کد خبر: 831410
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
2هزار ميليارد تومان خسارت ماهانه در صورت تعطيلي کامل صنايع به مازندراني‌ها وارد مي‌شود
بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، ترکمنستان از صبح یکشنبه 12 دی‌ماه صادرات گاز به ایران را قطع کرد. البته اين اولين باري نبود که ترکمنستاني‌ها بدعهدي مي‌کنند و مسئولان بارها اين موضوع را در اوج سرماي سال‌هاي 86 و 92 هم تجربه کرده‌اند که با افزايش 9برابري قيمت مسئله به صورت موقتي حل شده بود. از اين رو متوليان ضمن اينکه پيش بيني مي‌کردند ترکمنستاني اينبار هم بدقولي کنند، از يک ماه گذشته نانوايي‌ها و صنايع ضروري کوچک را به سوخت دوم و کپسول گاز مجهز کردند. در اين راستا تدابيري انديشيده شده که درصورت کاهش دماي شديد، گاز تمام صنايع قطع شود تا نياز بخش خانگي تامين شود که اين امر نيز خسارتي افزون بر 2 هزار ميليارد تومان در هرماه به بار مي‌آورد.
ميترا شهبازي




علاوه بر اين سه استان گيلان، گلستان و مازندران هم در صورت کاهش دماي شديد به صورت يکپارچه از سوي مسئولان وزارت نفت مديريت مي‌شوند تا گاز هيچ خانه‌اي قطع نشود. همچنين به گفته مسئولان اين بحراني که هرساله پيش روي مازندراني‌هاست با بهره‌برداري از خط لوله انتقال گاز دامغان در شهريورماه سال آينده به طور کامل پايان مي‌يابد و طرف ترکمنستاني‌ها با مطلع شدن از همين ماجرا سعي در دريافت کامل مطالباتش به يکباره کرد که به قطع گاز ختم شد.

+++

هفته گذشته بود که حمیدرضا عراقی، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران به همراه هيئتي به ترکمنستان براي عقد قرارداد پنج ساله رفت. درست زماني که همه کارها خوب پيش رفته بود و قرار داد از سوي دو طرف به امضا رسيده بود، ترکمنستاني‌ها از پروژه انتقال گاز دامغان به مازندران مطلع شدند که با بهره‌برداري از اين خط لوله ايراني‌ها از گاز ترکمنستاني‌ها بي‌نياز مي‌شوند و اين آخري سالي است که مي‌توانند به ايران گاز بفروشند. بنابراين زير عهد خود زدند و با تهديد به قطع کردن صادرات گاز به ايران به يکباره تمام معوقات خود را مطالبه کردند. البته اين اولين باري نبود که ترکمنستاني‌ها دست مسئولان را در اوج سرما خالي مي‌گذاشتند و تجربه کاهش شديد دما و قطعي گاز در زمستان‌هاي سال‌هاي 86 و 92 باعث شده بود که متوليان بتوانند از يک ماه قبل قطعي گاز را پيش بيني کنند و تمام صنايع خورد و کوچک از جمله نانوايي‌ها را که براي امور زندگي روزانه مردم ضروري هستند را به سيستم سوخت دوم مجهز کنند تا اين بار زير يوغ ترکمنستاني‌ها کمر خم نکنند. در اين خصوص مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در گفتگو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد: با اينکه در قرارداد جاري ترکمنستان با مسئولان وزارت نفت، هر دو طرف به توافق رسيده بودند، اما باز هم زير قولشان زدند.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده، با اشاره به اينکه اين اقدام ترکمنستاني‌ها براي مسئولان وزارت نفت قابل پيش بيني بود، مي‌افزايد: خوشبختانه برنامه‌ريزي‌هاي لازم در خصوص کاهش دما انجام شده و تاکنون مشکلي در بخش توزيع گاز نداشته‌ايم و تمام صنايع و بخش مسکوني از نعمت گاز برخوردار هستند. البته استمرار اين موضوع نيز بستگي به شرايط آب و هوايي و افت و خيزهاي دما دارد. اين مقام مسئول با اشاره به اينکه درصورت کاهش شديد دما همانند يک ماه پيش که طي 80 سال گذشته چنين دمايي را مازندراني‌ها تجربه نکرده‌ بودند ادامه مي‌دهد: در شرايط کاهش شديد دما، گاز رساني تمام استان‌هاي گلستان، گيلان و مازندران به صورت يکپارچه از سمت شرکت گاز کشور مديريت مي‌شود و گاز تمام صنايع قطع مي‌شود تا بخش خانگي با قطعي گاز روبه رو نشود.

وي همچنين با اشاره به توافق مسئولان با ترکمنستاني‌ها مي‌گويد: توافق شده بود که در هر 24 ساعت 10 ميليون متر مکعب گاز به ايران وارد شود و با توجه به اينکه اکنون از اين منبع گازي منع شده‌ايم نمي‌توانم پيش بيني کنم که به هيچ عنوان با مشکل کمبود گاز مواجه نمي‌شويم. چرا يک ماه گذشته با کاه دماي بي سابقه‌اي مواجه شديم.

خسارت 2 هزار ميليارد توماني قطعي گاز براي صنايع

با اينکه در حال حاضر شرايط آب و هوايي مناسب پيش بيني مي‌شود و طي روزهاي آينده مازندراني‌ها با کاهش شديد دما مواجه نمي‌شوند، اما مسئولان نگران اين هستند که دوباره دما همچون يک ماه گذشته با افت شديد روبه رو شود عمليات گاز رساني را متخل کند. در اين خصوص نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه گاز رساني به مازندران به دو بخش تقسيم مي‌شود که يک طرف آن را گيلان و بخش عمده آن را ترکمنستان تامين مي‌کرد و از طرف ترکمنستان بيش از نيمي از نياز به گاز تامين مي شد که حدود 2ميليون و خورده‌اي از جمعيت را در بر مي‌گيرد، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: مناطقي چون بابل، آمل، ساری و شرق مازندران از خط لوله ترکمنستان گاز دريافت مي‌کردند و درحال حاضر نگران این هستیم که با افزایش سرما این مقدار گازی توزیع می‌شود نتواند نیاز مردم را برطرف کند و گاز خانگي قطع شود.

عبدالله رضيان با اشاره به اينکه مشکلاتي از گذشته با ترکمنستاني‌ها در بخش واردات گاز وجود داشت، مي‌افزايد: به مسئولان تذکر داده بوديم که امسال به هر نحوي که شده با ترکمنستاني‌ها به توافق برسيم تا دچار بحران نشويم و از سال‌هاي ديگر در اين بخش خودکفا شويم. درحال حاضراز مسیر دامغان خط لوله ای تعریف شده که تقریبا 60 درصد آن انجام شده و کمتر از 40 درصد باقی مانده که روند اجرای آن نیز تسریع یافته است.

وي ضمن اشاره به اينکه اگر دما کاهش يابد و گاز رساني مختل شود، مي‌گويد: تمام صنايع، مراکز عمومي، بخش کشاورزي و غيره از گاز استفاده مي‌کنند که در صورت قطع شدن، خسارت سنگینی برای استان به بار مي‌آيد و در صورت استمرار آن تا يک دوره يکماهه برآورد تقريبي ما خسارتي بالای 2هزار میلیارد تومان است. بنابراین سیاست گذاری‌ها باید به نحوی باشد که از طرفی مردم گرفتار مشکلات نشوند از طرفی هم منافع ملی کشور به خطر نیفتد.

صرفه‌جويي بهترين راه، گذر از بحران

يک ماه گذشته با دستور مسئولان و پيش بيني شرايط امروز، بيش از 500 نانوايي دوگانه سوز شدند تا مشکلي در بحث گاز رساني به مازندراني‌ها به وجود نيايد و تمام تلاش مسئولان در اين راستا است که گاز خانگي تامين شود. مديرکل روابط عمومي استانداري مازندران در اين خصوص به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: کارخانه‌ها، بيمارستان‌ها و تمام بخش‌هاي ضروري استان را به سيستم سوخت دوم مجهز کرديم. علاوه بر این قرار شده که بحث صرفه جویی را از طریق رسانه‌ها بیشتر مدنظر قرار دهيم تا از بحران موجود رهايي يابيم.

احمد مظفری با اشاره به اينکه تا چند روز آینده طبق پيش بيني هواشناسي خوب است، مي‌افزايد: هرچه به اواسط زمستان نزديک‌تر شويم، دما نيز کاهش ميابد و براي جبران کمبود سوخت استفاده از سوخت جایگزین مثل نفت و اینها را لحاظ کرده‌ایم و در زمینه برق هم تلاش کرده‌ایم که اگر با کمبود گاز مواجه شديم، حداقل مردم بتوانند از برق براي گرمايش خانه‌هايشان استفاده کنند. البته بر اساس پیش بینی‌هایی که کردیم به نظر می‌رسد که مشکل مصرف خانگی نداشته باشیم مگر آنکه سرمایی مثل دفعه قبل که دمای استان به زیر 20 درجه رسید، رخ دهد. بنابراين انتظار مي‌رود با کمي صرفه جويي از سوي مردم، اين زمستان آخر هم بگذرد و در بخش گاز رساني بعد از عمليات بهره‌برداري از خط لوله انتقال گاز خودکفا شويم.

امسال نيز که با اين بحران روبه‌رو شديم به همين دليل بود که ترکمنستاني‌ها در جريان پروژه انتقال گاز دامغان به مازندران قرار گرفتند و مي‌خواستند با فرصت طلبي تمام مطالبات خود را به يکباره دريافت کنند. بنابراين مسئولان در مقابل این باج‌خواهي‌هاي ترکمنستاني‌ها ایستادند و ضروريست که مردم نيز با صرفه جويي خود جلوي بحراني شدن شرايط را بگيرند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار