کد خبر: 1225976
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

 جوان آنلاین: کانال تلگرامی طوفان الاحرار نوشت:

پس از تحصن کارمندان در دفتر‌های گوگل در نیویورک و کالیفرنیا، ۹ نفر دستگیر و ۲۸ نفر اخراج شدند.

سان فرانسیسکو — گوگل روز چهارشنبه ۲۸ کارمند را اخراج کرد که به قراردادی با دولت اسرائیل اعتراض کرده بودند که این غول رایانش ابری با رقیب خود، آمازون به اشتراک گذاشته بود.

این اخراج پس از آن صورت گرفت که ۹ کارمند روز سه‌شنبه هنگام شرکت در تظاهرات تحصن در دفاتر گوگل در سانی‌ویل، کالیفرنیا و شهر نیویورک دستگیر شدند. کارمندان گفتند که این‌ها را چند ساعت در بازداشت نگه داشتند و بعد رها کردند.

این کارمندان، بخشی از گروهی به نام نه به فناوری برای آپارتاید هستند که از سال ۲۰۲۱ علیه قرارداد گوگل برای فروش فناوری به اسرائیل نامه می‌نویسند و اعتراضاتی را برگزار می‌کنند. تنش بر سر قرارداد رایانش ابری، معروف به نیمبوس، در میان کارمندان گوگل و آمازون از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه در ماه اکتبر افزایش یافته است. منتقدان این پروژه می‌گویند که این کار نظارت دولت اسرائیل بر فلسطینی‌ها را تقویت می‌کند و منجر به آوارگی و تبعیض بیشتر می‌شود.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای ای‌میلی گفت که این کارگران به دلیل ایجاد «مشکلات فیزیکی در کار سایر کارکنان و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به امکانات ما» اخراج شده‌اند، که «نقض آشکار سیاست‌های ما و رفتاری کاملا غیرقابل قبول» است.

در این ایمیل آمده است «پس از رد درخواست‌های متعدد برای خروج از محل، مجری قانون برای حذف آن‌ها برای اطمینان از ایمنی دفتر‌ها وارد شد. ما تاکنون تحقیقات فردی‌ای را به پایان رسانده‌ایم که منجر به خاتمه‌ی کار برای ۲۸ کارمند شده است و در صورت نیاز به بررسی و اقدام ادامه خواهیم داد.»

۲۸ کارمند اخراجی که عصر روز سه‌شنبه در دست‌رسی خود به دستگاه‌های کاری خود را از دست داده بودند و صبح روز بعد از طریق ای‌میل از پایان کار خود مطلع شدند، گفتند که از تصمیم شرکت شوکه و عصبانی شده‌اند.

یکی از کارمندان اخراجی که به سازمان‌دهی تحصن کمک کرده است، اما مستقیماً در آن شرکت نکرده، گفت «من عصبانی هستم. این پاسخی بسیار نامتناسب به کارگرانی است که برای اخلاق و برای پاسخ‌گو کردن گوگل در قبال وعده‌های خود ایستادگی می‌کنند. اخراج افرادی که با رویدادی مرتبط هستند که [گردانندگان گوگل]دوست ندارند - باور نکردنی است.»

این کارمند که به دلایل قانونی نخواست نامش فاش شود، افزود «این یک تشدید بزرگ و تغییر در نحوه‌ی پاسخ‌گویی گوگل به انتقادات کارکنان است.»

این کارمند گفت که اعضای گروه نه به تکنولوژی برای آپارتاید با یک وکیل در مورد طرح اتهام علیه گوگل به اتهام نقض قانون کار صحبت کرده‌اند.

گوگل در ابتدا به خاطر فرهنگ داخلی باز خود معروف بود، جایی که کارمندان می‌توانستند به اسناد کاری تیم‌های دیگر دست‌رسی داشته باشند و تشویق می‌شدند که تصمیمات روسای خود را زیر سوال ببرند. در سال ۲۰۱۰، این شرکت از چین خارج شد و مدیرانْ سانسور دولتی را دلیل اصلی این تصمیم عنوان کردند که علی‌رغم فرصت‌های تجاری بالقوه ارائه شده از طریق اقامت در این کشور صورت می‌گرفت. مایکروسافت و اپل دارای قرارداد‌های بزرگ چینی هستند که میلیارد‌ها دلار درآمد ایجاد می‌کنند.

مدیران گوگل نیز آشکارا در اعتراضات سیاسی شرکت کرده‌اند، از جمله سرگئی برین، یکی از بنیان‌گذاران و ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت، که در یک اعتراض عمومی علیه پیشنهاد ارائه شده‌ی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت مهاجرت از کشور‌های دارای اکثریت مسلمان در سال ۲۰۱۷ صحبت کردند.

اما این شرکت به طور فزاینده‌ای کارگرانی را که باعث طوفان‌های سیاسی می‌شوند و از سیاست‌های آن انتقاد می‌کنند اخراج کرده است. در سال ۲۰۱۷، کارگری را اخراج کرد که یادداشتی نوشته بود که می‌گفت برخی از تفاوت‌ها در تعداد مهندسان مرد و زن را می‌توان با تفاوت‌های بیولوژیکی توضیح داد و استدلال کرد که شرکت از نظر سیاسی بیش از حد لیبرال است. در سال ۲۰۱۹، گوگل چهار کارگر را که در داخل شرکت فعال بودند، اخراج کرد و از همکاری آن با دولت‌ها انتقاد کرد.

کارگران گفتند که به دلیل تلاش برای تشکیل اتحادیه اخراج شده‌اند و گوگل گفت که آن‌ها به دلیل دست‌رسی به اسناد داخلی که قرار نبود در دست‌رس آنان باشد اخراج شده‌اند. این شرکت چندین سال بعد یک شکایت ذیل قانون کار را با آن‌ها حل و فصل کرد؛ و در سال ۲۰۲۰، این شرکت تیمنیت گبرو، محقق برجسته‌ی هوش مصنوعی را اخراج کرد که مقاله‌ای نوشته بود که نشان می‌داد چگونه الگوریتم‌های هوش مصنوعی جدید گوگل می‌توانند سوگیری‌های نژادپرستانه و جنسیتی را که در داده‌های اینترنتی آموزش دیده‌اند، نشان دهند.

در طول تحصن در دفتر مرکزی گوگل در سانی‌ویل، کالیفرنیا، در روز سه‌شنبه، کارگران دفتر مدیر عامل گوگل کلود توماس کوریان را اشغال کردند. اما کارمندانی که در این اقدام شرکت کردند و ویدیو‌هایی از آن در اینستاگرام منتشر شد، مانع از کار دیگران در گوگل نیز شدند.

جین چانگ، سخنگوی نه به تکنولوژی برای آپارتاید در ای‌میلی گفت «حتی کارگرانی که در یک تحصن مسالمت‌آمیز شرکت می‌کردند و از ترک محل امتناع می‌کردند، به اموال آسیبی وارد نکردند یا سایر کارگران را تهدید نکردند. بلکه، پاسخ بسیار مثبتی دریافت کردند و حمایت خود را نشان دادند.»

آمازون هم قرارداد نیمبوس را با اسرائیل دارد و کارمندان آمازون در اقدامات نه به تکنولوژی برای آپارتاید در روز سه شنبه شرکت کردند، اما هیچ گزارشی مبنی بر دست‌گیری یا اخراج کارگران آمازون وجود ندارد. آمازون پاسخ بلافاصله‌ای به درخواست برای اظهار نظر نداد. جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، صاحب روزنامه‌ی واشنگتن پست نیز هست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار