کد خبر: 1227141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: اگر سکو‌ها تا هفته آینده آگهی‌های املاک خود را به سامانه املاک و اسکان متصل نکنند بخش املاک آن‌ها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد
مهسا گربندی
جوان آنلاین: «دیوار» و «شیپور» آمدند تا کار را برای مردم راحت‌تر کنند؛ اول کارشان با خرید و فروش لوازم دست دوم شروع شد و بعد‌ها خرید و فروش مسکن و خودرو را آغاز کردند، آن‌ها به کمک آمده‌بودند تا اگر کسی می‌خواهد دنبال خانه بگردد، بدون اینکه از این املاک به آن املاک برود، تنها با یک جست‌وجوی ساده، خانه موردنظرش را پیدا کند، اما به مرور زمان پای دلالان و سوداگران به این دو نرم‌افزار باز شد. دلالانی که با تعیین قیمت‌های غیرواقعی، تلاش به گرانی خودرو و مسکن کردند، تا از این راه پول بیشتری به جیب بزنند؛ موضوعی که سال گذشته نیز به بحث میان مسئولان و کارشناسان گذاشته شده‌بود و حالا برای یکبار دیگر صحبت از آثار زیانبار آن به میان آمده‌است. حالا مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی برای این دستگاه‌ها اولتیماتوم صادر کرده‌است: اگر خود را به سامانه املاک و اسکان متصل نکنند، مسدود می‌شوند. 
اینکه بستری برای ارتباط میان خریدار و فروشنده فراهم شود، اتفاق خوبی است، اما اگر این بستر به جایی برای جولان دلالی و سوداگری تبدیل شود بدون شک مطلوب نیست. برخی از کارشناسان معتقدند صفحات آگهی در این سکو‌ها به محلی برای قیمت‌سازی و بالا بردن قیمت‌ها تبدیل شده‌است. دلالان با مانور روی واحد‌های مسکونی در این دو نرم‌افزار می‌توانند قیمت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند. به تازگی یک نماینده مجلس گفته که اگر «دیوار» و «شیپور» برای حذف سوداگران بازار مسکن همکاری نداشته‌باشد، فعالیتش در این حوزه متوقف خواهد شد. 
 
 جولان دلالان در «دیوار» و «شیپور»
تعیین قیمت‌های غیرواقعی به بلای جان مستأجران و همچنین خریداران واقعی مسکن تبدیل شده‌است. برای مثال یک خانه ۷۰ متری یک خواب در منطقه ۱۵ تهران ۹۰۰ میلیون تومان رهن کامل تعیین شده‌است، در صورتی که بعد از مراجعه به این ساختمان مسکونی متوجه غیرواقعی بودن آن خواهید شد، چراکه ساکنان در این ساختمان به شما می‌گویند که امکان ندارد کسی با این قیمت حاضر شود در این خانه‌ها زندگی کند و صاحب آگهی در اپلیکیشن دیوار که هویت آن نیز مشخص نیست، صرفاً قیمتی را تعیین کرده که شاید یک نفر از مناطق بالای شهر تهران که توان تمدید کرایه خانه‌اش را ندارد، حاضر شود چنین پولی را پرداخت کند و به این منطقه بیاید. البته احتمال این هم خیلی کم است. 
تعداد زیادی از آگهی‌های مسکن در «دیوار» و «شیپور» به همین سبک و سیاق است، یعنی تعیین قیمت‌هایی نجومی، که اگر تیر دلالان به هدف بخورد برای یکبار دیگر تورمی جدید به خانه‌های آن منطقه تحمیل می‌شود. 
 
 یک هفته فرصت برای احراز هویت
چندی پیش ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرده که بخش املاک سکو‌های دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و کد پستی ملک مسدود می‌شود. 
نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکو‌های دیوار و شیپور گفت: «بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند، در این سکو‌ها آگهی می‌کنند.»
او با بیان اینکه این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: «با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکو‌های اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.»
مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با تأکید بر اینکه املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تأکید کرد: «اگر این سکو‌ها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آن‌ها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.»
 
 لزوم مقابله با آگهی‌های جعلی قیمت‌ساز
به تازگی اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در رابطه با هشدار وزارت راه و شهرسازی به سایت‌های دیوار و شیپور گفت: «از مدت‌ها قبل با وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی برای مقابله با سوداگران بازار مسکن هماهنگ شده‌است، اما هنوز دیوار و شیپور با وزارت راه و شهرسازی همراهی نکرده‌اند و در صورت عدم همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد». 
او ادامه داد: «یکی از سوداگران بازار مسکن و مافیای این حوزه، افزایش قیمت جعلی مسکن با ارائه اطلاعات غلط در سکو‌های اینترنتی است. این‌ها به‌صورت جعلی اطلاعاتی را از ملک و مالک ارائه می‌دهند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا املاک خودشان را بفروشند.»
شاکری اظهار داشت: «وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تمام آگهی‌های مسکن که در هر پلتفرمی منتشر می‌شود، حتماً باید با سامانه املاک و اسکان ارتباط داشته‌باشد و کد مخصوص از این سامانه دریافت کنند. بر این اساس با انتشار آگهی، یک کد رنگی مبنی بر تأییده سامانه املاک را صادر می‌شود.»
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مزیت‌های احراز هویت مالک یا موجر در سکو‌های ارائه‌کننده آگهی‌های مسکن گفت: «با این کار جلوی آگهی جعلی قیمت‌ساز گرفته می‌شود، بنابراین در آگهی‌های اجاره حتماً باید از طریق سامانه املاک و اسکان احراز شود، نه از طریق آگهی.»
او تصریح کرد: «شورای نگهبان یک اشکال جزئی به طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن گرفته که امروز یا فردا آن را در صحن مطرح بررسی می‌کنیم. امیدواریم امسال این طرح تصویب، تبدیل به قانون و در بازار مسکن اجرا شود.»
 
 املاکی‌ها هم گلایه دارند!
اما املاکی‌ها هم از این اپلیکیشن‌ها و جولان دلالان دل‌خوشی ندارند. یکی از مشاوران املاک در این زمینه به «جوان» می‌گوید: «قیمت‌های درج آگهی در دیوار به شدت گران شده‌است، در منطقه ما برای انتشار هر آگهی باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم، قیمت نردبان شدن آگهی هم ۱۶۰ هزار تومان می‌شود، یعنی در مجموع ۳۶۰ هزار تومان!» او ادامه می‌دهد: «املاکی‌ها در اعتراض به این گرانی متنی را آماده و اعتراض خود را نسبت به افزایش تعرفه آگهی در سایت دیوار اعلام کرده‌اند. آن‌ها از اتحادیه‌های کل املاک ایران تقاضا دارند که نسبت به راه‌اندازی اپلیکشن جهت درج آگهی (صرفاً ملک) اقدام کنند و این اقدام به صورت رسمی از رسانه‌های ذی‌ربط به صنف املاک اطلاع‌رسانی شود.»
یکی دیگر از مشاوران املاک نیز به «جوان» می‌گوید: «خود مالکان و آن‌هایی که به اصطلاح بساز و بفروش هستند در گرانی قیمت‌ها نقش پررنگی دارند. برای مثال یک ساختمان چهار طبقه در خیابان بلوار ابوذر را به قیمت غیرواقعی آگهی کرده‌اند و هر چقدر به مالک این ساختمان می‌گوییم که قیمت گران است و این کار بازار را به هم می‌ریزد، گوشش بدهکار نیست. باید ساز و کاری برای تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن وجود داشته باشد.»
 
 چه باید کرد؟
بازار مسکن با توجه به وجود مشکلات فراوان به خودی خود دستخوش التهابات فراوان است. در چنین شرایطی «دیوار» و «شیپور» به بستری برای جولان دلالان و سوداگران مسکن تبدیل شده‌است که باید مانع از آن شد، اما باید به این نکته مهم توجه کرد که احراز هویت و ثبت کدپستی مالک در این دو نرم‌افزار به تنهایی کارگشا نیست، چراکه حتی با ثبت اطلاعات مالک و ساختمان نیز برخی می‌توانند به قیمت‌ها در این بازار دامن بزنند، چه بسا مالکانی که خود از گرانی خانه‌ها لذت می‌برند و گاهی خودشان از مشاور املاک می‌خواهند که قیمت غیرواقعی برای خانه‌شان تعیین کند (!). در چنین شرایطی تعیین سازوکار برای درج قیمت معقول و واقعی در آگهی‌ها و اینکه مشخص شود آن قیمت گران، منطقی یا حتی ارزان است، می‌تواند کمک‌کننده باشد. امید است با نظارت دقیق‌تر بر بازار مسکن و فعالیت اپلیکیشن «دیوار»‌و «شیپور» اقداماتی در جهت ساماندهی بازار مسکن در کشور انجام شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
0
0
ترمز دروغ گویی مسئولین رو کی باید بکشه .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار