کد خبر: 846759
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
تریبون دانشجویی
اين روزها بحث در مورد آينده رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بازار كار آنها در جامعه داغ است ...
نویسنده: حميدرضا فكرآراي*
 
اين روزها بحث در مورد آينده رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بازار كار آنها در جامعه داغ است و بسياري از خانواده‌ها تمايل دارند فرزندانشان در رشته علوم تجربي تحصيل كنند اما بايد گفت در عالم واقع اينگونه نيست.
 
دانشجويان رشته علوم آزمايشگاهي يك نمونه بارز از اين مسئله هستند. اين دانشجويان با توجه به اينكه رتبه‌هاي خوبي در كنكور كسب كرده‌اند و تفاوت بسيار زيادي با قبول شدگان در رشته‌هاي پزشكي و دكتراي حرفه‌اي ندارند، اما آينده شغلي كاملاً متفاوتي با دانشجويان پزشكي دارند.
دانشجويان مشغول تحصيل در رشته علوم آزمايشگاهي نسبت به دانشجويان پزشكي، دروس علوم پايه را بيشتر و تخصصي مي‌گذرانند و به دليل همين وابستگي نام ديگر اين رشته «كارشناسي پزشكي» يا «تكنولوژي پزشكي» است و به همين جهت اين رشته از درجه اهميت بالايي برخوردار است، به طوري‌كه پزشكان در 70 درصد موارد براي تشخيص و درمان، بيمار را به كارشناسان علوم آزمايشگاهي ارجاع مي‌دهند.
 
با اين توصيف اما اوضاع براي دانشجويان و دانش آموختگان اين رشته دانشگاهي چندان مساعد نيست. دانشجويان اين رشته از كمبود امكانات و تجهيزات آزمايشگاهي و همچنين درآمد پايين پس از دانش آموختگي در بازار كار گله دارند و با اينكه از بسياري از هم دانشكده‌اي‌هاي خود رتبه بهتري داشته‌اند و زحمت بيشتري كشيده‌اند اما در‌آمد پايين‌تري دارند، به طوري كه حتي از برخي كارگران هم درآمد كمتري دارند ولي در دانشگاه بايد همان دروس رشته پزشكي را بگذرانند اما بيرون از دانشگاه درآمد بسيار پايين‌تر و نفوذ كمتري دارند.
 
با اين اوصاف اما از نظر آموزشي مسائلي وجود دارد كه براي دانشجويان علوم آزمايشگاهي دردناك است. با توجه به ظرفيت‌هاي پايين كارشناسي ارشد اين رشته، دانشجويان ساير رشته‌ها نيز در آزمون كارشناسي ارشد اين رشته شركت مي‌كنند و همان ظرفيت محدود، محدودتر مي‌شود. از طرف ديگر امتياز ثبت آزمايشگاه از دانش آموختگان اين رشته گرفته و به پزشكان داده مي‌شود و دكتراي حرفه‌اي اين رشته هم بدون دليل حذف شده است.
 
در واقع مي‌توان گفت مشكل از آنجا آغاز مي‌شود كه در مورد تمام موارد درماني و علوم پزشكي، اين پزشكان هستند كه تصميم‌گيري مي‌كنند و شايد همين موضوع باعث شود حق بسياري از پرسنل و دانشجويان علوم پزشكي ضايع شود.
 
آنچه بايد به عنوان راه حل در اين رابطه در نظر گرفته شود را مي‌توان در قالب واگذاري امور به تصميم گيران متخصص آن رشته اجرايي كرد تا با توجه به شرايط جامعه و آينده افراد دانش آموخته در آن رشته‌ها، تصميمات بهتري گرفته شود.
 
*دانشجوي كارشناسي علوم آزمايشگاهي دانشگاه علوم پزشكي بابل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار