد خبر: 877499
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
كتاب فلسفه شناخت اثر حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه با همكاري مؤسسه حكمت نوين اسلامي منتشر شد.
به گزارش «جوان»، معرفت‌شناسي در فلسفه غرب جايگاه ويژه‌اي داشته است. غرب مدرن با مبناي سوبژكتيويسم و سكولاريسم و اومانيسم، توانست معرفت‌شناسي مدرن را جايگزين معرفت‌شناسي پيشامدرن نمايد. معرفت‌شناسي پيشامدرن بر اصالت واقعيت تمركز داشت و ذهن را ابزاري براي كشف واقع مي‌دانست. معرفت‌شناسي مدرن بر اصالت ذهن تأكيد داشته و درصدد كشف متصرفانه يا ساخت واقع است. 

 معرفت‌شناسي را نبايد تنها يك شاخه‌اي از فلسفه يا يك دانش مستقل دانست و با آن به صورت يك تفرّج معرفتي برخورد كرد. معرفت‌شناسي مدرن، مبناي نگرش و بينش و منش و كنش انسان مدرن است كه تمامي دستاوردهاي تمدن مدرن از جمله فلسفه مدرن، علوم طبيعي مدرن، علوم انساني مدرن، مهندسي مدرن، صنعت مدرن، فرهنگ مدرن و سبك زندگي مدرن بر آن مبتني است. 

معرفت‌شناسي حِكمي و اسلامي نيز بايد اينچنين باشد. همه متفكران علوم فلسفي و علوم طبيعي و علوم انساني و علوم مهندسي و صنايع و فرهنگ و سبك زندگي در جوامع اسلامي، بايد بر اساس اين مدل از معرفت‏‌شناسي پيش روند. ساختن تمدن نوين اسلامي بر اساس معرفت‌شناسي ايده‌‏آليستي مدرن در حكم ساختن مثلث هشت ضلعي است كه تحققش، نشايد. 

كتاب «فلسفه شناخت»، علاوه بر تبيين يك دوره مباحث معرفت‌شناسي با رويكرد و ساختاري جديد و ارزيابي ديدگاه‌هاي ديگران، در نهايت به نظريه برگزيده نگارنده پرداخته است. 
اثر حاضر، از 14 فصل تشكيل شده است: كليات فلسفه معرفت، پيشينه فلسفه معرفت، تعريف معرفت، اقسام معرفت، امكان معرفت، ابزار معرفت، منابع معرفت، ارزش معرفت صادق، معيار معرفت صادق، مبدأ معرفت، منشأ آغازين معرفت، مراحل معرفت، شرايط و موانع معرفت، قلمرو معرفت. در پايان نيز فهرست منابع و نمايه آيات و اعلام و اسامي آمده است. 
كتاب فلسفه شناخت اثر حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه با تحقيق و تدوين حسن پناهي آزاد و با همكاري مؤسسه حكمت نوين اسلامي در ۶۵۲ صفحه، قطع وزيري و با قيمت ۲۹۰۰۰ تومان منتشر شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر