کد خبر: 1223332
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
پادشاه اسلام فرمان فرمای ربع مسکون سلطان معظم قاآن اعظم مالک رقاب الامم شهریار العرب و العجم اولجایتو خدابنده محمد خلدالله ملکه....» این پژوهشگر همچنین به بخشی از کتیبه تخفیف مالیاتی شاه طهماسب پرداخته که در آن آمده است: «ممالک محروسه را به تخفیف و تصدق مقرر فرموده و ثواب آن را با رواح حضرات عالیات (مقدسات ۱۴) معصوم صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین هدیه کردم
جوان آنلاین: مسجد جامع باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان یکی از مهم‌ترین مساجد قفقاز جنوبی است که در سال ۲۰۰۰میلادی ذیل پرونده شهر تاریخی باکو، در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است؛ مسجدی با کتیبه‌های فارسی از شاه عباس و طهماسب. 
مرتضی رضوانفر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی براساس پژوهشی که درباره این مسجد انجام داده، گفت: این مسجد ارزشمند که در دوره دین‌ستیزی در شوروی سابق، تبدیل به موزه فرش شده بود، دارای کتیبه‌های فارسی ارزشمندی از قرن هشت تا ۱۳ قمری است. از جمله آن‌ها فرامین سه پادشاه شامل «اولجایتو محمد خدابنده» ۶۸۰ تا ۷۱۶ قمری، شاه طهماسب ۹۶۴ قمری، شاه‌عباس ۱۰۲۴ قمری و چند کتیبه وقف و مرمت در قرن سیزدهم است. به گفته این پژوهشگر، بخشی از متن کتیبه فرمان شاه عباس مبنی بر تخفیف مالیاتی مردم باکو در ماه مبارک رمضان چنین است: «حکم جهان مطاع شد آنکه در این وقت بنابر عنایت بی‌غایت شاهانه در باب شیعیان بادکوبه، الکا (ناحیه) شیروان... یک ماهه شهر رمضان‌المبارک سوای توجیهاتی که اجازه داده می‌شود و به تخفیف و تصدق مقرر دانستیم... تیولداران الکا مذکور حسب المسطور مقرر دانسته رسد یک ماه شهر مذکور را از تیول خود بر طرف دانند و طلبی از رعایا ننمایند... تغییرکننده تخفیف مذکور به لعنت الهی و نفرین حضرت رسالت پناهی گرفتار شود و باید که دستور میمون را به سنگ نقش نموده بر دعا گویی دوام دولت قاهره تقصیر نکنند....»
رضوانفر همچنین به بخشی از کتیبه فرمان تخفیف مالیاتی اولجایتو خدابنده اشاره کرد که در آن نوشته شده است: «.. پادشاه اسلام فرمان فرمای ربع مسکون سلطان معظم قاآن اعظم مالک رقاب الامم شهریار العرب و العجم اولجایتو خدابنده محمد خلدالله ملکه....» این پژوهشگر همچنین به بخشی از کتیبه تخفیف مالیاتی شاه طهماسب پرداخته که در آن آمده است: «ممالک محروسه را به تخفیف و تصدق مقرر فرموده و ثواب آن را با رواح حضرات عالیات (مقدسات ۱۴) معصوم صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین هدیه کردم....»
براساس پژوهش رضوانفر، شهر باکو دارای بیشترین کتیبه فارسی در کشور‌های قفقاز جنوبی و شمالی است که از سوی مردم فرهنگ دوست آن به شیوه مناسبی حفاظت و اکثراً شناسنامه‌دار شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار