کد خبر: 1101253
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

رپورتاژ آگهی/ پمپ Pump نوعی از ماشین صنعتی می باشد که از آن برای انتقال سیالات در فاز مایع از یک نقطعه به نقطه ای دیگر در ارتفاعی مشخص استفاده می شود. انواع بسیار متعددی از الکتروپمپ ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که انتخاب نوع آنها به مشخصات کیفی سیال و جریان بستگی دارد. با توجه به مشخصات بسیار فنی و گسترده ای که در پمپ ها وجود دارد انتخاب نوع ، سایز و متریال این ماشین صنعتی نیاز به اطلاعات بسیار دقیق از جریان سیال دارد. برخی از فاکتور های تاثیر گذار بر نوع الکتروپمپ به قرار زیر هستند.

پمپ های اسید و انتقال مواد

هد یا ارتفاع انتقال سیال: یکی از مهمترین فاکتور ها در انتخاب این ماشین صنعتی می باشد. هر اندازه هد یا ارتفاع انتقال سیال بالا رود عملکرد پمپ به سبب فشار بالای جریان دشوارتر می شود. برخی از انواع پمپ از جمله پمپ های دیافراگمی و پیستونی دارای هد بالایی هستند.

دبی جریان سیال: حجم سیالی است که در واحد زمان توسط پمپ انتقال پیدا می کند. پر کاربردترین نوع پمپ که پمپ های گریز از مرکز هستند اغلب دبی بالایی دارند. گاهی برای دستیابی به دبی بالاتر می توان چند پمپ را بصورت موازی با یکدیگر اتصال داد.

ویسکوزیته یا غلظت سیال: یکی از فاکتور های بسیار تاثیر گذار و از موارد کیفیت سیال است. ویسکوزیته بالا عملکرد پمپ را بسیار دشوار می کند. تنها برخی از انواع الکتروپمپ از جمله پمپ های دیافراگمی و پیستونی قابلیت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا را دارند.

قابلیت خورندگی سیال: از پمپ ها برای انتقال انواع اسید های رقیق و خوراکی، باز ها و بسیاری ا مواد خورنده صنعتی استفاده می شود. پمپ های استیل، پمپ های پلیمری و در کل پمپ های اسید که به پمپ انتقال مواد نیز شناخته می شوند اغلب در نوع پمپ های گریز از مرکز و دیافراگمی مورد استفاده قرار می گیرند.

ذرات جامد معلق در سیال: اغلب انواع پمپ قابلیت انتقال سیال با ذرات جامد بسیار ریز معلق را دارند. بالا رفتن ابعاد ذرات جامد معلق که در بسیاری از سیالات حتی در سوخت هایی مانند گازوئیل نیز دیده می شود عملکرد پمپ ها با با مشکلاتی روبرو می کند. برخی از انواع الکتروپمپ مانند پمپ های دیافراگمی که پمپ های پنوماتیکی هستند عملکرد مناسب تری در انتقال سیالات با ذرات جامد معلق دارند.

مقایسه پمپ های استیل و پلیمری

استنلس استیل در واقع آلیاژی از آهن با درصد بالای کروم و نیکل (18 و 8 درصد) می باشد و با توجه به قابلیت بالای الکترون دهی این دو فلز در برابر زنگ زدگی در تماس با رطوبت و برخی از کلرید ها و اسید های ضعیف مقاومت بالایی دارد. از این رو بسیاری از اجزای تر در پمپ ها مانند پروانه پمپ و هوزینگ نگهدارنده را از جنس استنلس استیل می سازند.

پمپ های اسید که برای انتقال اسید های قوی تر مورد استفاده قرار می گیرند اغلب دارای اجزای پلیمری به شکل پمپ پلاستیکی هستند. عدم واکنش پذیری پلاستیک و پلیمر به سبب مولکول های سنگینی که دارد و چسبندگی پایین سبب می شود که پمپ های پلیمری طول عمر بسیار بالایی در انتقال مواد با قابلیت خورندگی بالا داشته باشند. پمپ های پلیمری نسبت به پمپ های استیل سبک تر و با قیمت پایین تری نیز عرضه می شوند. البته این سری از پمپ ها نسبت به پمپ های استیل مشکلاتی نیز دارند که تحمل فشار و دمای پایین از جمله مهمترین این مشکلات هستند.

پمپ های اسید دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی نوعی خاص از پمپ ها هستند که بصورت پنوماتیکی عمل می کنند. بر خلاف اغلب نمونه های پمپ که بصورت متصل به الکتروموتور ها با شافت دوار عمل می کنند پمپ های دیافراگمی بصورت متصل به کمپرسور عمل می کنند. قابلیت پمپاژ سیال به هد های بسیار بالا، قابلیت انتقال سیال با ویسکوزیته بالا، قابلیت پمپاژ سیال با ذرات جامد معلق از مزایای اصلی کاربری پمپ های دیافراگمی می باشد.

در انتقال مواد و اسید با قابلیت خوردگی پمپ های دیافراگمی هم تولید شده از جنس استیل و هم بصورت پلیمری مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از پلی پروپیلن در تولید بدنه و هوزینگ پمپ های دیافراگمی استیل به سبب واکنش پذیری اندک قابلیت پمپاژ اغلب اسید ها حتی اسید های قوی را فراهم می کند.

پمپ های گریز از مرکز انتقال مواد

قابلیت عملکرد با الکتروموتور ها حتی بصورت تک فاز، قابلیت انتقال دبی بالایی از جریان سیال، طول عمر نسبتا مناسب و قیمت مقرون به صرفه، ایجاد جریان پیوسته و با حداقل صدا و ضربه از مزایای کاربری پمپ های دیافراگمی محسوب می شود که این سری از پمپ ها را به پر فروش ترین نوع پمپ تبدیل می کند. شاید تنها ایرادی که به پمپ های گریز از مرکز در کل وارد باشد هد و ارتفاع محدود انتقال سیال و عدم SELF PRIMING بودن ان است. بدین معنا که برای راه اندازی اولیه پمپ های گریز از مرکز نیاز به پر کردن محفظه هوزینگ بوده و این سری از پمپ ها که بصورت پمپ اسید یا پمپ انتقال مواد اغلب بصورت پلیمری و پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند قابلیت مکش بصورت خشک را ندارند.

منبع مقاله: آریا صنعت - الکتروپمپ

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار