کد خبر: 507850
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰
اعضاي هيئت پارلماني اعزامي ايران به ميانمار نتايج سفر خود را تشريح كردند
دولت ميانمار بايد مسلمانان اين كشور را به رسميت بشناسد
مي‌خواهند بهانه حضور امريكا فراهم شود
به گزارش خبرگزاري‌ها، منصور حقيقت‌پور نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در ابتداي سخنان خود گفت: به دنبال وقايع ميانمار، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تلاش كرد تا بتواند با دسترسي به اخبار صحيح از وضعيت منطقه تصميم‌گيري درست و مشخصي درباره آن داشته باشد. در كميسيون مصوب شد كه هيئتي با حضور اعضاي وزارت خارجه، هلال احمر، كميته امداد و همچنين اعضاي كميسيون به منطقه اعزام شده و اوضاع منطقه را رصد كنند.
حقيقت‌پور با بيان اينكه اعزام اين هيئت به ميانمار از سوي وزارت خارجه پيگيري شد و در نهايت زمينه براي حضور هيئت ايراني فراهم گرديد، خاطرنشان كرد: قبل از حضور هيئت در منطقه هواپيماي اختصاصي بخشي از كمك‌هاي ايراني را به ميانمار برد. هيئت ايراني از طريق بانكوك به ميانمار رفت و با حضور در ميانمار مورد استقبال دولت محلي قرار گرفت و بعد از آن اعضا در اردوگاه‌هاي آوارگان حضور پيدا كردند.
رئيس هيئت پارلماني اعزام شده ايران به ميانمار با اشاره به درگيري بين مسلمانان و بودائيان در منطقه ياد شده گفت: در درگيري‌هاي بين مسلمانان و بودائيان ۱۰۰ هزار نفر از طرفين آواره شدند كه اين آوارگان شامل دو دسته مي‌شوند؛ دسته اول كساني كه خانه خود را از دست دادند و دسته دوم كساني كه به دليل نبود امنيت كافي خانه خود را ترك كردند. وي با بيان اينكه ۶۴ اردوگاه توسط ميانماري‌ها برپا شده است، اعلام كرد كه در ۳۳ اردوگاه مسلمانان و در ۳۱ اردوگاه آوارگان بودايي مستقر هستند. ما در بازديدهاي خود از اين اردوگاه‌ها موفق شديم از وضعيت مسلمان‌ها و بودايي‌ها باخبر شويم. شرايط اردوگاه بودايي‌ها نشان مي‌داد آنها از وضعيت مطلوبي برخوردارند، اما وضعيت اردوگاه مسلمانان اسفبار بود.
نماينده مردم اردبيل در خانه ملت با اشاره به مشكلات اردوگاه مسلمانان ميانماري فضاي محدود و زندگي در شرايط سخت را از جمله مشكلات آنان برشمرد و گفت: تمامي امور زندگي اين افراد در محيط كوچكي ساماندهي شده و همين مشكلات عديده‌اي را براي آنان فراهم كرده است. وي وضعيت بهداشتي و تغذيه اردوگاه مسلمانان را بسيار نامطلوب ارزيابي شد. در اين اردوگاه‌ها خبري از بهداشت نبود و كمترين امكانات زندگي براي مسلمانان اين اردوگاه فراهم نشده بود، تنها امكاناتي هم كه براي بيماران فراهم آمده بود، مقداري كاه براي استراحت آنها بود و حتي خبري از برق در اردوگاه‌ها نبود، حتي كودكان لباس‌هايي براي پوشش خود نداشتند.
حقيقت‌پور در ادامه سخنانش با بيان اينكه براي اين آوارگان در كوتاه‌مدت بايد امكانات زندگي را فراهم كرد، اظهار داشت‌: در ميان‌مدت هم بايد اقداماتي صورت گيرد كه آنها به محل زندگي خود بازگردند، همچنين در درازمدت هم شرايطي بايد پيش‌بيني شود كه ميزان چسبندگي مسلمانان با ساير اقوام افزايش يابد، در واقع بايد مهندسي قومي جديدي صورت گيرد كه طي آن مسلمانان داراي هويت جديدي باشند، لذا بايد دولت ميانمار شرايط لازم را براي احراز هويت قانوني آنها فراهم كند.
وي شرايط مسلمانان ميانمار را بسيار نامطلوب ارزيابي كرد و گفت: به نظر بنده شرايط آنجا يك فاجعه انساني بود اما از نظر رسانه‌اي غلو صورت گرفته است و شايد در اين غلو عمدي نيز باشد تا شرايط منطقه را ناامن نشان داده و بهانه براي حضور ساير كشورها در منطقه فراهم شود، امروز شرايط براي حضور امريكايي‌ها در منطقه در حال فراهم شدن است و به نظر مي‌رسد امريكا براي حضور در جنوب شرق آسيا، ميانمار را مناسب ديده تا هم بتواند آنجا را از حوزه اختيارات حريف خارج كرده و هم از منابع منطقه استفاده كند و همچنين خليج بنگال را به عنوان پايگاه دريايي مورد استفاده قرار دهد.
فرار ۲۰ هزار مسلمان به روستايي با هزار نفر جمعيت
در ادامه اين نشست خبري، احمد بخشايش عضو ديگر هيئت پارلماني اعزامي ايران به ميانمار گفت: اين كشور ۶۰ ميليون جمعيت دارد و درگيري‌ها در جنوب ميانمار به وقوع پيوست كه شهر مركزي آن ۳ ميليون جمعيت دارد و از اين ميان ۸۰۰ هزار نفر مسلمان هستند، اين درگيري‌ها هم عمدتا با چوب، چماق و قمه بوده و ۲۰ هزار نفر از مسلمانان به روستايي فرار كردند كه بيش از هزار نفر ظرفيت ندارد. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با اشاره به نبود اقدامات اوليه در اردوگاه‌هاي آوارگان اظهار كرد: شرايط بازديد هيئت ايراني هم در يك فضاي پليسي بود و آنچه ما ديديم اين بود كه ۲۰ هزار نفر در شرايط سختي زندگي مي‌كنند و بسياري از آنها از طريق دريا به جنوب تايلند مي‌روند تا از آن طريق به استراليا و نيوزيلند مهاجرت كنند. بخشايش با اشاره به بازديد وزراي خارجه تركيه و كويت و همچنين مقامات مسئولان امارات و مالزي از اين كشور گفت: به نظر مي‌رسد ما مي‌توانيم در بخش گردشگري و برق ميانمار سرمايه‌گذاري كنيم و اگر دولت ميانمار دو كمپ به هلال احمر ايران بدهد، مي‌توانيم همانند سومالي به آنجا پزشك بفرستيم كه اين كار از نظر تبليغاتي هم براي جمهوري اسلامي مفيد خواهد بود.
وي با بيان اينكه در ميانمار فاجعه انساني به وقوع پيوسته اضافه كرد: خود آنها مي‌گفتند كه در رسانه‌ها گفته شده ۶۰ هزار نفر در اين درگيري‌ها كشته شده‌اند اما اين درگيري‌ها تنها ۳۰۰ كشته به همراه داشته است. سفر هيئت ايراني اين پيام را به مسلمانان ميانمار داشت كه هر جا مسلمانان نيازمند كمك هستند جمهوري اسلامي به آنها كمك خواهد كرد. 

مسلمانان ميانمار خارجي خوانده مي‌شوند
ابراهيم آقامحمدي عضو ديگر گروه پارلماني اعزامي ايران به ميانمار نيز وضعيت آوارگان در ميانمار را بسيار تأسفبار خواند و افزود: مسلمانان آواره پشتوانه‌اي ندارند. در حالي كه آوارگان بودايي مورد حمايت مردم اين كشور قرار دارند، به نظر مي‌رسد حركتي در اين كشور اتفاق افتاده تا مسلمانان را كلاً از اين كشور بيرون برانند زيرا آنها را ميانماري نمي‌دانند و بنگلادشي مي‌خوانند.
وي ادامه داد: در واقع حمله بودايي‌ها با چراغ سبز دولت ميانمار بوده اما چون اين اقدام با واكنش جهاني روبه‌رو شده و سازمان ملل و خوار و بار جهاني و كشورهاي اسلامي هم در اين كشور حضور فعالي پيدا كردند، دولت ميانمار ترجيح داده در اين موضع تجديد نظر و در قبال درگيري‌ها موضعي‌ بيطرفانه اتخاذ كند. آقامحمدي وضعيت خورد و خوراك در پناهگاه‌ها را بسيار زجرآور دانست و افزود: جمهوري اسلامي به دنبال اين نبود كه موضعي در تقابل با دولت ميانمار بگيرد بلكه ما مي‌خواستيم مشكل آنها حل شود و خوشبختانه به پيشنهادات خيرخواهانه ما هم توجه خوبي شد.
وي در پايان با اشاره به بازديد هيئت پارلماني ايران از پنج اردوگاه در جوي امنيتي تصريح كرد: ما تقاضا داشتيم اردوگاه‌هاي بيشتري ببينيم اما گفتند آنجا صعب‌العبور است، ولي آنچه نهايتاً مشاهده شد اين بود كه اردوگاه‌هاي مسلمانان چند هزار نفري و اردوگاه‌هاي بودايي‌ها چند صد نفري بود. 

زمينه تأسيس سفارتخانه ايران در ميانمار فراهم شده است
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه وزارت امور خارجه كشورمان براي راه‌اندازي سفارتخانه در ميانمار اقدام كرده است، اظهار داشت: دولت ميانمار نيز در حال بررسي پيشنهاد ايران است.
سيدحسين نقوي‌حسيني در گفت‌وگو با مهر با تأكيد بر رسيدگي به وضعيت اسفبار مسلمانان ميانمار اظهار داشت: جهان اسلام، سازمان كنفرانس اسلامي و كشورهاي مسلمان بايد هرچه سريع‌تر به اين موضوع ورود پيدا كنند. وي خاطرنشان كرد: در سفر هيئت پارلماني به ميانمار گفت‌وگوهاي ديپلماتيك بين ايران و ميانمار براي تعيين هويت مسلمانان در اين كشور صورت گرفته است و تأكيد شده كه بايد از طريق تأسيس سفارتخانه يا كنسولگري در خصوص انتقال اين مسلمانان از اردوگاه به خانه‌هايشان اقداماتي صورت گيرد. نقوي‌حسيني با بيان اينكه وزارت امور خارجه كشورمان براي راه‌اندازي سفارتخانه در ميانمار اقدام كرده است، اظهار داشت: دولت ميانمار نيز در حال بررسي پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران است و زمينه تأسيس سفارتخانه در اين كشور فراهم شده، البته در اين زمينه دولت تايلند كمك‌هاي بسياري را انجام داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار