کد خبر: 1028455
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
جو بایدن در حال چینش تیم سیاست خارجی خود است و از قطعی شدن انتخاب تونی بلینکن برای سمت وزارت او صحبت می‌شود. در حالی که بحث‌ها درباره نحوه بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای با ایران بالاگرفته، به نظر می‌رسد نوعی اختلاف نظر بین اروپا و امریکا درباره نحوه بازگشت به برجام در حال بروز کردن است. ظاهراً اروپاییان معتقدند که دولت بایدن به برجام برگردد و بعد مذاکره برای یک توافق جدید را آغاز کند، ولی تیم بایدن تأکید دارند که از همین ابتدا بایستی مذاکره برای یک برجام تقویت شده شروع شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سه منبع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که تصمیم «جو بایدن» برای انتخاب «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه امریکا در دولت احتمالی بعدی امریکا قطعی شده است و بلینکن امروز (سه شنبه) رسماً برای تصدی این سمت معرفی خواهد شد. هرچند جو بایدن از سوی رسانه‌های امریکایی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام شده، ولی دونالد ترامپ هنوز پیروزی وی را به رسمیت نشناخته و مشغول پیگیری‌های حقوقی برای ابطال نتیجه شمارش آرا در برخی از ایالت‌های امریکاست. با این حال برخی می‌گویند بایدن حتی با یک گام جلوتر، جیک سالیوان، دستیار سابق هیلاری کلینتون در وزارت خارجه امریکا را هم به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دستیار خود معرفی خواهد کرد. هر دو از چهره‌هایی هستند که گفته می‌شود از معماران توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند. جک سالیوان کسی است که گفته می‌شود در مذاکرات محرمانه اولیه در عمان که چارچوب اولیه مذاکرات رسمی بعدی را فراهم کرد، حضور داشته و از بلینکن هم به‌عنوان یکی از شخصیت‌های پرنفوذ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نام برده می‌شود. بلینکن ماه آگوست گذشته در مجمع امنیتی آسپن گفت: «اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و طولانی‌تر شدن آن تلاش می‌شود.» این همان چیزی است که دیگران نیز بر آن تأکید کرده‌اند. مشاور سابق جو بایدن گفته بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد، اما به دنبال تغییراتی در برخی بند‌ها مانند زمان انقضای برجام نیز است. آموس هاچسن دیروز در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی افزود: «من معتقدم که در ماه اول ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل امریکا به برنامه جامع اقدام مشترک خواهیم بود که به معنی تعلیق برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که طی سه سال گذشته اعمال شده است.» هاچسن که در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین امریکا مسئول تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران در وزارت خارجه امریکا بود اضافه کرد، بایدن همچنین به دنبال برخی تغییرات در برجام مانند تاریخ انقضای آن است.

با وجود تأکید تیم بایدن بر مذاکره برای بازگشت به برجام، به نظر می‌رسد اروپاییان در این خصوص با تیم او چندان اتفاق نظر ندارند. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان از دولت جدید ایالات متحده خواسته در اجرای توافقنامه هسته‌ای با ایران به جامعه جهانی بازگردد. با این حال او گفته که با روی کار آمدن دولت جو بایدن قطعاً این بحث در امریکا پیش می‌آید که آیا باید به توافق موجود (برجام) برگردند یا احتمالاً توافقی گسترده‌تر را در نظر بگیرند. او در مصاحبه‌ای رادیویی درباره همکاری با جو بایدن و دولت بعدی امریکا درباره ایران می‌گوید: «وقتی امریکا سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته و ما رویکرد مذاکره را در نظر داریم، رسیدن به نتیجه بسیار دشوار است. ما باید دوباره به هم برگردیم.» موضع‌گیری دیروز کا‌ترین اشتون، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ابراز شده در کنار موضع وزیر خارجه آلمان، نشان می‌دهد که تیم بایدن و اروپاییان از همین الان بر سر نحوه بازگشت به توافق با ایران اختلاف نظر دارند. کا‌ترین اشتون با اشاره به برجام گفته، سه گام برای بازگشت بایدن به آن برشمرده و گفته که «هرگز بنا نبود که توافق سال ۲۰۱۵ نقطه پایانی مذاکرات باشد.»‌او گفته که توافق فقط به یک موضوع بزرگ و مورد نگرانی خاص که همان برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران بود، پرداخت و موفق هم عمل کرد تا زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، ایران همچنان تعهداتش را حفظ کرده بود.» او می‌گوید: «همه ما درباره همه دیگر موضوعاتی که باید به آن‌ها پرداخته می‌شد از سامانه‌های موشکی بالستیک گرفته تا جاه‌طلبی‌هایش در منطقه، اطلاع داشتیم، اما موضوع برنامه هسته‌ای ایران مثل تخته سنگی بود که باید از راهروی در برداشته می‌شد.» اشتون تأکید دارد که بایدن برجام را به عنوان توافق اول قرار دهد نه توافق پایانی و تأکید می‌کند: «قبل از اینکه ما بتوانیم به پیش برویم و بقیه موضوعات را حل کنیم. بایدن و تیمش باید این تصویر را که چطور چنین کاری می‌تواند با استراتژی بزرگ‌تر منطقه‌ای متناسب باشد، ترسیم کنند و البته توافق‌های اخیر امضا شده آبراهام بین اسرائیل و کشور‌های عربی را هم مدنظر داشته باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار