کد خبر: 510130
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۳
وزير كار بيكار شد

در حالي كه تنها سه ماه از سخنان هشدار‌آميز رهبر انقلاب خطاب به مسئولان مي‌گذرد كه با صراحت تمام، خيانت را تعريف فرمودند كه «اختلافات را نبايد به مردم كشاند. . . از امروز تا روز انتخابات، هر كسى احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به كار بگيرد، قطعاً به كشور خيانت كرده» روز گذشته جلسه استيضاح وزير كار در مجلس شوراي اسلامي با سخنراني رئيس‌جمهور و پخش فيلمي از سخنان فاضل لاريجاني با سعيد مرتضوي و سپس جواب‌هاي تند رئيس مجلس به اتهام‌زني‌هاي خانوادگي احمدي‌نژاد، به صحنه نمايشي تام و تمام براي علني كردن اختلافات و به كار گرفتن احساسات مردم در جهت ايجاد اختلاف بدل شد. 

پرده آخر يك استيضاح
نمايش چند پرده‌اي صندوق- سازمان تأمين اجتماعي و جنجال‌ها بر سر فرد قرار گرفته در رأس آن كه از زمستان سال گذشته به كارگرداني دولت و مجلس آغاز شده بود، سرانجام روز گذشته به سكانس استيضاح وزير كار رسيد. وزيري كه در انتصاب اخير مرتضوي به سرپرستي سازمان تأمين اجتماعي، عملاً نقش چنداني نداشت و با تفويض اختياري كه از وزير به معاون اول رئيس‌جمهور صورت گرفته بود، اين محمدرضا رحيمي، معاون اول بود كه مرتضوي را پس از عزل توسط وزير كار، مجدداً به سرپرستي تأمين اجتماعي گذاشت. با اين همه، استيضاح‌كنندگان معتقد بودند كه اگر وزيري اختيار سازمان‌هاي زير مجموعه‌اش را ندارد، بهتر است استعفا دهد. اين سكانس البته در بخش دوم خود كه شامل جلسه عصر ديروز مجلس شد، به صحنه اتهام‌زني و مچ‌گيري و علني شدن اختلافات پوچ بدل گرديد؛ صحنه‌اي كه احمدي نژاد آن را آغاز كرد و با سخنان لاريجاني پيش رفت. . . 

جلسه استيضاح صبح ديروز و در ميان آرامش نسبي نمايندگان و رئيس‌جمهور و وزير كار و ساير اعضاي هيئت دولت كه در مجلس حضور يافته بودند، آغاز شد. در ابتداي جلسه نمايندگان استيضاح‌‌كنندگان به سخن پرداختند و اولين نفر، احمد توكلي بود. سپس به نوبت موسوي لار‌گاني، علي مطهري، عبدالكريم حسين زاده، غلامرضا نوري، قسيم عثماني و غلامرضا مصباحي مقدم در موافقت با استيضاح و مخالفت با وزير كار سخن گفتند و سپس شيخ الاسلامي، وزير كار توضيحاتي در دفاع از خويش ارائه كرد و در ادامه، وقتش را به عباسپور و حسينيان سپرد تا آنها نيز از وزير كار دفاع كنند. سپس مجلس دو ساعت تنفس اعلام كرد و در جلسه بعدازظهر، جعفرزاده و پزشكيان از سوي استيضاح كنندگان صحبت كردند و بعد نوبت به وزير كار و رئيس‌جمهور و رئيس مجلس رسيد تا روساي دو قوه، سخناني را بگويند كه رسماً ربطي به استيضاح نداشت. 

مرتضوي نقض عهد كرد
احمد توكلي، نماينده تهران در اين جلسه، با بيان اينكه پذيرش قاضي معلق از قضاوت در سازمان تأمين اجتماعي قابل قبول نيست، تصريح كرد: آقاي حداد عادل براي پايان دادن به ماجراي مرتضوي در جلسه‌اي از وي خواست تا استعفا بدهد و نمايندگان نيز امضاهاي استيضاح خود را پس بگيرند و مرتضوي حتي استعفايش را نوشت، اما نقض عهد كرد و استعفا نداد. 

توكلي با بيان اينكه به دليل نقض عهد وزير و مرتضوي و به سخره گرفتن تعهدات اخلاقي چاره‌اي جز استيضاح وزير براي نمايندگان باقي نمانده بود، گفت: آقاي لاريجاني در آخرين تلاش براي تفاهم از آقاي مظفر خواست تا جلسه‌اي بين نمايندگان و وزير برگزار كنند كه اين جلسه برگزار شد و در اين جلسه وزير قول داد كه جايگزين مرتضوي را انتخاب كند، اما وي چنين كاري را نكرد. توكلي تصريح كرد: وزير بايد توضيح بدهد كه چرا يك قاضي معلق از قضاوت را در رأس بزرگ‌ترين نهاد اجتماعي كشور قرار داده است، آقاي وزير مي‌توانست از آيت‌الله لاريجاني سؤال كند كه دليل معلق شدن فعاليت وي چيست.
 
انتصاب مرتضوي غيرقانوني و غير شرعي بود
حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان در سخناني به عنوان موافق استيضاح وزير كار، اظهار داشت: تعهد بدون تخصص در دانش و نيز تخصص بدون تعهد كارساز نيست؛ اصولاً در منطق اسلام، منصب‌ها و مسئوليت‌ها امانت‌هايي به شمار مي‌آيند كه بايد به اهلش سپرده شود و بايد مسئوليت‌ها به افرادي سپرده شوند كه صلاحيت‌شان براي احراز آن پست، مشخص شده باشد. انتصاب آقاي مرتضوي به دليل عدم دارا بودن شرايط، غير‌قانوني و غير شرعي بوده است و لازم است بدانيم در سيره نبوي و علوي، توجه به شايسته سالاري در انتصابات امري بسيار مهم‌ است، اما آقاي وزير كار، آيا به راستي در كشور براي مديريت تأمين اجتماعي، شايسته تر از آقاي مرتضوي، فرد ديگري نبود؟! 

نمي‌توانيم در قانون‌شكني هم را ياري كنيم!
علي مطهري نماينده مردم تهران در صحن علني مجلس اظهار داشت: مايه تاسف است كه اصرار بر بي‌اعتنايي به قانون در موضوع انتصاب سعيد مرتضوي به مديرعاملي صندوق تأمين اجتماعي منجر به استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اختصاص وقت مجلس به اين موضوع شده است. گفته‌اند كه اين اقدام با ضرورت تعامل مجلس و دولت سازگار نيست و موجب واگرايي مجلس و دولت مي‌شود. پاسخ اين است كه آيا مقصود از تعامل براي اجراي قانون است يا تعامل در قانون‌شكني؛ نمي‌توانيم براي زير پا گذاشتن قانون يكديگر را ياري كنيم و آن را تعامل بناميم. در اين صورت مجلس فلسفه وجودي خود را از دست مي‌دهد. 

مطهري افزود: گفته‌اند پرداختن به موضوع انتصاب آقاي مرتضوي دخالت در كار اجرايي و خارج از وظايف مجلس است. پاسخ اين است كه اگر مجلس بگويد آقاي الف بايد به جاي آقاي ب در يك پست نصب شود آيا دخالت در كار اجرايي خارج از وظايف و اختيارات مجلس است اما اگر بگوييم نصب يك شخص در يك پست خلاف قانون است عين وظيفه و در حيطه اختيارات اوست. 

نمايندگان را تحت فشار قرار دادند
محمد قسيم عثماني در اين جلسه، خطاب به رئيس‌جمهور عنوان كرد: جناب دكتر احمدي‌نژاد چرا با انتصاب افراد مسئله‌دار براي كشور چالش ايجاد مي‌كنيد. مردم شما را براي تلفيق بيشتر حاكميت و ملت انتخاب كرده‌اند، نه اينكه با استفاده از چنين افراد مسئله‌داري به نظام خدشه وارد كنيد.
وي ادامه داد: جناب آقاي رئيس‌جمهور شما كه دستور داديد تا نمايندگان در امور اجرايي دخالت نكنند و در عزل و نصب فرمانداران و استانداران به نظر نمايندگان توجه نشود، خوب است به مديران خود هم بخشنامه كنيد تا در زمان استيضاح، ما را تحت فشار قرار ندهند. يك هفته است كه ما نمايندگان موبايل‌هاي خود را خاموش كرده‌ايم كه بيش از اين تحت فشار قرار نگيريم. 

نگوييد چون قانون است دهانت را ببند
رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس گفت: بعضي از مسائل سياسي و غير سياسي وجود دارند كه نمايندگان از آن خبر ندارند و بنده نمي‌خواستم به اين مسائل ورود پيدا كنم اما ظاهراً چاره‌اي نيست.
احمدي‌نژاد افزود: استيضاح طبق قانون اساسي حق نمايندگان مجلس است و آنها مي‌توانند استيضاح كنند و دولت نيز موظف است پاسخ دهد. البته تعبير دفاع كه امروزه به كار مي‌رود نادرست است و بنده معتقدم دولت بايد به استيضاح پاسخ دهد. 

وي گفت: تنظيم روابط از مسير خود خارج شده و بايد با هم چاره‌انديشي كنيم. ما دور هم جمع شده ايم كه مسائل كشور را حل كنيم. بحث من فراتر از استيضاح است. دائم مي‌بينيم كه اصطكاك پيش مي‌آيد و مي‌خواهيم يكديگر را متهم كنيم. 

احمدي نژاد با اشاره به اينكه ۲۷ سال است شيخ‌الاسلام را مي‌شناسم و به اين آشنايي افتخار مي‌كنم بيان كرد: بعضي از مسائل سياسي و غير‌سياسي در اين امور دخالت مي‌كنند و نمايندگان مجلس در جريان نيستند. نمي‌خواستم وارد اين مسائل شوم همه تلاش خود را كردم و همكاران را به تحمل وا داشتم. دائماً بولتن چاپ مي‌كنند با چند هزار نسخه كه سر تا پا اعتراض و توهين به همكاران من است. 

وي با اشاره به حكم ديوان عدالت اداري براي بركناري مرتضوي از رياست اين سازمان گفت: صرف نظر از اينكه چه كسي رئيس‌جمهور است و چه كسي رئيس اين ديوان است، ديوان بايد نقطه اطمينان و آرامش باشد. همين ديوان در سال ۸۷ شكايتي مطرح شده كه كسي گفته رياست اين سازمان واجدشرايط نيست به ديوان اظهارنظر كرده چون تأمين اجتماعي نهاد غيرعمومي و غيردولتي است، ما صالح نيستيم در اين باره اظهارنظر كنيم چطور الان اين ديوان صلاحت پيدا كرده؟ اگر آراي عمومي تغيير كند، چه چيزي ثبات پيدا مي‌كند؟ حالا بماند كه حكم قبلي دو سال و خرده‌اي طول كشيد تا صادر شود حكم اصلي چهار ماه! 

احمدي‌نژاد با اشاره به قانون اساسي خاطر‌نشان كرد: رئيس ديوان مي‌تواند مصوبات دولت را نقض كند نه انتصابات را و اگر اجازه دهيم ديوان عدالت اداري خارج از چارچوب قانون و قانون اساسي عمل كند، چطور مي‌توانيم كشور را اداره كنيم؟ 

احمدي‌نژاد به اصل ۱۳۸ قانون اساسي اشاره كرد و گفت: اگر اشتباه جا افتاده بايد برطرف شود تا برطرف نشود مشكلات ادامه دارد و هر روز درگير مي‌شويم و تنش ايجاد مي‌شود چه كسي اجازه داده رئيس مجلس مصوبات دولت را لغو كند؟ ما كاري به شخص نداريم، بحث حقوقي است. 

رئيس قوه مجريه گفت: اگر ديوان عدالت اشتباه كرد، به چه كسي مي‌توانيم شكايت كنيم؟ مي‌گويند به ما. به ملت بگوييد رئيس‌جمهوري كه مي‌خواهيد انتخاب كنيد تحت امر رئيس مجلس است!
احمدي‌نژاد در ادامه خطاب به نمايندگان گفت: يك نواري بود كه خواستم پخش كنم، آقايان گفتند اين كار را نكن كه در اين هنگام نمايندگان فرياد سر دادند بگو. رئيس‌جمهور گفت: مي‌خواهم بگويم مي‌گويند نگو، مي‌خواهم نگويم مي‌گويند بگو. 

در اين هنگام علي لاريجاني، رئيس مجلس خطاب به رئيس‌جمهور افزود: اگر لازم مي‌دانيد بگوييد چيزي نماند، نوار هم داريد بگذاريد چون از صبح داريد مي‌گوييد. رئيس‌جمهور در اين بخش از سخنان خود ضمن قرائت بخش‌هايي از مكالمه فاضل لاريجاني برادر رئيس مجلس و سعيد مرتضوي گفت: مسائل جاهاي ديگري است و اختلاف بين مجلس و دولت ايجاد مي‌شود. ملاقات‌هايي اتفاق افتاده كه رئيس مجلس اگر تأمل كنند بايد موضوعات را بررسي كنيم حتي اگر نزديك‌ترين‌ها به ما باشند. پشت قضيه مسائل امروز موضوعاتي وجود دارد. 

لاريجاني در ادامه صحبت‌هاي رئيس‌جمهور گفت: شما گفتيد نواري در اختيار داريد و من نيز گفتم همه چيز را بگوييد كه بعد نگوييد نگفته‌ام امروز روز مهمي است، در جامعه ما از اين حرف‌ها زياد زده مي‌شود و اگر اين نوار راجع به بستگان ما بوده بگذاريد حرف بزنند من مي‌خواهم بشنوم. 

مردم شخصيت شما را شناختند!
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از اظهارات احمدي نژاد رئيس‌جمهور و بيان مطالبي در خصوص يكي از بستگان رئيس قوه مقننه خطاب به رئيس‌جمهور گفت: در مجلس بمانيد مطالبي هست كه بايد گوش دهيد و برايتان مفيد است. احساس مي‌كنم كه آقاي رئيس‌جمهور راجع به من صحبت كردند. موضوعاتي كه راجع به فاضل لاريجاني (برادر رئيس مجلس) مطرح كردند را مي‌خواستند به من ربط بدهند. استيضاحي در مجلس شده و معلوم نيست ربطش به من چيست.
لاريجاني گفت: سرتاپاي استيضاح را تبديل به اتهاماتي به من كرديد و من دو برابر آن وقت دارم طبق آيين نامه جواب بدهم. گفتيد تنظيم روابط قوا به هم خورده است. در حالي كه اينگونه نيست ما قانون مي‌گذاريم ولي شما رعايت نمي‌كنيد. وقتي قانون مجلس را شوراي نگهبان تأييد مي‌كند بايد رئيس‌جمهور ابلاغ كند. 

رئيس قوه مقننه با اشاره به بخش ديگري از سخنان احمدي نژاد گفت: شما افرادي را به عنوان ياران خود انتخاب كرده ايد كه پرونده دارند و نمي‌گذاريد به آنها رسيدگي شود. ولي مگر ما از كسي دفاع مي‌كنيم؟ نزديك‌ترين فرد ما هم باشد مي‌گوييم رسيدگي شود ولي شما نمي‌گذاريد رسيدگي شود.
وي در خصوص ديگر اظهارات احمدي نژاد در خصوص به بن بست كشيدن كشور گفت: در كشوري كه ولايت فقيه است بن بست ايجاد نمي‌شود شما در بسياري از موارد به رهبري شكايت كرده‌ايد كه ايشان به هيئت حل اختلافات ارجاع داده‌اند. وقتي هيئت حل اختلافات نظر داد ديگر كسي نبايد حرفي بزند. 

لاريجاني با اشاره به اصل ۱۳۸ قانون اساسي گفت: شما قانون را تمكين نكرده‌ايد. در قانون گفته كه مجلس مي‌تواند مصوبه دولت را لغو كند چه كسي بايد اين را حل كند؟ شوراي نگهبان كه نظر داده چرا تمكين نمي‌كنيد؟ چرا درباره همين موضوع به رهبري نامه نوشتيد؟ چرا نظر رهبري را نمي‌گوييد كه به هيئت حل اختلاف داده و وقتي رهبري ابلاغ كرد يعني تمام كرد. 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين گفته احمدي نژاد كه چرا رأي ديوان عدالت اداري در سال ۸۷ با رأي اخير اين ديوان در خصوص رئيس تأمين اجتماعي مغايرت دارد گفت: عزيز من! آن براي قبل از سال ۸۸ بوده و ديوان حق داشته اما سال ۸۸ قانوني تصويب شد كه بر اساس ماده ۱۱۳ قانون مديريت خدمات كشوري سازمان مذكور زير مجموعه وزارت رفاه قرار گرفت. اما شما قانون را تغيير داده‌ايد و هم رئيس مجلس و هم ديوان گفتند اقدام شما خلاف قانون است يا نمي‌دانيد كه اگر نمي‌دانيد بپرسيد. 

وي ادامه داد: تهمت‌هاي زيادي كه نثار بنده كرديد ربطي به موضوع نداشت. اگر مي‌خواستم مر قانون را اجرا كنم نبايد اجازه مي‌دادم صحبت كنيد. اما چون مكررا گفتيد فيلم دارم اجازه دادم مطالب بيان شود. نمايندگان در جريان هستند. از ابتدايي كه بحث استيضاح مطرح شد وساطت كردم تا تشنجي در كشور ايجاد نشود و گفتم استيضاح كنندگان با وزير جلسه‌اي داشته باشند تا تفاهم حاصل شود و استيضاح كنندگان متني را با خوشحالي آوردند كه همه آن را امضا كرده بودنداما وزير امضا نكرده بود اما پذيرفته بود مرتضوي را عوض كند. 

لاريجاني گفت: امروز صبح آقاي فروزنده گفت پيغام فوري از رئيس‌جمهور دارد كه ممكن است در جلسه مجلس حرف هايي بزند من گفتم كار بيشتري از من ساخته نيست اما آقاي فروزنده گفت كه رئيس‌جمهور گفته است اگر موضوع حل نشود نواري از بستگان شما دارم كه پخش مي‌كنم و من گفتم نمي‌دانم موضوع نوار چيست براي من فرقي ندارد چه باشد. 

وي ادامه داد: من اطلاعات زيادي از اطرافيان شما دارم اما مصلحت نمي‌دانم كه كشور را متشنج كنم. بنده چون ديدم اظهارات رئيس‌جمهور تهديد است تا از استيضاح صرفنظر كنيم نپذيرفتم. اين يك اقدام توطئه‌آميز عليه رئيس قوه مقننه نبود؟! كه آقاي مرتضوي بستگان ما را دعوت مي‌كند بعد فيلم مي‌گيرد؟ دستگاه تحت نظر رئيس‌جمهور چطور اين كار را مي‌كند نمي‌دانيم ولي ما از اين كارها نمي‌كنيم. خود اين كار يك كار مافيايي نيست؟ اين اخلاق است؟ ودر سطح يك رئيس‌جمهور است كه ديگران را تهديد كند. آقاي رئيس‌جمهور مشكلات كشور اينهاست. 

سپس لاريجاني اظهار داشت: مرتضوي دنبال اين بود براي پرونده‌اش پيش رئيس قوه قضائيه برود و براي استيضاحش نزد من بيايد كه به مصلحت ندانستيم و اگر عمل مي‌كرديم امروز چيز ديگري مطرح مي‌شد. ما اينها را صداقت نمي‌دانيم. بداخلاقي بلاي جان كشور شده است. فرض كنيد بستگان من اشتباهي كرده باشند چه ربطي به من دارد؟ 

لاريجاني خطاب به احمدي نژاد گفت: اگر جلسه اخوي شما با من در خصوص ارتباط اطرافيان شما و جريان انحرافي با منافقين، مفاسد مالي و ارتباطات آنان با خارج را فيلم مي‌گرفتم و پخش مي‌كردم براي شما خوب بود؟ شما همين مقدار اخلاق را هم رعايت نكرديد. فرق من با شما اين است كه مي‌گويم اگر كسي از بستگان من تخلف كرده رسيدگي شود اما اطرافيان شما تحت تعقيب هستند و شما همچنان روي آن مي‌ايستيد و مانع رسيدگي مي‌شويد و حتي گفتيد اينها خط قرمز من هستند.
وي اظهارات احمدي نژاد را خلاف حق و عدالت توصيف كرد و گفت: چه فايده‌اي دارد از عدالت صحبت كنيم و با اين روش‌ها كيان اخلاق جامعه را به فساد بكشانيم. رئيس‌جمهور ادبيات اخلاقي را رعايت نمي‌كند استيضاح يك چيز بود چرا اينها را مطرح كرديد؟ اما خوب شد شما كه مرتب در جامعه «بگم بگم» راه انداخته ايد اين فيلم را پخش كرديد و حرفتان را زديد تا مردم شخصيت شما را بيشتر بشناسند. 

در ادامه احمدي نژاد كه همچنان در جلسه مجلس حضور داشت خواستار پاسخگويي به سخنان رئيس مجلس شد كه لاريجاني گفت شما تهمت زديد كه جوابتان را دادم ديگر حق صحبت نداريد.
بعد از اصرار احمدي نژاد براي سخن گفت، لاريجاني خطاب به وي گفت: «به سلامت، شئونات جمهوري اسلامي را رعايت نكرديد.» 

بركناري وزير كار
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بعد از استماع توضيحات شيخ‌الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سخنان موافقان و مخالفان وي، با ۱۹۲ رأي موافق، ۵۶ رأي مخالف و ۲۴ رأي ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماينده حاضر، با استيضاح شيخ‌الاسلامي موافقت ‌كردند. بنابراين شيخ الاسلامي ديگر وزير كار نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار