کد خبر: 696889
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
قرايي مقدم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
يك جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به رواج چشم و هم چشمي در جامعه، گفت: اين خانواده هايي كه اشياء سرور آنها شده اند، با اشياء شان پز مي دهند با برگزاري مهماني ها‌ي تجملاتي و مي خواهند ديگران را بكوبند در حقيقت مي خواهند عقده هاي حقارت شان را نشان دهند و آنها را ارضا كنند كه بدون شك اين ها خائن به جامعه و بقيه مردم هستند.
زينب صناعي
جوان‌آنلاين: امان الله قرايي مقدم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص چشم و هم‌چشمي در خانواده هاي ايراني و به ويژه در هنگام ازدواج جوانان اظهارداشت:  متاسفانه چشم و هم‌چشمي يك آفت و بلايي است كه به دليل اينكه به اصطلاح ما افراد مي خواهند با اين كارها شخصيت شان را بالا ببرند و به اصطلاح خودشان پرستيژ اجتماعي داشته باشند، بيايند اينگونه اسراف ها، حيف و ميل ها و فخرفروشي ها را در واقع در نظر مي گيرند و مايه‌ي به خطر افتادن ازدواج نه تنها براي دختران و فرزندان خودشان بلكه براي همه‌ي دختران و پسران كشور مي شوند به عبارتي مي خواهم بگويم كه اين ها خيانت مي كنند، خيانت با تمام مفهوم و معني كه دارد.
 

وي ادامه داد: به دليل اينكه اين خانواده ها باعث مي شوند بسياري از خانواده هاي مذهبي و معتقد كه توقعي در اين زمينه ندارند، و دختران زيادي مايل به ازدواج ساده هستند، سبب مي شود تا پسران بترسند و بگويند كه اگر ما براي ازدواج اقدام كنيم با هزينه هاي سرسام آور آن توان مقابله نداريم و بنابراين منصرف مي شوند.
 

قرايي مقدم تصريح كرد: خانواده هايي كه با چشم و هم چشمي هايشان جامعه را با آسيب هاي مختلف اجتماعي رو به رو مي كنند، اين ها خائن به كشور و خانواده و آينده جامعه هستند، اين ها يا نمي دانند و يا اگر هم مي دانند دشمني با مردم دارند كه مي آيند چندين ميليون هزينه هاي تزئينات گل و شام عروسي و محل بر پايي آن و نيز تشريفات جهيزيه و غيره مي كنند. باعث شده است كه تقدس و اهميت ازدواج از بين برود.
 

اين جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: ازدواج تنها ارضا غريزه جنسي نيست، بلكه ارضا غريزه جنسي شايد كمترين اهميت را داشته باشد، اما دوام و بقاء نسل است، و همچنين مسئله انتقال ميراث فرهنگي از نسل گذشته به نسل آينده است.
 

وي ارتباط ازدواج و تشكيل خانواده را با مسائلي نظير تعليم و تربيت، موفقيت در آينده و شخصيت فرد و دوام جامعه دانست و اظهاركرد: مسئله اشتغال جامعه در سه بخش كشاورزي، صنعت و خدمات و حتي امور سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نيز بروكراسي و اداره كشور نيز بر عهده نهاد خانواده است چرا كه خانواده، نيروي انساني و متخصص را تحويل جامعه مي دهد پس عدم تشكيل خانواده خيانت است و باعث مي شود كه جامعه بميرد.
 

قرايي مقدم با اشاره به خانواده هايي كه چشم و هم چشمي در آنها رواج زيادي دارد، گفت: اين خانواده هايي كه اشياء سرور آنها شده اند، با اشياء شان پز مي مي دهند و مي خواهند ديگران را بكوبند و با برگزاري اين مهماني ها مي خواهند عقده هاي حقارت شان را نشان دهند و ارضا كنند، اين ها خائن به جامعه و بقيه مردم هستند.
 

اين كارشناس مسائل اجتماي با بيان اينكه ما بايد براي دوام جامعه دست از اين كارها برداريم، عنوان كرد: اينگونه تشريفات و بريز و بپاش ها حتي در جوامع ديگر هم مورد پسند نيست، و مردم در اين شرايط سخت اقتصادي كه به جوانان هم فشار زيادي وارد نشود بايد به يك جشن كوچك قناعت كنند.
 

وي تصريح كرد: چنين حركت هايي صورت گرفته است كه الان ميزان طلاق از ميزان ازدواج بالاتر رفته است، اين چه معنايي دارد، بدون شك چنين آماري براي جامعه فاجعه است.
 

قرايي مقدم افزود: با چنين كارهايي جامعه و فرهنگ ما بيمار شده است، كشور ما بيمار شده، چند ميليون هزينه عكس و فيلم عروسي، چند ميليون صرف ماشين عروس و جواهرات و آرايش عروس چندين ميليون تومان مي شود، بنابراين در چنين شرايطي كدام پسري جرات مي كند كه سراغ ازدواج برود و اين مخارج زياد را تحمل كند. مخارجي كه هم از طرف خانواده داماد و هم از طرف خانواده عروس بر دو جوان براي حفظ آبرو و شان و شوكت شان تحميل مي شود.
 

اين جامعه شناس و استاد دانشگاه بر اين باور است كه وقتي در جهيزيه عروس چندين دست ظروف 34 پارچه و حتي بيشتر از آن گذاشته مي شود، معنايش مگر چيزي غير از چشم و هم چشمي است، مگر از روز اول قرار است اين ها 30 نفر مهمان داشته باشند و پذيرايي كنند؟!!
 

وي اضافه كرد: اين حركات باعث مي شود كه پسران بترسند، چرا كه با اين هزينه هاي هنگفت يك خرج عروسي كمتر از 30 ميليون تومان نمي شود، بنابراين كنار مي كشند و ازدواج نمي كنند، در صورتي كه بسياري از اين جوانان همديگر را قبول دارند اما در بيشتر مواقع خانواده ها به خصوص خانواده دختر بر پسر سخت مي گيرند و اينگونه مي شود كه سن ازدواج در كشور افزايش مي يابد.
 

قرايي مقدم بيان داشت: بايد ديد آيا نسل قبل هم همين گونه ازدواج كرده اند، خود پدرمان و مادران هم اينگونه با هم ازدواج كرده اند؟! كه بدون شك اينگونه نبود و با هزينه هاي اندك زندگي شان را تشكيل داده اند.
 

اين كارشناس مسائل اجتماعي گفت: از چنين خانواده هايي خواهش مي كنيم كه دست از اين كارها بردارند، و بدانند كه شخصيت شان را نه ماشين، نه سرويس جواهرات و نه اين جور بريز و بپاش ها تعيين مي كند چرا كه شخصيت فرد به اشيائي كه دارد نيست.
 

وي تصريح كرد: من در سال هاي گذشته يك اصطلاحي را به عنوان "شي سروري" به كار بردم، يعني افراد سرورشان اشياء مي شوند و خودشان نوكر اشياء مي شوند. صبح تا شب دوندگي مي كنند تا يك ماشين گرانقيمت بخرند، يا وقتي اجناس قسطي مي خرند معني اش اين است كه زندگي شان را مي فروشند، چون شما بايد بدويد و قسط تان را سه تا چهار ساله پس بدهيد پس زندگي و آينده تان را فروخته ايد.
 

قرايي مقدم در پايان تاكيد كرد: مگر ما الگوهايمان حضرت فاطمه (س) و حضرت زينب (س) نيست، ما بايد از اين بزرگواران الگو بگيريم، و نبايد چنين رفتارهايي در جامعه تا اين اندازه و به شكل هاي امروزي رواج داشته باشد. در چنين حالتي اين خانواده ها خائن به كشور و به جواناني هستند كه هزينه هاي كافي را براي تشكيل يك خانواده ندارند.
  

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
0
می خوام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار