کد خبر: 1009731
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
بیست و سومین نماینده پس از انقلاب اسلامی که با رأی نمایندگان مجلس از ادامه حضور در خانه ملت بازماند، به نام غلامرضا تاجگردون، منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم ثبت شد؛ نماینده‌ای که به اتهام سوءاستفاده، رانت و مفاسد اقتصادی و اداری چنین سرنوشتی را برای خود رقم زد و مجلسی که نشان داد مبارزه با فساد اگرچه راهی سخت، اما ممکن است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: طی ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی ۲۲ نماینده با اعتراض همکاران خود در مجلس از ادامه حضور در خانه ملت بازماندند که سهم مجلس اول ۱۲ نفر، مجلس دوم دو نفر، مجلس سوم دو نفر، مجلس چهارم دو نفر، مجلس پنجم یک نفر و مجلس ششم سه نفر بوده است. علت اعتراض به اعتبارنامه‌های نمایندگان ۱۰ دوره گذشته، عمدتاً امنیتی با عناوینی مانند توهین به مقامات، تحریک مردم به اغتشاش، عضویت در حزب رستاخیز، نزدیکی با رژیم پهلوی و ایادی رژیم و سران ساواک، ارتباط با مؤسسات بین‌المللی صهیونیستی، تخلفات انتخاباتی، اعمال نفوذ انتخاباتی و محکومیت‌های کیفری است. اما فساد اقتصادی نخستین بار است که در این دوره علت رد اعتبارنامه یک نماینده عنوان می‌شود.

مسیر اعتبارنامه تاجگردون

از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم یکی از پرحاشیه‌ترین رخدادها، موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بود؛ فردی که مستندات و اخبار زیادی از اتهامات سوءاستفاده‌ها، رانت‌ها و مفاسد اقتصادی و اداری، دست بردن در بودجه‌های سالانه درباره او وجود داشت و سال‌ها در کسوت نماینده مجلس و مسئولیت‌های دیگر توانسته بود موقعیت خود را حفظ کند و ریاست کمیسیون بودجه مجلس هم جایگاه اختصاصی او در مجلس قبل بود.

اعتبارنامه تاجگردون در مجلس یازدهم مورد اعتراض علیرضا زاکانی، علی‌اکبر کریمی، روح‌الله نجابت، علی خضریان، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رضاخواه، اقبال شاکری، احمد نادری و مالک شریعتی قرار گرفته بود، اما در جلسه ۲۰ خرداد شعبه ۱۲ مورد رسیدگی قرار گرفت و با ۹ رأی موافق در مقابل هفت رأی مخالف تصویب شد، به این ترتیب در روز ۲۱ خرداد ماه سال جاری در صحن مجلس مطرح و در نهایت به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

کمیسیون تحقیق هم از حداکثر زمانی که می‌توانست برای بررسی اعتبارنامه استفاده کند، استفاده کرد و روز سوم تیر ماه اعلام کرد که اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق تأیید شد. از سوی دیگر نمایندگان معترض به اعتبارنامه تاجگردون خبر از عدم بررسی مدارک ارائه شده از سوی معترضان در کمیسیون تحقیق می‌دادند که البته کمیسیون تحقیق در این مورد بیانیه صادر و اعلام کرد که مدارک بررسی شده است.

در این مورد علیرضا زاکانی نماینده مردم قم گفته بود: کمیسیون تحقیق به وظیفه خود عمل نکرد و ما حدود یک ساعت تیتر‌های مفسده‌های آقای تاجگردون را بیان کردیم و اسنادمان را که بیش از ۲۰۰ صفحه بود، به کمیسیون تقدیم کردیم. ما ده‌ها ساعت وقت گذاشتیم اسناد را به هم پیوست کردیم و اسناد باید توضیح داده می‌شد. بنده خودم در گذشته عضو این کمیسیون بوده‌ام، اما کمیسیون تحقیق اصلاً این‌گونه برخورد نمی‌کرد که امسال برخورد کرد. هر چه ما اصرار کردیم که می‌خواهیم بیاییم توضیح دهیم و حداقل پنج ساعت به ما فرصت دهید تا ابعاد مختلف اسناد را با حضور خود آقای تاجگردون توضیح دهیم که امکان فراهم نشد.

روز سرنوشت

دیروز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه، اما روز سرنوشت‌سازی بود؛ هم برای تاجگردون که در مجلس یازدهم بماند یا برود و هم برای مجلس یازدهم که آیا اعتبارنامه منتخبی را با آن میزان از حواشی، مستندات، اتهامات مربوط رانت و فامیل بازی و دست بردن در بودجه‌های سالانه تصویب یا رد می‌کند.

ابتدا نمایندگان در یک نشست غیرعلنی حدوداً یک ساعته این موضوع را بررسی کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان این نشست و در آغاز نشست علنی مجلس گفت: جلسه امروز مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه صبح آغاز شده و تا زمانی که جلسه به صورت رسمی شکل بگیرد پیرامون اعتبارنامه آقای تاجگردون بحث مطرح شد. وی توضیح داد: در این جلسه نمایندگانی که به موضوع اعتراض داشتند در ۱۵ دقیقه وقت خودشان مطالب‌شان را بیان کردند و آقای تاجگردون نماینده مردم گچساران هم به مدت ۳۰ دقیقه نکاتی را که لازم بود نمایندگان در جریان آن باشند، مطرح کردند.

بعد از این توضیحات، گزارش کمیسیون تحقیق در تأیید اعتبارنامه تاجگردون قرائت شد و به رأی مجلس گذاشته شد؛ وکلای ملت نهایتاً با ۱۰۲ رأی موافق، ۱۲۸ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ رأی مأخوذه با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه وی را تأیید کرده بود، مخالفت کردند؛ براین اساس اعتبارنامه تاجگردون رد شد و وی به مجلس یازدهم راه نیافت.

واکنش‌ها به رد اعتبارنامه تاجگردون

غلامرضا تاجگردون، پس از رد اعتبارنامه‌اش از مردم حوزه انتخابیه خود خواست خونسردی خود را حفظ کنند. منتخب مردم گچساران دیروز در اولین پست اینستاگرامی خود نوشت: «مجلس رأی اعتماد به اعتبارنامه نداد؛ تمام آنچه حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خودشان را حفظ کنند.»

برخی نمایندگان دیگر مجلس ضمن تأکید بر احترام به قانون، بر پیگیری حقوق مردم گچساران در مجلس تا انتخاب نماینده بعدی این حوزه انتخابیه تأکید کردند. علی‌اصغر خانی، رئیس کمیسیون تحقیق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «فرآیند طی شده در پرونده آقای تاجگردون طبق پروتکل قانونی بوده است و تمام مراحل از شروع بررسی این پرونده در شعبه و از آنجا به کمیسیون تحقیق و از کمیسیون به صحن در همین روال قانونی صورت گرفت و با رأی امروز هم همه ما نمایندگان و مردم باید تابع قانون باشیم.»

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان نیز در توئیتر خود نوشت: «همه نمایندگان، نماینده گچساران در مجلس هم هستند و بنده به‌طور خاص پاسخگوی مردم شریف و انقلابی گچساران و باشت تا زمان انتخاب نماینده جدید خواهم بود.»

همه ما نماینده مردم گچساران هستیم

حسن شجاعی علی‌آبادی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در پایان نطق دیروز خود با اشاره به رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون گفت: قضاوتی راجع به درستی یا غلطی رد این اعتبارنامه ندارم، اما می‌خواهم به همه مردم حوزه گچساران اعلام کنم که چنین نیست که شما در مجلس نماینده‌ای نداشته باشید. همه ما نماینده مردم گچساران و باشت هستیم. اگر دیروز یک نفر از حقوق مردم گچساران و باشت دفاع می‌کرد، امروز همه مجلس تا تعیین تکلیف نماینده آن‌ها از حقوق آن‌ها دفاع خواهد کرد.

زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس هم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آقای تاجگردون رد اعتبارنامه شما در جهت صیانت از خود شما و حفظ شأن و جایگاه مجلس بود. امیدواریم رویه خود را اصلاح کنید. همه نمایندگان و مسئولان باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند. ضمن احترام به رأی مردم شریف باشت و گچساران ما نمایندگان آمادگی خود را برای دفاع از حقوق مردم شریف و عزیز باشت و گچساران اعلام می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات این حوزه انتخابیه گام برخواهیم داشت.»

علیرضا زاکانی هم در صفحه توئیتر خود اینگونه نوشت: «هزاران درود و سلام بر ملت ایران به‌ویژه مردم گچساران و باشت. ‏گرچه مجلس در اصلاح خود امروز گامی مهم برداشت، ولی تازه در آغاز راهیم. ‏ان‌شاء‌الله گام اصلی، حرکت در رفع مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود که بی شک خدمت به همگان علی‌الخصوص عزیزان گچساران و باشت اولویت نمایندگان مجلس می‌باشد.»

راهی سخت، اما امیدوارکننده

بدین ترتیب مجلس یازدهم که با شعار شفافیت و مبارزه با مفاسد شکل گرفته است، با رد اعتبارنامه فردی که متهم به فساد، رانت، جعل مدرک و مواردی از این دست است، نخستین گام مبارزه با مفاسد را برداشت. مبارزه‌ای که از خود آغاز کرد، می‌تواند نویدبخش یک حرکت جدی در مسیر مبارزه با فساد باشد. فسادی که به اذعان بسیاری از کارشناسان ساختاری درهم تنیده و پیچیده دارد و اکنون یک مسیر سخت، اما امیدوار برای برچیدن این فساد باز شده است.

مسیری که در صورت پیمودن روش اصولی، منطقی، عادلانه و فارغ از ملاحظات سیاسی، حمایت مردم و همه ارکان حاکمیت را با خود خواهد داشت. مجلس یازدهم که از ابتدای شکل‌گیری علم مبارزه با فساد را برداشته است در نخستین گام اگرچه با چالش‌های فراوانی همراه بود، اما نشان داد عدالت‌گرایی و فسادستیزی دولا دولا نمی‌شود و نشان داد نمی‌خواهد فقط یک نام انقلابی یدک بکشد و در بزنگاه‌ها مماشات کند.

پرونده تاجگردون گرچه در مجلس یازدهم بسته شد، اما انتظار می‌رود نزد مدعی‌العموم گشوده شود. او چندی پیش شاید برای تأثیرگذاری بر رأی نمایندگان تهدید کرده بود: من هم چیز‌هایی می‌دانم که نمی‌گویم. در اظهارنظر دیگری خطاب به مخالفان خود در مجلس گفته بود: «همه این روز‌ها یک عیبی دارند، شاید من شیشه کثیف باشم، اما دستمال شما هم تمیز نیست.» او در این اظهارنظر ضمن اذعان به فساد خود که البته با نوعی گروکشی همراه بود به افکار عمومی القا کرد: «همه فاسدیم»! بنابراین دستگاه قضایی و مدعی‌العموم علاوه بر ورود به اتهاماتی که به سبب آن اعتبارنامه‌اش رد شد، باید درباره ادعا‌هایی که مطرح کرده پاسخ بخواهد.

جایگزین تاجگردون انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۴۰۰

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جایگزین نماینده مردم گچساران و باشت و دو منتخبی که پیش از آغاز مجلس یازدهم از دنیا رفتند، در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم اکنون ۲۷۶ نماینده دارد، اظهار داشت: دو نفر از منتخبان ملت از حوزه‌های انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه پیش از آغاز مجلس یازدهم فوت کردند و امروز نیز اعتبارنامه یک نفر از منتخبان مردم در مجلس رد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۱ کرسی باقی مانده مجلس باید در دور دوم تعیین تکلیف شوند و سه کرسی که در مورد آن‌ها توضیح داده شد در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم تعیین تکلیف شوند که با آمدن این ۱۴ نماینده، مجلس تکمیل شده و ۲۹۰ نماینده مردم در مجلس مشخص می‌شوند. فرهنگی ادامه داد: ۲۲ نفر به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم رفته‌اند تا ۱۱ نماینده مردم مشخص شوند، انتخابات دور دوم مجلس یازدهم در ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌شود. وی گفت: جایگزین دو نماینده فوتی و غلامرضا تاجگردون که اعتبارنامه‌اش در مجلس رد شد نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای (سال ۱۴۰۰) مشخص می‌شود. همچنین سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اعلام نظر رسمی وزارت علوم به دلیل اینکه مدرک تحصیلی او فاقد اعتبار بود نتوانست به مجلس یازدهم راه یابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
1
حالا واقعا دادگاهی میشه یا هنوز هم شهروند درجه یک است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد پالشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
2
وای بر ما که 102 نفر رسمی 21 نفر ممتنع هم یار اقای تاجگردون هستند ای وای .........
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار