کد خبر: 507095
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
در شش ماهه آخر ۸ سال رياست جمهوري ارائه شد

ديروز مجلس در حالي جلسه علني‌اش را آغاز كرد كه نمايندگان و خيل عظيم خبرنگاران كه صندلي‌هايي بسيار بيش از جايگاه هميشگي شان را اشغال كرده بودند و خيلي‌هاي ديگر كه از بيرون صحن و راديو روشن گوششان به جلسه خاص مجلس بود، در انتظار حضور رئيس‌جمهور بودند؛ انتظاري كه براي برخي از نمايندگان مجلس شايد هم از دلهره تكرار آنچه كه اواخر اسفند و در جلسه طرح سؤال از رئيس‌جمهور روي داد و محمود احمدي‌نژاد رسماً مجلس را به شوخي گرفت، به كمي عصبانيت رسيده بود! با اين همه، رئيس‌جمهور اين بار از همان آغاز، همدلي و همراهي مجلس و دولت را چاشني سخنانش كرد و كلامش را، حتي آنجايي كه رنگ و بويي از كنايه يا گلايه به خود مي‌گرفت، به آرامي بيان كرد. 

گرچه برخلاف سخنان آغازينش و گفتنش از همدلي، درخواست ابوترابي را مبني بر ماندن در مجلس براي استماع سخنان نمايندگان به بهانه تنظيم برنامه از قبل، رد كرد! درخواستي كه در قالب برگه‌اي كوچك در اواخر سخنان رئيس‌جمهور به دستش رساندند و البته هنگام خروج محمود احمدي‌نژاد از صحن و در حالي كه نمايندگان بسياري اطرافش گرد آمده بودند، چند باري توسط علي لاريجاني تكرار شد كه كاش رئيس‌جمهور در مجلس مي‌ماندند و در نهايت هم در مجلس نماند و رفت. البته معاون پارلماني رئيس‌جمهور، هنوز وقت اداري ديروز به پايان نرسيده، دعوت نامه‌اي به صرف شام و به زمان ساعت شش و نيم سه شنبه هفته آينده براي رئيس و نمايندگان مجلس از طرف دولت ارسال كرد كه بروند نهاد رياست جمهوري و بنشينند و حرف بزنند! اين يعني كه رئيس‌جمهور مي‌خواهد خودش كارگردان روابط و تعامل مجلس و دولت باشد. خودش تصميم مي‌گيرد بيايد مجلس؛ خودش تصميم مي‌گيرد براي استماع سخنان نمايندگان نماند؛ خودش تصميم مي‌گيرد نمايندگان را به نهاد دعوت كند. . . 

آغازي با اخطارها
مجلس قبل از حضور رئيس‌جمهور، صحنه چندين اخطار پياپي بود. اول آنكه برخي نمايندگان به تركيب سخنرانان پس از رئيس‌جمهور معترض بودند كه تركيب ثابتي است و در برنامه‌هاي مختلف تكرار مي‌شود و انگار كه برخي نماينده‌ترند! 

اخطاري هم از باب همان هراس تكرار اتفاقات جلسه طرح سؤال از رئيس‌جمهور ذكر شد كه از هيئت رئيسه خواستند شأنيت مجلس حفظ شود و اين طور نباشد كه رئيس‌جمهور حرفش را بزند و برود و نمايندگان فرصت بحث نداشته باشند. آخرش هم رئيس‌جمهور حرف‌هايش را زد و رفت؛ اما نمايندگان هم فرصت سخنراني يافتند. قبل‌تر، علي لاريجاني در جلسه غيرعلني روز سه شنبه گفته بود كه مجلس در جلسه با احمدي‌نژاد، متكلم‌ وحده نخواهد بود، آقاي رئيس‌جمهور چه در مجلس بماند، چه برود، نمايندگان دغدغه‌هايشان را مطرح مي‌كنند. 

و اما رئيس‌جمهور. . .
رئيس‌جمهور كه آمد، نواب رئيس مجلس، ابوترابي و باهنر و تعدادي از نمايندگان به استقبال او و هيئت همراهش رفتند؛ وزراي نفت، اطلاعات، مسكن، خارجه، نيرو و اقتصاد و معاون اول و سخنگو و معاونين و. . . همه دو رديف صندلي‌هاي جلو، مخصوص مهمانان پر شد و دو صندلي هم كم آمد كه از رديف آخر آوردند و اضافه كردند و بلافاصله رئيس‌جمهور توسط رئيس مجلس به پشت تريبون دعوت شد.
محمود احمدي‌نژاد در سخنراني خود در مجلس شوراي اسلامي با تشكر از هيئت رئيسه و رئيس مجلس بابت تنظيم اين برنامه گفت: امروز در خدمت شما مهم‌ترين مسائل كشور و راه حل آن را در ميان خواهم گذاشت و تلاش مي‌كنم تا ذهنيت و اراده مشتركي بيش از گذشته شكل بگيرد. 

مي‌خواهند فضاي بين دولت و مجلس را خراب كنند
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه مطالب وي شامل سه مطلب مهم مي‌شود، گفت: عزيزان من ما همگي يكي هستيم، همگي در يك سنگر قرار داريم؛ امروز هردو ما مي‌خواهيم خدمت و اصلاح كنيم و مبناي كارمان نيز دوستي است، اما متأسفانه عده‌اي به طور مستمر اخبار خلاف واقع منتشر مي‌كنند. اين افراد مي‌خواهند با اتهام‌زني فضاي بين مجلس و دولت را خراب كنند؛ بعضي از افراد از اين خرابي و بد شدن رابطه دولت و مجلس سود سياسي و حتي اقتصادي مي‌برند. 

پيشرفت‌هاي ما
احمدي‌نژاد گفت: در دوره انقلاب كارهاي فراوان و افتخار‌آميزي انجام شده است به خصوص در سال‌هاي اخير با همراهي و همدلي مجلس و دولت كارهاي بسيار ارزشمند و ماندگاري انجام شده است. رئيس‌جمهور ادامه داد: در سال‌هاي ۸۵ ـ ۸۶ در كشور در تابستان قطعي برق داشتيم اما در همين پنج، شش سال تقريباً معادل كل قبل، ظرفيت توليد برق در كشور ايجاد شد و ما امروز به لطف خدا به صادر كننده اصلي برق در منطقه تبديل شده‌ايم. در توليد فولاد ظرفيت بيش از دوبرابر شده است، در سيمان از ۴۲ به ۸۶ ميليون تن رسيده‌ايم، در صادرات غير نفتي از ۷ ميليارد دلار به ۴۲ ميليارد دلار رسيده‌ايم، در فرهنگي، توليد، كشاورزي، علم و فناوري، علوم و فنون فضايي، هسته‌اي، پزشكي، دارو، بيوتكنولوژي و ساير علوم عمران و آباداني روستا، راه، راه آهن، بيمارستان، ‌دانشگاه، كتابخانه و مسجد كارهاي بزرگي انجام شده است؛ طرح‌هاي عظيم مسكن مهر، مسكن روستايي، اجراي اصل ۴۴، مردمي كردن اقتصاد، طرح عظيم هدفمندي يارانه‌ها و صدها كار ديگر در كارنامه مشترك ما ثبت و جزو افتخارات است و همه اينها كارهاي خود و افتخار‌آميز است. اما همه مي‌دانيم كه ظرفيت كشور بسيار بيشتر از اين است بايد به سطح چند كشور اول دنيا برسيم. 

نبايد بهانه به دست دشمنان بدهيم
رئيس‌جمهور با اشاره به تحريم كشور ما از سوي دشمنان اظهار داشت: موضوع دوم كه با آن مواجه هستيم تحريم دشمن است، امروز سياستمداران جهاني هم به اين باور رسيده‌اند، بهانه آنها براي دشمني با ما موضوع هسته‌اي و حقوق بشر است كه موضوع هسته‌اي را بارها براي آنها توضيح داده‌ايم و ديگر هيچ نقطه ابهامي نمانده است. 

وي خاطرنشان كرد: اما در موضوع حقوق بشر وقتي ما از كشور دفاع مي‌كنيم معناي آن اين نيست كه ما در حقوق انسان‌ها مشكلي نداريم يا حقي ضايع نمي‌شود، اما مگر وضع خود آنها در دنيا در حقوق بشر چگونه است؟ چه كسي در دنيا مي‌تواند ادعا كند كه حقوق ملتش را به طور كامل ادا كرده است ؟ آيا مشكل اصلي آنها حقوق بشر است يا پيشرفت و اقتدار ما، البته ما هم نبايد بهانه به دست دشمنان بدهيم. رئيس‌جمهور ادامه داد: آنها با تحريم‌ها مي‌خواهند از يك طرف به مردم فشار آورد و از مردم انتقام بگيرند، از طرف ديگر مي‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پيشرفت كشور مختل شود. 

۳ جهت‌گيري كلي در مواجهه با تحريم‌ها
وي با بيان اينكه در برخورد با تحريم سه جهت‌گيري كلي وجود دارد، افزود: جهت‌گيري اول ادامه وضع موجود است؛ آنها راه را مي‌بندند و ما راه جديدي را پيدا مي‌كنيم و با تدبير مي‌خواهيم آنها را دور بزنيم. جهت‌گيري دوم تسليم در برابر دشمن است و همه مي‌دانيم كه اين از ساحت ملت بزرگ، مجلس، دولت و نظام به دور است. جهت‌گيري سوم ايجاد تحول ساختاري، استفاده از ظرفيت‌هاي ملي، عبور از تحريم و مأيوس‌كردن دشمن است. 

رئيس‌جمهور در مورد جهت‌گيري سوم گفت: ما فكر مي‌كنيم مي‌شود با همدلي و همكاري هر طرحي كه دشمنان عليه ما دارند و هر تهديدي را به فرصت تبديل كنيم و به يك عنصر سازنده در اقتصاد تبديل كرد. براي اينكار ابتدا بايد نقاط ضعفي را كه دشمن بر روي آنها حساب كرده و از همان ناحيه بر ما فشار مي‌آورد بشناسيم. 

ضعف‌هاي اصلي اقتصادي و راهكارهاي احمدي‌نژاد براي درمان
احمدي‌نژاد در ادامه سخنانش در صحن علني مجلس به ضعف‌هاي مهم اقتصادي كشور اشاره و ضعف اول را نادرستي مسير جريان ثروت و سرمايه در كشور عنوان كرد. وي افزود: بيش از ۵۰ سال است كه جريان ثروت و سرمايه در جهات خاصي شكل گرفته و به لحاظ جغرافيايي از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق مركزي و برخوردارتر مي‌رسد و اين جريان دائماً ادامه دارد. 

رئيس‌جمهور ضعف دوم اقتصاد كشور را منحصر شدن عرصه اصلي اقتصاد به افراد خاص و معدود و خارج شدن توده‌هاي مردم از فعاليت‌هاي ماندگار اقتصادي و رشد توليد وابسته به ارز نفتي عنوان كرد. وي ضعف سوم اقتصاد كشورمان را اتكاي بودجه هزينه‌اي دولت به ارز نفتي عنوان كرد و گفت: اين پديده از حدود سال ۴۸ شكل گرفته و هر روز بيشتر شده است اما دولت و مجلس در مقاطعي تلاش كردند تا اين ضعف را كاهش دهند كه يكي از آنها ايجاد صندوق توسعه ملي بود. 

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به چهار راه اصلي براي درمان بيماري‌هاي اقتصادي پرداخت و گفت: اولين راه اين است كه جريان ثروت و سرمايه تغيير يابد و به كل كشور باز گردد در حالي كه اكنون ۲۵ درصد توليد ناخالص ملي در تهران متمركز است. دومين راهكار عمومي كردن و مردمي كردن اقتصاد است. رئيس‌جمهور درباره راه حل سوم گفت: بايد از حداكثر منابع بومي و سرزميني استفاده كنيم كه در اين صورت هم رشد پايدار مي‌يابيم و هم آسيب‌پذيري‌ها در عرصه اقتصادي به حداقل مي‌رسد. احمدي‌نژاد چهارمين راهكار خود را قطع رابطه بودجه هزينه‌اي دولت با ارز نفتي عنوان كرد و از مجلسي‌ها خواست كه دولت را در اين زمينه ياري دهند. 

از زمين درست استفاده نمي‌كنيم
وي در ادامه سخنانش به چهار طرح پيشنهادي، كاربردي براي تحقق راه‌كارهاي فوق الذكر اشاره كرد و گفت: براي اين پيشنهادات نيز طراحي‌هايي صورت گرفته است. استفاده از زمين كه بالاترين ثروت خدادادي براي ملت ايران است اولين و مهمترين راه براي تقويت اقتصاد ملي است. 

رئيس‌جمهور گفت: بنده از وزارت كشاورزي اطلاعات گرفتم و گفتند حداقل ۶ ميليون تن بلوط در كشور توليد مي‌شود كه از بين مي‌رود. كل علوفه واردات كشور ۷ ميليون است؛ ما سال گذشته در تأمين علوفه دام دچار مشكل شديم و گندم به دام‌ها داده شد. در حالي كه مي‌شود از بلوط استفاده كرد. احمدي‌نژاد راهكار دوم را استفاده از معادن دانست. 

‌طرح تحول افتخار مجلس و دولت است
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه هدفمندي يارانه‌ها موجب آزادسازي منابع عظيمي در كشور شده است، گفت: امروز مدل هدفمندي ايران به عنوان يك الگو و مديريت كلان اقتصادي و ايراني ثبت و به رسميت شناخته شده است و همين مسئله، الگوي مديريتي ما را از شيوه‌هاي سوسياليستي و سرمايه‌داري خارج كرده است. رئيس‌جمهور طرح تحول اقتصادي را موفق ارزيابي كرد و گفت: دنيا ملت ايران را به همين دليل تحسين كرد و اين افتخار مجلس و دولت محسوب مي‌شود. اجراي طرح‌هاي بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امكان‌پذير است. رئيس‌جمهور در پايان گفت: مردمي كه قالي مي‌بافند نبايد روي حصير زندگي كنند و ملتي كه روي درياي ثروت نشسته نبايد فقير داشته باشد و ملتي كه تاريخ و فرهنگ و تمدن و همت و اراده و ايمان و حسين و مهدي دارد هرگز در نمي‌ماند و همه قله‌ها را فتح مي‌كند. 

لاريجاني: توليد بايد رونق بگيرد
رئيس‌جمهور پس از پايان سخنانش عليرغم درخواست نمايندگان، مجلس را ترك كرد. اما تريبون مجلس در اختيار نمايندگاني قرار گرفت كه مي‌خواستند صحبت كنند. قبل از سخنان نمايندگان، علي لاريجاني در سخناني برخي سخنان رئيس‌جمهور را پاسخ گفت.
 
وي گفت: مهمترين مسئله براي دور زدن تحريم‌ها اين است كه ما فضاي رونق توليد را در كشور را به‌وجود آوريم؛ احساس ما اين است كه در حال حاضر شرايط توليد وضعيت سختي دارد، بر همين اساس بايد به آنها كمك كنيم تا بتوانند سرپا باشند؛ حتماً هرچقدر توليد مردمي‌تر شود مفيدتر است. بر همين اساس ما قانون اصل ۴۴ را در مجلس مصوب كرديم. طرح‌هايي كه رئيس‌جمهور در جلسه امروز مطرح كرد، بايد در بستر معقول در كميسيون‌هاي مجلس بررسي شود؛ آنچه براي كشور مفيد است با حضور كارشناسان مختلف دولت و ساير صاحب‌نظران تصميم‌گيري مي‌شود و البته دولت بايد طي لايحه‌اي اين موارد را به مجلس ارسال كند. 

نطق‌هاي نمايندگان
در ادامه، رجايي، مصباحي مقدم، توكلي، فولادگر، پزشكيان، ميركاظمي، باهنر، پورابراهيمي، شوشتري، نظري مهر، آريايي نژاد، موسوي لاريگاني، كامران و جعفرزاده از ميان نمايندگان مجلس به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند و ايده‌هاي احمدي‌نژاد درباره بازگشت گوسفندان به جنگل‌ها، واگذاري زمين‌هاي كشاورزي، معادن و هدفمندي‌ را غيركارشناسي و در زمان نامناسب خواندند.
غلامرضا مصباحي مقدم با بيان اينكه مگر پرداخت نقدي يارانه‌ها بهترين روش است، افزود: هدفمندي يارانه‌ها به معناي رسيدن به اهداف است، هدف توليد و اشتغال و رشد اقتصادي اصلاح ساختارهاي توليدي، هدف بسيار مهمي است. براي اصلاح ساختارهاي توليدي و استفاده از فرآوري‌هاي نو ما نيازمند منابع هستيم و اجراي فاز بعدي قانون هدفمندي يارانه‌ها اين منابع را در اختيار ما قرار مي‌دهد و ما بخش قابل توجهي از اين يارانه‌ها را به اصلاح ساختارهاي توليدي اختصاص مي‌دهيم. 

مسعود پزشكيان با بيان اينكه هيچكس حق ندارد برخلاف قانون عمل كند، حتي اگر رئيس‌جمهور باشد، گفت: تمام حرف ما اين است كه قانون هدفمندي كه خود دولت به آن معتقد است، قانوني و درست اجرا شود و هيچ چيز ديگري نيز نمي‌خواهيم. دولت حق ندارد خلاف قانون عمل كند و نمايندگان نيز چنين حقي ندارند. احمد توكلي هم در نطق خود با تأكيد بر اينكه ۲۰۰ روز از عمر دولت باقي مانده است، اظهار داشت: از آقاي احمدي‌نژاد استدعا مي‌كنم به سراغ طرح‌هاي بزرگ نرود؛ براي اينكه تا تفاهم در مورد آن طرح صورت گيرد، ۲۰۰ روز هم از دست مي‌رود و طرح‌هاي موجود را كه قانون دارد و نيمه تمام مانده، با هم همكاري كنيم و قانوني انجام دهيم. شوشتري يكي از مسائل پيش‌روي دولت را تهيه بودجه و ارسال آن به مجلس براي تصويب برشمرد و گفت: بودجه سندي براي مديريت كلان اقتصادي براي يك سال است. احمدي‌نژاد و هيئت دولت بايستي لايحه بودجه را تا آذرماه به مجلس مي‌دادند، اما مع‌الأسف امروز كه در دي ماه هستيم خبري از بودجه نيست؛ آيا منطقي است كه در شرايط حساس اقتصادي دولت در تقديم بودجه به مجلس تأخير داشته باشد؟ 

محمدرضا باهنر در اين جلسه اظهار داشت: بايد دست به دست هم دهيم كه برخي از مشكلات روزمره مردم را حل كنيم، اقتصاد خانوارها به شدت تحت فشار است و تعداد دهك‌هاي زيادي هستند كه امروز هزينه‌هاي زندگي‌شان را نمي‌توانند تأمين كنند، ما بايد راه‌حل‌هاي كوتاه مدت را برنامه‌ريزي كنيم و براي قدم‌هاي بزرگ‌تر و گام‌هاي سنگين‌تر فرصت بهتري براي بحث كارشناسي بگذاريم. مسعود ميركاظمي به اقتصاد نفتي اشاره كرد و گفت: اگر بخواهيم از تورم نجات يابيم و رشد اقتصادي باثبات داشته باشيم بايد به سمت اقتصاد غيرنفتي حركت كنيم. قرار بود بخشي از درآمد‌هاي هدفمندي صرف اصلاح اين ساختار شود، اما اكنون بخشي از درآمد‌ها كه به حساب مردم واريز مي‌شود ۱۳ هزار ميليارد تومان كسري دارد كه بايد از بودجه برداشت شود كه باعث افزايش به هم ريختگي شاخص‌هاي اقتصادي مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار