کد خبر: 982729
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
با تصمیمات اتخاذ شده در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تهران و پی‌گیری وزارت اطلاعات، اسناد مالکیت ۲۳۰ هکتار زمین‌خواری از اراضی منطقه اوشان به نام دولت جمهوری اسلامی‌ایران صادر شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: موضوع زمین‌خواری در منطقه اوشان با خبر ویلای مجلل و میلیاردی که توسط رسانه‌ها در سال گذشته مطرح شد، اما بعد از بررسی دقیق این پرونده توسط وزارت اطلاعات، مشخص شد که موضوع این زمین‌خواری منحصر به این ویلای مجلل نمی‌شود و این ویلا تنها یک نمونه از ده‌ها مورد زمین‌خواری در منطقه اوشان است. در این خصوص یک منبع آگاه درخصوص زمین‌خواری اراضی اوشان استان تهران گفت: اراضی مذکور در حاشیه شهر اوشان در شمال شرق تهران واقع شده و مانند یک کمربند، اراضی شهر را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مساحت این اراضی حدود ۲۳۰ هکتار است، افزود: حداقل ارزش این اراضی حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، همچنین این ناحیه از نظر زیست محیطی نیز دارای اهمیت بسیار و دارای پوشش گیاهی ارزشمند همچون درختان ارس است.

این منبع آگاه با تشریح چگونگی وقوع زمین‌خواری در منطقه اوشان به فارس اظهار داشت: این اراضی، در جهت اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در سال ۱۳۵۴ مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه، اراضی متعلق به دولت از اراضی متعلق به اشخاص و مستثنیات تفکیک و نقشه جغرافیایی آن‌ها نیز تهیه شد.

وی افزود: بعد از تهیه نقشه اراضی اوشان، گزارش تفکیک اراضی ملی در یک آگهی سراسری منتشر شد که اعتراض برخی از افراد را در پی داشت، اما در نهایت کمیسیون ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ضمن رد این اعتراضات، نقشه تهیه شده را تأیید کرد. این مبنع آگاه افزود: پس از مدت‌‎ها در سال ۱۳۹۲ اداره منابع طبیعی شمیرانات اقدام به اخذ سند مالکیت تک‌برگ (کاداستری) برای اراضی ملی اوشان می‌کند، اما متأسفانه در یک اشتباه آشکار، نقشه‌ای که برای اخذ سند مالکیت به اداره ثبت‌اسناد و املاک ارائه می‌گردد، مغایر با نقشه سال ۱۳۵۴ بوده است؛ به‌طوری که ۲۳۰ هکتار از اراضی ملی در نقشه کاداستری جدید از این اراضی کسر می‌شوند.

وی افزود: به عبارت دیگر اداره منابع طبیعی شمیرانات برای ۲۳۰ هکتار از اراضی ملی سند مالکیت اخذ نمی‌کند. بدین ترتیب افراد سودجو و زمین‌خوار از این مسئله سوءاستفاده کرده و بعد از تصرف قسمتی از این اراضی و اخذ سند مالکیت، اقدام به ساخت‌وساز ویلا‌های مجلل کردند. وی اشتباه مسئولان وقت اداره منابع طبیعی را عامل اصلی از دست رفتن این حجم از اراضی ملی در آن زمان دانست و افزود: بعد از ارسال گزارش وزارت اطلاعات به شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تهران، این شورا اقدام به بررسی این مسئله با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله ادارات کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و ثبت‌اسناد و املاک استان تهران کرد که خروجی این اقدامات کشف زمین خواری‌ها بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار