کد خبر: 619774
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
افخم در پاسخ به سئوال دیگر درباره فرمایشات مقام معظم رهبری و تاثیر آن بر مذاکرات ایران و 1+5، بیان کرد: فرمایشات رهبری فصل الخطاب بسیاری از موضوعات داخلی و موضوعاتی است که در سطح جامعه مطرح است.
مهر: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره به قتل رسیدن دو خبرنگار فرانسوی در مالی بیان کرد: بخش اعظم این خبر به جامعه رسانه ای باز می گردد ما هم مراتب تاسف و تاثر خود را اعلام می کنیم، هرگونه تعرضی به حریم خبرنگاران باید مردود و شرایط فعالیت آنها محترم باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که به نظر می رسد سفارت انگلیس در سطح کاردارها بازگشایی نخواهد شد، بیان کرد: پروسه کاردارهای غیرمقیم و یا کاردار ترددی در جریان است، این روند ادامه دارد، بررسی ها انجام می شود و متناسب با پیشرفت کار اطلاع رسانی می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره استرداد باغ قلهک بیان کرد: ارتباط و پیگیری موضوع در هماهنگی کامل بین قوه قضائیه و وزارت امور خارجه در جریان است.

خبرنگاری دراین باره که آیا کمیته کارشناسی ایران و 1+5 قرار است در آینده نیز تشکیل جلسه دهد، سوال دهد که افخم پاسخ داد: نشست کارشناسان نشستی نبوده که به تصمیم گیری بیانجامد، بررسی جزئیات و روندهای تحریم هسته ای و بانکی صورت گرفته، جزئیات به سطوح بالاتر منتقل می شود، در جلسه پنجشنبه و جمعه طرف های اصلی مذاکره کننده چگونگی برداشت خود را اعلام می کنند و همه چیز منوط به نشست آخر هفته است که مذاکره کنندگان چه تصمیمی بگیرند.

نمی خواهیم درباره مذاکرات پیش داوری کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم ها علیه ایران و اینکه ایران چه پیشنهاداتی را برای رفع تحریم ها خواهد داشت و همچنین اینکه اگر تحریم های جدید در سنا تایید شود و حق وتو نیز از رئیس جمهور آمریکا گرفته شود، ایران چه خواهد کرد؟ بیان کرد: در جلسه قبلی ایران و 1+5 نیز کارشناس تحریم از طرف مقابل وجود داشت ما نمی خواهیم پیش‌داوری داشته باشیم، فضای ایران کاملا جدی و مبتنی بر برنامه روشن است، اراده جدی برای اینکه مذاکره به نتیجه برسد، وجود دارد و دوره مذاکره برای مذاکره به پایان رسیده است.

افخم با اشاره به اینکه با خوش‌بینی به مذاکرات نگاه می کنیم، اظهار داشت: باید ببینیم در مقابل پیشنهادات ایران پاسخ 1+5 چیست، ما گفته ایم که باید روشنگری در گام اول و آخر وجود داشته باشد، در صورتیکه این روشنگری انجام شود، می توانیم تصمیم گیری کنیم، هنوز تصمیم گیری در این باره زودهنگام است.

وی ادامه داد: البته هنوز شاهد تداوم رویکرد فشار و مذاکره هستیم، اهرم کنگره بکار گرفته می شود، گروه های بدخواهان فعال شده اند که با اعمال تحریم بیشتر فشار را وارد کنند، تاکنون دولت اوباما مقاومت داشته است، البته اینکه چه میزان از این مقاومت واقعی و چه میزان تاکتیک است، تحلیل رسانه ای است و ما می توانیم امیدوار باشیم که از گذشته درس بگیرند و بدانند که با رویکرد فشار و مذاکره به نتیجه نمی رسند. امیدواریم از تاثیرات افراط‌گرایان و تندروها جلوگیری شود.

امیدواریم  مسئولین اروپایی در موضع‌گیری به واقع‌بینی برسند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جان کری مبنی بر اینکه هنوز گزینه نظامی روی میز است، گفت: اینکه همه گزینه ها روی میز است، یک عبارت تکراری است امیدواریم در موضع‌گیری، مسئولین اروپایی به واقع‌بینی برسند. فکر می کنیم آمریکایی ها باید کاملا جدی و با رویکرد واقع‌بینانه با ملت ایران برخورد کنند. ناکارآمدی گزینه هایی که بیان می کند، در سیاست ها و حوزه های مختلف خود را نشان داده است. البته بحث هایی وجود دارد که فشارهایی از سوی برخی محافل ممکن است چنین رویکردی ایجاد کند. امیدواریم هرگونه تغییر لحن به تصمیم بیانجامد.

ایران حضور نظامی در سوریه ندارد

افخم همچنین درباره اظهارنظر صعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران باید نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند، اظهار داشت: پیش از این نیز اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران روابط خوب سیاسی با سوریه دارد، اخباری مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه را رد می کنیم، سیاست های غلط و عدم توافقات در صحنه سوریه باعث می شود که به نتیجه نرسند و بحران سوریه حل نشود. نباید فرافکنی شده و بحران سوریه به موضوع ایران وصل شود.

وی درباره اخباری مبنی بر دخالت ایران در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با عراق دارد، اخبار مربوط به دخالت توهین به حاکمیت عراق است، مشورت های خوبی برقرار شده و اولین سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق صورت گرفت. شاهد سفرهای مسئولین عراق به ایران نیز هستیم و این اخبار تبلیغات منفی نسبت به روابط خوب ایران و عراق است.

امیدواریم تکثرگرایی در مصر ادامه یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محاکمه محمد مرسی در مصر بیان کرد: مصر یک جامعه تکثرگرا است، امیدواریم روند تکثرگرایی ضربه نخورد و گروه های مختلف را در حوزه های فرهنگی به رویکرد مسالمت‌آمیز دعوت می کنیم. امیدواریم سیاست ها در مصر در این مسیر حرکت کند و مصر بتواند جایگاه خود را بدست آورد.

افخم همچنین درباره سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران بیان کرد: خبر رسمی درباره این سفر اعلام نشده، روابط ایران و ژاپن در روند خوب در جریان است، این سفر هم در زمان مشخص و با تفاهم طرفین صورت می گیرد و سفر در چارچوب روابط دو کشور و موضوعات مورد علاقه است. فکر می کنیم با توجه به سیاست های دولت یازدهم، ژاپن یکی از کشورهای مهم است که می توانیم بیشتر از گذشته با وی در ارتباط باشیم، امیدواریم این سفر گام مهمی برای پیشبرد همکاری ها باشد.

وی همچنین درباره جاسوسی از یک دیپلمات ایرانی در برزیل و واکنش ایران به این خبر گفت: ما هم این خبر را شنیده ایم در چارچوب اینکه بحث جاسوسی محکوم است، ارتباط مان با مراجع رسمی برزیل را آغاز کرده و می خواهیم اطلاعات بیشتری در این باره بدست آوریم. در عین حال نمی توانم قضاوت خاصی داشته باشم و پس از ارتباط با مقامات برزیلی اظهارنظر می کنیم.

تحریم ها بر ملت ایران تاثیر نگذاشته و به هیچ گونه تغییر سیاست منجر نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه فشار تحریم های صهیونیستی ایران را پای میز مذاکره آورد هاست، گفت: متاسفانه تکرار چنین اظهاراتی نشانگر این است که پیش زمینه ذهنی اظهارکنندگان چنین سخنانی اشتباه است.

وی افزود: تحریم ها بر ملت ایران تاثیر نگذاشته و به هیچ گونه تغییر سیاست منجر نشده است، اگر فکر می کنند ایران بخاطر فشار به میز مذاکره آمده اشتباه است باید به سمت واقع بینی حرکت کنند و مبنای تحلیل خود را به سمت اصلاح تغییر دهند. آنچه مسلم است با توجه به رویکرد دولت جدید برای تعامل سازنده با جهان و کمک به بحران این گام را برداشتیم جدیت ما دلیل بر این نیست که تحت فشار این اقدام صورت گرفته است، فکر می کنیم مبنای چنین اقدامی درست نیست.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یک تحلیلگر آمریکایی مبنی بر اینکه بعد از توقف کامل غنی سازی باید برخی تحریم ها علیه ایران باقی بماند، توضیح داد: مقامات مختلف در کشورهای مختلف اظهار نظرهایی دارند بنایمان این نیست که به تحلیل های تحلیلگران پاسخ دهیم ملاک و معیار ما برای کار مراجع رسمی و مذاکره‌کننده های رسمی هستند و بر آن اساس تصمیم می گیریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهپیمایی 13 آبان و حضور در عرصه بین المللی خاطر نشان کرد: حضور ملت ایران در صحنه های مختلف همواره یکی از پایگاه ها و پشتوانه های دستگاه سیاست خارجی بوده است این رویکرد در 13 آبان نیز در همین پایگاه قابل ارزیابی است. وزارت امور خارجه و دستگاه سیاست خارجی هوشمندی و حضور خوب مردم را در صحنه به عنوان یک فرصت و ظرفیت عظیم می‌داند و امیدواریم کارگزاران سیاست خارجی با توجه به اعتماد مردم بتوانند با انگیزه بیشتر در مسیر احقاق حقوق مردم گام بردارند.

خبرنگاری در مورد وضعیت جاسوس های اسلواکی و اینکه پنج نفر از آنها دستگیر شده و وضعیت دو نفر دیگر هنوز روشن نیست، سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: بررسی ها درباره وضعیت دو اسلواک ادامه دارد، در صورت نهایی شدن خبر را منتشر می کنیم.

دیپلمات عربستانی ایران را ترک کرده است

وی درباره وضعیت پرونده محاکمه دیپلمات عربستانی و اینکه گفته می شود محاکمه ای صورت نگرفته است، افزود: پرونده دیپلمات عربستانی در ایران بسته شده، این دیپلمات کشور را ترک کرده و مقامات عربستانی نیز مدارک وی را به وزارت امور خارجه بازگرداندند و دیگر ماموریتی در جمهوری اسلامی ایران ندارد.

افخم در مورد آخرین اخبار از وضعیت بورس برای دانشجویان گفت: بورس دانشجویان نیاز به مسائل کارشناسی دارد که باید بررسی شود، به محض اینکه در مورد اعطای بورس در کشور خاصی به نتیجه برسیم، اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر طیب اردوغان به تهران تصریح کرد: آخر هفته گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه به ترکیه بودیم که در موسسه بین المللی پاگوآش سخنرانی کرد و مذاکراتی با مقامات عالیرتبه ترک داشت. در این مذاکرات رفت و آمدهایی میان دو کشور تنظیم شد، تفاهم اولیه درباره سفر اردوغان به تهران است که تاریخ دقیق آن متعاقب با نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات ژنو افزود: تفاهم و تلاشی صورت گرفته و طرفین به نوعی اعلام کردند که مذاکرات در مسیر درست انجام می شود اینکه در مسیر درست گام ها چطور پیش رود بستگی به میز مذاکره دارد.

افخم درباره ربوده شدن یک تبعه ایرانی از مقابل سفارت در باکو بیان کرد: اخبار مربوط به این موضوع را دریافت کردیم و از طریق سفارت کشورمان پیگیر صحت و سقم خبر هستیم. میزان اخبار قابل اتکاء نیست به محض اطلاعات دقیق تر پاسخ می دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره مرگ یک شهروند ایرانی در انگلیس خاطر نشان کرد: از مرگ شهروند ایرانی در برستون انگلیس متاثر شدیم و مراتب تاثر خود را اعلام کردیم سوابقی از این قبیل اقدامات برای شهروندان خارجی و از جمله ایرانی ها در انگلیس رخ می دهد، وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کرده است و خواهان آن هستیم که عوامل این حادثه ناگوار محاکمه شوند و درخواست می کنیم پلیس انگلیس نیز نسبت به همکاری لازم دستگیری و محاکمه این افراد اقدام کند.

هنوز دعوت نامه های ژنو 2 ارسال نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که آیا برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 دعوتنامه ای برای ایران ارسال شده است، گفت: تلاش های دبیر کل سازمان ملل متحد برای آماده سازی برای برگزاری اجلاس ژنو 2 ادامه دارد. شاهد سفر اخضر ابراهیمی به منطقه و کشورهای موثر بودیم، آنچه در بحث سوریه کماکان مطرح است تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از این جهت جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از چنین فرآیندی اعلام کرده و از تلاش هایی که در این چهارچوب صورت می گیرد، حمایت می کند.

افخم گفت: تا جایی که در جریان هستیم هنوز هیچ دعوتنامه ای ارسال نشده و زمینه های برگزاری اجلاس قطعی نشده است.

وی تاکید کرد: ما آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و این سیاست به قوت خود باقی است ضمن اینکه اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای این مذاکرات و هر نشست دیگری در این راستا نمی پذیریم.

سخنان رهبری فصل الخطاب است

افخم در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره فرمایشات مقام معظم رهبری و تاثیر آن بر مذاکرات ایران و 1+5، بیان کرد: فرمایشات رهبری فصل الخطاب بسیاری از موضوعات داخلی و موضوعاتی است که در سطح جامعه مطرح است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکره کنندگان با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت های مردمی کار را با قوت ادامه می دهند و امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی اقشار جامعه از رهنمودهای رهبری، مذاکرات به نتایجی که تامین کننده حقوق ملت در برنامه صلح آمیز هسته ای است، برسد.

حضور ظریف در صحن علنی مجلس یک فرصت است

افخم در پاسخ به سئوالی درباره حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: وزارت امور خارجه و مجلس ارتباطات خوبی را دارند که در چارچوب روابط دولت و مجلس قابل ارزیابی است.

وی با اشاره به اینکه ظریف برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان به جلسه کمیسیون امنیت ملی دعوت شد، بیان کرد: دو سئوال مطرح شد که بندهای مختلفی داشت، توضیحات متقن و روشن اعلام کردند. بر اساس گزارش معاونت پارلمانی وزارت امور خارجه اکثریت اعضای کمیسیون بر منطقی بودن گفته های ظریف تاکید داشتند، سئوال کنندگان هم گفتند قانع نشدند.

افخم تصریح کرد: ما فکر می کنیم این حق قانونی آنهاست، دکتر ظریف نیز بر اساس چارچوب قانونی و طبق روال در صحن حضور پیدا می کند و فکر می کنیم این فرصت خوبی می شود که عملکرد سیاست خارجی را در دولت یازدهم تاکنون مطرح و نسبت به رفع ابهامات و فضاسازی های صورت گرفته توضیحات را اعلام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در صورت دعوت، وزارت امور خارجه طبق قانون عمل می کند، گرچه برخی از نمایندگان از اشکالات در آیین نامه داخلی نام برده اند و اگر اشکالات وجود داشته باشد، بهتر است آن را در ساز و کار داخلی خود حل کنند.

اعزام هیأت به پاکستان در دستور کار است

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اعزام هیات ایرانی به پاکستان برای پیگیری حادثه سراوان، بیان کرد: این حادثه تلخی بود، همه ملت ایران و ملت های مخالفت تروریست ها را آزرده خاطر کرد، در همین زمینه وزارت امور خارجه ضمن ارائه یادداشت اعتراض، مذاکراتی را با مقامات پاکستانی آغاز کردند، پیگیری ها از طرف دو وزارتخانه کشور و خارجه ادامه دارد، دستورالعمل برای پیگیری ها صادر شده و ما خواهان استرداد تروریست ها هستیم؛ در همین زمینه انجام سفرهایی در دستور کار است که امیدواریم به زودی صورت بگیرد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه انتظارات ایران از نشست ایران و 1+5 در روزهای پنجشنبه و جمعه چیست، گفت: آنچه مسلم است ما در صدد گمانه زنی و پیش بینی مذاکرات نیستیم، جمهوری اسلامی ایران به طور جدی وارد مذاکرات شده است ، طرح پیشنهادی ایران طرحی است که طرف ها را از بن بست خارج می کند، طرحی واقع بینانه مبنی بر منافع دو طرف بر اساس بازی برد – برد است. انتظار ما این است که طرف مقابل نیز با اراده سیاسی وارد مذاکرات شود. آنچه مسلم است مذاکرات پشت میز مذاکره انجام می شود و امیدواریم اراده سیاسی در صحنه عمل خود را نشان دهد.

دستور کار جلسه ژنو در مراسم افتتاحیه اعلام می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره دستور کار جلسه ایران و 1+5 در ژنو2 گفت: دستور کار جلسه همراه با افتتاحیه اجلاس از سوی روسای هیات ها خانم اشتون و دکتر ظریف اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در سفر رهبر انقلاب در سال 88 به کردستان از این سفر جاسوسی کرده، بیان کرد: از نظر ما بحث جاسوسی و جاسوسی سایبری کاملا محکوم و مردود است، اخباری که از این اقدامات جاسوسی منتشر می شود باعث شده حتی متحدین آمریکا نیز مصون نباشند، جمهوری اسلامی ایران به طور خاص در مورد خبر مذکور پیگیری های جدی را انجام می دهد و از ابعاد مختلف که ابعاد سیاسی در راس آنهاست، این مسئله را پیگیری می کند.

افخم گفت: امیدواریم ساز و کارها و تلاش ها در سطح بین الملل برای مواجهه با چنین رویکردهایی شروع شده باشد، ما هم با این روند همراه هستیم و امیدواریم قطعنامه ها کمک کند که فضای سایبری از جاسوسی هایی که هم حریم شهروندان و هم حریم کل رهبران را مورد تعرض قرار داده را مصون کنند.

وی ضمن گرامیداشت 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار و سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا درباره قطعنامه ای که روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کمیته خلع سلاح به تصویب رسید، گفت: پیش نویس قطعنامه ای که جنبش عدم تعهد تهیه کرده بودند در بر گیرنده سه پیشنهاد ایران به عنوان ریاست عدم تعهد بود که شب گذشته به تصویب رسید.

تصویب پیشنهادات ایران در خلع سلاح هسته ای

وی ادامه داد: دکتر روحانی در 4 مهر ماه در سفری که به نیویورک داشتند در نشست خلع سلاح هسته ای پیشنهاداتی در زمینه خلع سلاح هسته ای مطرح کردند که شامل 3پیشنهاد بود؛ آغاز فوری مذاکرات برای انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه هسته ای، برگزاری یک کنفرانس عالیرتبه بین المللی در سال 2018 در زمینه خلع سلاح و سوم نامگذاری 6 سپتامبر به عنوان روز بین المللی برای خلع سلاح هسته ای.

وی تصریح کرد: عدم تعهد درصدد است ابتکار عمل را در زمینه خلع سلاح هسته ای به عهده بگیرد. این دومین قطعنامه جنبش عدم تعهد است و تلاش شده افکار عمومی جهان جلب شود چرا که موضوع هسته ای خطر بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما امیدواریم پیشنهادات نقشه راه امحاء سلاح های هسته ای در جهان باشد و زمینه را برای خلع سلاح فراهم کند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره پیگیری های وزارت امور خارجه از وضعیت دو ایرانی در مالزی که محکوم به اعدام شده اند بیان کرد: از نظر قانونی مشکلی داشتیم که همکاری استرداد مجرمین بین ایران و مالزی وجود نداشت. پیش نویس این همکاری آماده شده و تا زمانی که نهایی شود پیگیری ها از طرف سفارت ایران ادامه دارد.

وی افزود: امیدواریم در این چارچوب اقدامات به نتیجه برسد و تا زمان تصویب نهایی استرداد مجرمین ساز و کارهایی بر اساس همکاری و حسن نظر مشکلات موجود را حل کند.

سوریه از موضوعات دیدار ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوالی درباره سفر محمدجواد ظریف به پاریس و دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه بیان کرد: ایشان میهمان ویژه نشست سران در اجلاس یونسکو هستند و در آن بخش خاص سخنرانی می کنند که 5 تن از سران و یک نخست وزیر حضور دارند.

وی ادامه داد: حضور در چنین سطحی ارزشمند است و بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات مختلف و مهم فرهنگی بسیار با اهمیت است.

افخم گفت: در کنار این برنامه دکتر ظریف و وزیر امور خارجه فرانسه دیدار می کنند که موضوعات دو جانبه و مسایل مهم منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار می گیرد و بحث هسته ای و موضوعات سوریه از ابعادی است که می توانیم از آن نام ببریم.

وی درباره سفر علی لاریجانی به چین و برخی اخبار مبنی بر بلوکه شدن اموال ایران در این کشور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین از روابط خوب در سطوح مختلف برخوردارند. تلاش دو کشور مبنی بر این است که روابط به دور از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از طرف های صالح باشد. آن چه در اخبار به مفهوم بلوکه شدن اموال آمد درست نیست، روابط اقتصادی با تلاش دو طرف و درک مناسب از همکاری های اقتصادی در فضای همکاری و گفتگو پیش می رود.

افخم ادامه داد: سفر آقای لاریجانی در چارچوب همین تلاش ها بوده، هماهنگی ها صورت گرفته و در عین حال به دلیل تلاش و هوشیاری دو طرف و تلاش منظم برای پیشرفت مناسبات باید ادامه پیدا کند. سفر نیز با هماهنگی و سیاست تنظیم شده پیش می رود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار