کد خبر: 1094409
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری
بدون هیچ تردیدی عشایر نقشی پررنگ در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و خاک ایران ایفا کرده‌اند. همان‌ها که در هشت سال دفاع مقدس دلاورانه جنگیدند و بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی هر چه داشتند در طبق اخلاص نهادند تا ایران اسلامی ذره‌ای خم به ابرو نیاورد. در دوران انقلاب نیز عشایر همواره پشتیبان جمهوری اسلامی بودند. در مبارزه با گروه‌های تکفیری و دفاع از حرم نیز باز هم عشایر از جان مایه گذاشتند و جانانه در جبهه مقاومت جنگیدند.
صغری خیل‌فرهنگ

بدون هیچ تردیدی عشایر نقشی پررنگ در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و خاک ایران ایفا کرده‌اند. همان‌ها که در هشت سال دفاع مقدس دلاورانه جنگیدند و بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی هر چه داشتند در طبق اخلاص نهادند تا ایران اسلامی ذره‌ای خم به ابرو نیاورد. در دوران انقلاب نیز عشایر همواره پشتیبان جمهوری اسلامی بودند. در مبارزه با گروه‌های تکفیری و دفاع از حرم نیز باز هم عشایر از جان مایه گذاشتند و جانانه در جبهه مقاومت جنگیدند.
برای آگاهی از دلاوری‌های آن‌ها باید پای اهلش نشست. مثل سردار علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری که جمعیت عشایری بالایی دارد و هفته گذشته میزبان کنگره ملی شهدای عشایر کشور بود. به همین مناسبت با وی به گفتگو نشستیم.
عشایر نیرو‌های خودجوش
سردار اکبری، نقش مردم چهارمحال و بختیاری را در هشت سال دفاع مقدس انکارناپذیر می‌خواند: «نقش مردم در دوران دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی است؛ اما مردم ولایت‌مدار چهارمحال وبختیاری از همان ابتدای شروع غائله‌هایی که در کشور رخ داد، به ویژه غائله کردستان در سال ۵۸، حضور داشتند. حدود ۱۲۰ نفر از بسیجیان و پاسداران چهارمحال وبختیاری برای مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب وارد استان کردستان شدند و با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹ به صورت خود جوش و برای دفاع از حریم جمهوری اسلامی در جبهه حضور پیدا کردند. یکی از مناطقی که بچه‌های چهارمحال وبختیاری در آن حضور پیدا کردند منطقه شوش بود، که با حضورشان از رخنه و پیشروی دشمن جلوگیری کردند. امروزه یاد و نام رزمندگان چهارمحال وبختیاری از جمله شهید عزیزمان سردار شهید حسینعلی ترکی در بین مردم بومی منطقه همچنان زبانزد است. استان چهارمحال‌و بختیاری بعد از تشکیل تیپ قمربنی هاشم (ع) در عملیات‌های دوران دفاع مقدس حضور گسترده‌ای داشت. این تیپ یکی از یگان‌های مقتدر سپاه در مقابله با دشمنان بود.»

سند افتخار عشایر.
اما همانطور که سردار نیز اشاره می‌کند، همه نقش عشایر در جنگ حضور فیزیکی عشایر استان نبود: «عشایر استان علاوه بر حضور فیزیکی در جبهه، در بحث‌های پشتیبانی از جنگ فعال بودند. از ابتدا تا انتهای جنگ گروه‌های جهادی جهادسازندگی گردان قمربنی هاشم (ع) در کردستان و مریوان حضور داشتند. نشان ایستادگی مردم چهارمحال وبختیاری به تعداد شهدایی است که در دوران انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم تقدیم کردند. در این مسیر بیش از ۲۴۴۱ شهید تقدیم شد.»

الگوی دروس دانشگاه
آنچه به نظر فرمانده سپاه چهارمحال وبختیاری رشادت مردم این استان را بیش از پیش به رخ می‌کشد، آمار شهدای آن در مقابل جمعیت اندکی است که در آن زمان در این استان ساکن بودند. «۷۰ هزار رزمنده از جمعیت کل استان که در آن زمان جمعیت اندکی به حساب می‌آمد، به جبهه اعزام شدند و رشادت‌های بی‌بدیلی را خلق کردند. یکی از شاخصه‌های مهم این حضور عملکرد تیپ قمربنی هاشم (ع) در طول حضورشان در میادین رزم است که امروز در دانشگاه‌های نظامی کشور بررسی و به رشادت‌های رزمندگان چهارمحال وبختیاری در روند اجرای عملیات‌ها اشاره و از آن‌ها یاد می‌شود. عملیات والفجر ۸ نمونه‌ای از این عملیات‌هاست. استان چهارمحال وبختیاری یکی از استان‌هایی است که جمعیت عشایری بالایی دارد و امروز از ۲۴۴۱ شهید استان، بیش از ۱۳۰۰ نفر متعلق به جامعه عشایری استان هستند».

عشایر پادگان‌های کشور
رشادت عشایر موجب شد که امام خمینی (ره) آن‌ها را ذخایر انقلاب خواندند: «حضرت آقا هم در بیانات‌شان به این موضوع اشاره می‌کنند و می‌فرمایند عشایر از روی صداقت و از روی شجاعت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و از جمهوری اسلامی دفاع کردند. اولین کسانی که با غیرت و شجاعت در مناطق نبرد حضور پیدا کردند، همین عشایر بودند. آن‌ها با امکانات اندک و با سلاح‌های شخصی خود به دفاع از مرز‌ها پرداختند و راه دشمن را سد کردند. همه ۱۱ هزار شهید عشایر مختص به مرز‌های کشور نبودند، بلکه کسانی بودند که از شهر‌های مختلف کشور راهی شدند، تا سازمان‌های بسیج، سپاه و ارتش سازماندهی و وارد عمل شوند. به فرموده حاج قاسم سلیمانی: «عشایر و طوایف ما پادگان‌های بالقوه جمهوری اسلامی ایران در همه زمان‌ها هستند. این‌ها ایل نیستند بلکه پادگان و معسکرات کشورمان به حساب می‌آیند.»
سردارحاج قاسم سلیمانی از عشایر بود، از ایلی بزرگ که درگستره وسیعی از استان کرمان از رابر تا جنوب استان اقامت و تردد داشتند. حاج قاسم سلیمانی از این عشق می‌گوید؛ «بنده افتخار می‌کنم که خود از عشایر هستم و همه دارایی‌های خود را از آن می‌دانم.»
به جرئت می‏توان گفت که نقش عشایر در مناطق عملیاتی به تعداد شهدایی است که تقدیم کردند. «آمار ۱۱ هزار شهیدی که امروز برای جامعه عشایری گفته می‌شود، آمار دقیقی نیست. بانک اطلاعاتی ما همچنان کامل نیست و در بین شهدا عشایرزادگانی هستند که به مرور زمان احصاء خواهد شد. تعداد زیادی از شهدای استان چهارمحال وبختیاری از عشایر ترک قشقایی و بختیاری هستند. شهید الیاس ارجمند، شهید علی‌شیر لهرابی، شهید محمدیار خدادادی، شهیدرضا رحمانی و شهید بیاتی از جمله این شهدا هستند».

نقش بازدارندگی عشایر
فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال وبختیاری حضور عشایر را مختص عملیات خاصی نمی‌داند: «در طول هشت سال دفاع مقدس ما عملیات‌های خاصی برای حضورعشایر نداشتیم، عشایر به صورت ترکیبی در کنار بسیج، سپاه و ارتش حضور داشتند. بحث بازدارندگی یکی از نقش‌های مهم عشایر در جنگ بود».
شهید مؤمنی سند افتخار عشایر
سردار اکبری وصیت‌نامه یکی از شهدای عشایر، سردار شهید فتاح مؤمنی را جرقه برگزاری کنگره شهدای ملی جامعه عشایری در استان می‌داند: «مردم عشایر منطقه وقتی می‌شنوند که رژیم بعثی به مرز‌ها حمله کرده است بدون تعلل و با هرسلاحی که در دست داشتند، وارد صحنه‌های مختلف دفاع از حریم جمهوری اسلامی می‌شوند. شهید فتاح مؤمنی یکی از این شهداست. ایشان متولد منطقه لندی شهرستان اردل است. این شهید، زمانی که وارد معرکه می‌شود در وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «اگر توفیق شهادت در راه خدا پیدا کردم و اگر جسدم به دست شما رسید، اگرچه زحمت است برای شما دوست دارم مرا در زادگاهم روستای لندی به خاک بسپارید. زیرا من برای روستای خود لندی مثمرثمر نبودم ولی شاید به برکت خون دیگر شهدا و من، اولاً در خود روستا تحرکی ایجاد شود و به انقلاب وفادارتر و ادامه دهنده راه شهیدان باشند، ثانیاً موجب شود مسئولان توجه و عنایت بیشتری نسبت به این روستای محروم داشته باشند. همین وصیت‌نامه جرقه‌ای شد که ما برای میزبانی این کنگره اعلام آمادگی کنیم. زمانی این شهید و دیگر عزیزان رزمنده از مناطق محروم روستایی راهی جبهه‌ها شدند که این مناطق دارای زیرساخت و جاده نبود. بعد از شهادت فتاح مؤمنی، وقتی پیکرشان آمد از انتهای جاده تا محل خاکسپاری به مدت دو روز با شرایط ناهموار جاده و مسیر تا زادگاهش بر روی دستان مردم تشییع و در زادگاهش تدفین شد. ما شهدای زیادی نظیر شهید فتاح مؤمنی در جامعه عشایری داریم. نهایتاً همین وصیت‌نامه بهانه‌ای شد تا ما موضوع برگزاری کنگره شهدای جامعه عشایری را جدی دنبال کنیم و به برکت وجود چنین شهدایی این موضوع پیگیری شد.»

برگزاری کنگره افتخارماست
سردار به اعلام آمادگی استان در برگزاری کنگره و تعلل در برگزاری آن اشاره می‌کند: «از دو سال ونیم قبل که موضوع برگزاری کنگره شهدای ملی جامعه عشایری کشور مطرح شد، یک اعلام آمادگی از سوی استان چهارمحال وبختیاری به عنوان میزبان برگزاری کنگره شد، که متأسفانه بحث ویروس کرونا باعث شد که به تعویق بیفتد. نهایتاً در آخرین ماه سال گذشته ما اعلام کردیم که می‌خواهیم این مراسم را برگزار کنیم. مردم استان هم آمادگی برگزاری مراسم را داشتند و پای کار ماندند. در نهایت سازمان بسیج قبول کرد و این افتخاری شد که استان ولایت‌مدار ما میزبان برگزاری کنگره باشد و امیدوارم توانسته باشیم میزبان خوبی برای مهمانان و خانواده معظم شهدای سراسر کشور باشیم».

وحدت حرف اول ماست
سردار اکبری اولین و مهم‌ترین هدف برگزاری این کنگره را وحدت اقوام بیان می‌کند؛ «با آغاز تجاوز بعث به خاک کشور هزاران رزمنده عشایر با قومیت‌ها و گویش‌های متعدد از سراسر کشور در لوای دین و دفاع از انقلاب و در زیر یک پرچم به فرمان امام راحل (ره) حاضر شدند و هزاران نفر از این عزیزان به مقام شهادت رسیدند. از اینرو یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره ایجاد وحدت بین اقوام بود. وحدتی که خار چشم دشمنان شده و آن‌ها در همین راستا در تلاش هستند اختلافاتی بین قومیت‌ها راه بیندازند؛ اما کنگره شهدا و حضور خانواده شهدا در این مراسم نقشه سست دشمنان را، چون همیشه نقش بر آب کرد و حضور اقوام و قومیت‌های مختلف در این مراسم در کنار هم نشان از وحدتی وصف ناشدنی و پایدار بود.»

خدمت رسانی به عشایر فراموش نشود
سردار توجه مسئولان به جامعه عشایری و رفع مشکلات و محرومیت‌های منطقه را از دیگر اهداف کنگره خواند: «از دیگر اهداف اصلی کنگره توجه بیش از پیش و حداکثری مسئولان به جامعه عشایری است که در این راستا ما شاهد تحرکات بسیاری در سراسر کشور نسبت به جامعه عشایری بودیم. که از برکات برگزاری کنگره ملی جامعه عشایری در استان خدمت‌رسانی دستگاه متولی و مسئول به مردم بود که همچنان ادامه خواهد داشت. در این استان بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان کمک‌های متعدد نظیر کمک‌های مؤمنانه، بسته‌های معیشتی، کمک‌های پزشکی و دامپزشکی، بحث‌های سلامت و درمان، آبرسانی، احداث جاده‌های روستایی و خدمات متعدد دیگر نسبت به جامعه عشایری انجام گرفت که آمار بالایی را شامل می‌شود. که ان‌شاء‌الله در آینده هم این خدمات تحت عنوان شعار محوری کنگره «۱۱ هزار شهید، ۱۱ هزار خدمت» تداوم خواهد داشت.

ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد شهدا
فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال وبختیاری زنده نگه‌داشتن یاد شهدا را ضرورت انکارناپذیر جامعه امروز عنوان می‌کند؛ «کنگره شهدای جامعه عشایری کشور به خوبی توانست این فرموده امام خامنه‌ای را به منصه ظهور برساند که «زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست»، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا ضرورت اجتماعی امروز است. برگزاری هر برنامه اجتماعی به دنبال اهدافی است که ما امیدواریم برگزاری این کنگره منشأ یک رویداد فرهنگی در بحث‌های مختلف اجتماعی بشود. ان‌شاءالله نسل جوان ما با سیره و سبک زندگی شهدا آشنا شوند. آن‌ها باید بدانند که شهدا برای چه رفتند و برای چه هدفی جانشان را تقدیم کردند. آن‌ها باید بدانند جوانان آن دوران با توجه به شرایط سخت و گاهی با دستان خالی در مقابل دشمن ایستادند.»
وی افزود: «یکی از جا‌هایی که می‌توانیم جهاد تبیینی که مد نظر حضرت آقاست را در زمینه عملکرد انقلاب و دوران دفاع مقدس عملی نماییم همین کنگره شهداست. برگزاری این کنگره و یادواره شهدا بی‌نتیجه نخواهد بود و افراد و جوانان بیشتری که انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اند و شاید امکان حضور در جبهه مقاومت اسلامی را هم نداشتند با آرمان‌های شهدا آشنا می‌شوند. همچنین پیگیری وضعیت استان و امکانات و زیرساخت‌های محدودی که آن زمان شهدا در اختیار داشتند، درس‌های مهمی برای نسل جوان و همه علاقمندان دارد که بسیار حائز اهمیت است. ما باید در شرایط کنونی و با توجه به هجمه‌ها و جنگ‌های سخت اقتصادی از رفتار و منش شهدا و رزمندگان‌مان در روز‌های جنگ سخت الگو بگیریم. باید همچون شهدای آن دوران در مقابل این حملات و هجمه‌ها ایستادگی کنیم».

کار فرهنگی ماندگار
سردار اکبری برگزاری این کنگره را یک کار فرهنگی ماندگار و بسیار ارزشمند برشمرد: «کنگره ملی شهدای جامعه عشایری یک کار فرهنگی ماندگار و بسیار ارزشمند است که امیدواریم با مدیریت مطلوب مدیران استانی و عزیزانمان در ستاد برگزاری اثرات معنوی و فرهنگی این کنگره که برای اولین بار در سطح کشور اجرا می‌شود، ماندگار بماند. از دیگر دستاورد‌های کنگره این است که یک رویداد فرهنگی، حداقل برای مدتی از نظر معنویت مجموعه‌ای را که به دنبال برگزاری آن بوده را بیمه می‌کند. الحمدالله ما به اهداف و منظور‌هایی که در این زمینه داشتیم رسیده‌ایم».
فرمانده سپاه قمربنی هاشم عشایر را مولدین بی‌منت توصیف کرد: «ما می‌خواهیم توجه مسئولان را نسبت به توانمندی جامعه عشایری و نیاز جامعه جلب کنیم. عشایر در سراسر کشور جزو مولدین بی‌منت هستند که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که نیاز به توجه دارند. کنگره شهدای عشایر در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه برگزار شد و فضاسازی سطح شهرستان‌ها و مرکز استان انجام گرفت. روز ۲۹ خراد شب شعر، روز ۳۰ خرداد تجلیل از شهدای مدافع حرم جامعه عشایری و ۳۱ خرداد نیز روز اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور بود که با پخش بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره برگزار شد. در این اجلاسیه از ۲۱ عنوان کتاب با محوریت شهدا و تمبر یاد بود کنگره رونمایی شد. همچنین به نمایندگی از خانواده شهدای عشایر کشور از خانواده چهار شهیدی پوراحمدی از استان کرمان، خانواده سه شهیدی موسوی از آذربایجان‌غربی، خانواده سه شهیدی اعتدال‌پور از چهارمحال وبختیاری و خانواده شهید حسین فرصت از استان فارس تجلیل شد».

بصیرت بالای عشایر
همانطور که سردار نیز اشاره می‌کند، برای تبیین رشادت‌ها و حماسه آفرینی شهدای جامعه عشایری باید اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی انجام بگیرد: «یکی از اقدامات فرهنگی در این شرایط اجتماعی و هجمه‌های فرهنگی برگزاری یادواره و کنگره و اجلاسیه شهداست ارائه کار‌های هنری و ساخت مستند و انتشار کتاب هم به بصیرت افزایی در مورد شهدای جامعه عشایری کمک می‌کند. برای تبیین رشادت‌ها و حماسه آفرینی شهدای جامعه عشایری باید اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی انجام بگیرد».
فرمانده سپاه قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال وبختیاری از بصیرت بالای مردم عشایر یاد می‌کند: «وقتی صحبت بصیرت در جامعه است از جامعه‌ای صحبت می‌کنیم که جزو افرادی هستند که از یکسری امکانات و زیرساخت‌ها و توانمند‌ی‌ها برخوردارند، اما عشایر با کمترین امکانات و برخورداری‌ها همواره آمادگی دفاع از نظام و کشور را دارند».
عشایر استبداد ستیز هستند و در مقابل قلدری‌های طاغوت ایستادگی کردند. «شهید علی مردان‌خان بختیاری» یکی از این شهداست که حضرت آقا هم به این شهید و مجاهدت‌هایش اشاره کردند. ایشان جزو شاخص‌های مهم شهدای عشایر بود. رژیم گذشته در خصوص از بین بردن سران و طوایف ایلات مختلف عشایری جنایت‏های متعددی را انجام دادند که در جای خود باید در موردآن صحبت شود».

کار فرهنگی ضرورت مقابله با دشمن
بالاترین مسئول سپاه در استان چهارمحال وبختیاری کار فرهنگی را ضرورت مقابله با دشمن می‌داند و بیان می‌کند: حضرت آقا در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر با اشاره به تعبیر امام بزرگوار از عشایر به‌عنوان ذخایر کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی مناسب برای توجه و آشنایی مردم با عشایر دانستند و فرمودند: «امروز تکیه بدخواهان ایران و اسلام به جنگ نرم است بنابراین همه آحاد ملت از جمله عشایر به امور و تولیدات فرهنگی نیاز دارند البته در کار فرهنگی همچون تولید فیلم و کتاب باید بازخورد و تأثیر تولیدات مورد توجه و اندازه‌گیری قرار بگیرد.» از اینرو کار فرهنگی ضرورت مقابله با دشمن است. واقعیت این است که شهدای عزیز ما نیازی به یاد، نام و نشان ندارند. آنچه در این خصوص ضرورت دارد نیازی است که خود ما به آن‌ها داریم. وقتی بتوانیم در این شرایط رفتار و منش شهدا را در پیش بگیریم می‌توانیم بگوییم که به یک توانمندی رسیدیم».

دشمن امروز به ما التماس می‌کند
رزمنده دیروز جبهه‌های سخت جنگ تحمیلی شرایط امروز کشور را در مقابله با دشمنان نتیجه توانمندی نسل الگو گرفته از شهدا می‌خواند: «در زمینه نظامی و تجهیزات و تسلیحات ما به یک توان بالایی رسیده‌ایم و ثابت کردیم که می‌توانیم. همان نسلی که از شهدا الگو گرفته‌اند. دشمن در دوران هشت سال دفاع مقدس مانع از این می‌شد که حتی یک سیم خاردار به دست ما برسد. اما امروز به یک توانمندی بازدارنده و دفاعی رسیدیم که می‌توانیم بگوییم در منطقه در مقابل قدرتمندان و قلدران عالم ایستادگی کرده و به برکت خون شهدا می‌توانیم مقابله کنیم. آن دوران دشمن در ما احساس ضعف دید و بر همین اساس به ما حمله کرد. آن زمان ارتش ما ارتش منسجمی نبود. سپاه تشکیل و ساماندهی نشده بود. امکانات و تجهیزات دفاعی ما محدود بود و در اختیار مستشاران نظامی قرار داشت. اما امروز دشمنی که یک روزی قلدری می‌کرد و نقشه می‌کشید تا به ما حمله و باج خواهی کند، به ما التماس می‌کند».
سردار اکبری اقتدار کنونی نظام را به رخ دشمنان می‌کشد: «تا همین اواخر به بچه‌های جنگ می‌گفتند که شما لشکر می‌رفتید، تیپ بر می‌گشتید، تیپ می‌رفتید و گردان بر می‌گشتید. اما حالا با قدرت می‌گوییم با قایق می‌رویم و با کشتی بر می‌گردیم. به فرموده رهبری اگر یک سیلی بزنند، ده‌ها سیلی می‌خورند. مشابه این قدرت در مورد کشتی نفتی یونان بود. شما شاهد بودید در همین روز‌های گذشته یونان که از وابستگان ابرقدرت‌هاست نفتکش جمهوری اسلامی که حامل نفت بود را دزدید و بلافاصله با جواب دندان‌شکن و مصادره کشتی آن‌ها تسلیم شدند».

احساس غرور مردم
فرمانده سپاه استان چهارمحال وبختیاری پذیرش این میزبانی را امتیازی می‌داند که نصیب استان شده است: «پذیرش این میزبانی از سوی مردم چهارمحال وبختیاری حقیقتاً یک امتیازی بود که با همت و همراهی مردم استان نصیب ما شد. ما شاهد شور، شعف و رضایت‌مندی مردم استان و خانواده معظم شهدا و مسئولان استانی بودیم. مردم استان چهارمحال وبختیاری جزو اولین‌ها در دفاع از حرم آل‌الله هستند که اولین شهید بسیجی مدافع حرم کشور، اولین شهید بسیج جامعه پزشکی مدافع حرم و اولین شهید جامعه امدادگری و مهندسی مدافع حرم کشور متعلق به استان چهارمحال وبختیاری است. با همه این خصوصیات‌ها استان چهارمحال وبختیاری به استقبال میزبانی کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور رفت. بیش از ده‌ها جلسه ستادی و جلسات کمیته‌های مختلف برگزار شد. اما نکته قابل تأمل برای من این بود که به‌رغم مشکلات زیادی که جامعه عشایری در مورد دام و تأمین نهاده‌های دامی و آب و... دارند با ما در تماس بودند یا حضوری می‌آمدند و می‌گفتند هر خدمتی که دارید، بگویید ما انجام بدهیم. مردم عشایر می‌گفتند ما می‌خواهیم خادمی خانواده شهدا را انجام دهیم. مردمی که سال‌ها پیش از این از همه دارایی‌های مادی و معنوی خود گذشتند هنوز هم با صلابت ایستاده و رسم مهمان نوازی را به خوبی به جای آوردند. امیدوارم خاطرات خوبی برایشان رقم خورده باشد. مردم چهارمحال وبختیاری برخود می‌بالند و احساس غرور می‌کنند که میزبان خانواده شهدای عشایر کشور بودند.

بیعت با ولایت
وی افزود: «دشمنان امروز به دنبال اختلاف افکنی بین مردم و اقوام و حتی بین استان‌ها هستند. اما آن‌ها نمی‌دانند که ارادت عشایر به امامین انقلاب و ولایت‌مداری‌شان همیشگی و ستودنی است. مردم استان چهارمحال وبختیاری جزو اولین گروه‌هایی بودند که در اوایل انقلاب با امام راحل در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بیعت کردند و بر بیعت خود ماندند.
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ نمایندگانی از جامعه عشایر از سراسر کشور با حضرت آقا دیدار کردند و با آرمان‌های انقلاب و نظام تجدید بیعت کردند. آن‌ها بعد از ۴۳ سال یاد و نام خاطرات شهدای عشایر و غیور مردانی که در ۲۰ بهمن ماه ۵۷ با امام خمینی (ره) بیعت کردند را گرامی داشتند.

از همه تشکر می‌کنم
فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال وبختیاری از تمام افرادی که در برگزاری این کنگره از هیچ اقدامی فرو گذار نکردند قدردانی کرد: «می‌خواهم از طریق همین رسانه از کسانی که ما را در برگزاری این کنگره یاری کردند قدردانی کنم. از نماینده ولی فقیه استان که انصافاً از روزی که این موضوع مطرح شد تا آخرین روز مراسم در کنار ما بودند و با آغوش باز پذیرفتند و همراهی‌مان کردند. از استاندار و معاونین و مدیران استانی که همکاری داشتند و از کمیته‌های ۲۴ گانه ستاد اجرایی کنگره ملی شهدای جامعه عشایری و تمام کسانی که در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ائمه جمعه و جماعات و اصحاب رسانه و صدا وسیما، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم ولایت‌مدار استان چهارمحال وبختیاری نیرو‌های نظامی و انتظامی و بسیجیان سرافراز که کمک حال بچه‌های کنگره بودند و در نصب بنر‌ها و عکس‌ها و تابلو‌های کنگره مساعدت کردند، سپاسگذارم. از هم افزایی مجموعه‌های مختلف در ارتباط با آمادگی برگزاری کنگره به میزبانی چهارمحال وبختیاری تقدیر می‌کنم».
وی به حل مشکلات عشایر امیدوار است: «کار ارزشمند دیگری که در این راستا انجام شد نام‌گذاری معبر و میدان‌هایی با نام شهدای جامعه عشایری بود. صمیمانه از همکارانم در سپاه قمر‌بنی هاشم (ع) تشکر می‌کنم. من شرمنده عزیزانی هستم که در سپاه‌های استانی، پایگاه‌ها و حوزه‌ها و نواحی مقاومت بسیج عشایری مسئولیت برعهده داشتند و ما را در هرچه بهتر برگزار شدن این کنگره یاری کردند. امیدوارم که بتوانیم ادامه دهنده راه شهدای عزیز کشور به ویژه شهدای عشایری باشیم که بی‌هیچ درنگی با تمام توان و با حداقل امکانات در مقابل دشمنان تابن‌دندان مسلح ایستادند. عشایری که به حق ذخایر انقلاب هستند و حضورشان در مقاطع مختلف و حساس انقلاب و نظام دشمن را از پای درآورد. ان‌شاءالله بتوانیم با توجه و همراهی مسئولان به بررسی مشکلات جامعه عشایری بپردازیم و با برنامه‌ریزی اقدام به حل مشکلاتشان کنیم، تا با این کار به وصیت شهدای عشایر به ویژه شهید فتاح مؤمنی عمل کرده باشیم».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار