کد خبر: 604527
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
گفت وگوي جوان با خادم گروه جهادي «خادمان وارثان زمين »
اواخر سال 1388 توفیق حضور در حرکت های جهادی را پیدا کرد.اولین حضورش هم به منطقه ای با 5 روستا به نام کوه زر از توابع شهرستان دامغان به همراه گروه جهادی دانشگاه باز مي گردد
مبينا شانلو

اواخر سال 1388 توفیق حضور در حرکت های جهادی را پیدا کرد.اولین حضورش هم به منطقه ای با 5 روستا به نام کوه زر از توابع شهرستان دامغان به همراه گروه جهادی دانشگاه باز مي گردد . سپس همراه حرکت های جهادی به استان های لرستان وجنوب استان کرمان رفت .نام گروه" خادمان وارثان زمین" را از قرآن کریم، آیه 5 سوره قصص (مامیخواستیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم) گرفتندو بیانگر اعتقاد قلبی گروه ما نسبت به جایگاه رفیع محرومین (ولی نعمتان انقلاب اسلامی) در پیش گاه خداوند متعال است.اين گروه جهادي در تاریخ 13 آبان 1389با هدف تلاش در جهت خود سازی و خدمت به مردم محروم و با حضور جمعی از فارغ التحصیلان ،دانشجویان و طلاب برادر و خواهر فعال در عرصه های فرهنگی و آموزشی،شروع به فعالیت در مناطق محروم ایران اسلامی نمود. سید محمد عظیمی نژاد خادم گروه جهادی "خادمان وارثان زمین »فارغ التحصیل دانشگاه علوم و تحقیقات در رشته کارشناسی نفت و متولد سال 67 به گفت وگو نشسته ايم كه از نظرتان مي گذرد :

*اقاي عظيمي نژاد از گروه جهاديتان برايمان بفرمائيد ؟!

گروه جهادی خادمان بعد از بررسي هاي مكرر و مطالعه فاكتورهاي محروميت و جمع آوري اطلاعات مناطق کم برخوردار ايران اسلامي و مراجعه و مشورت با مسئولين استاني و شهرستاني و همچنين گروه هاي فعال در عرصه محروميت زدايي،جنوب استان کرمان را که از لحاظ فاکتورهای محرومیت به ویژه محرومیت فرهنگی ، بهداشتي و همچنين معيشتی از محرومترین مناطق ایران اسلامی هستند،را به عنوان منطقه هدف جهت برگزاري حرکتهای جهادي انتخاب نمود و سعي در حضور مداوم در منطقه و پي گيري مطالبات مردمي از مسئولين استاني وشهرستاني را داشته و همچنين انجام كار پژوهشي و مطالعاتي با كمك اساتيد حوزه و دانشگاه در جهت رفع معظلات و مشكلات منطقه را در دستور كار خود قرار داده است .

گروه جهادی خادمان،با تاکید بر اصل حفظ تداوم فعالیت ها در مناطق محروم، جهت تاثیر گذاری هرچه بیشتر در این مناطق،جمعا 8 روستای هدف از توابع شهرستان رودبار جنوب (جنوب استان کرمان) را جهت انجام فعالیت های آموزشی ،فرهنگی ،عمرانی و محرومیت زدایی انتخاب کرده و از آبان 89 تا امروز(تابستان 92)موفق به برگزاری 5 حرکت جهادی در این روستاها شد .

اين گروه جهادی خادمان علاوه بر حضور در مناطق محروم ، پیگیری و ارتباط مستمر با روستاهای هدف در این مدت سعی در شناسایی و به کار گیری و حمایت از نیرو های مستعد منطقه از بین نوجوانان ،جوانان و دانشجویان بومی این شهرستان داشته است و در سال پیش با عنایات حضرت زهرا (س) و با همت جوانان بومی شهرستان و حمایت های گروه خادمان ،گروه جهادی توار ولایت متشکل از دانشجویان و معلمان و دانش آموزان بومی شهرستان رودبار جنوب اولین اردوی جهادی خود را در مناطق محروم این شهرستان برگزار کرد.

*اشتغال جوانان يكي از دغدغه‌هايي است كه توجه دلسوزان نظام اسلامي را معطوف خود كرده‌است، گروه جهادي شما براي اين منظور چه اقداماتي را مد نظر دارد؟

گروه جهادی خادمان مبتنی بر شرایط روستا های تحت پوشش و توانمندی های گروه ، رویکرد فرهنگ سازی و آموزش را در بین نوجوانان و جوانان روستایی پیرامون اشتغالزایی در پیش گرفته است.

* آیا دوباره همراه گروه های جهادی علارغم سختی کارکمبود امکانات ودشواری راه وسفرهمراه خواهید شد؟چرا؟

مطمئنا اگر توفیق حضور و خدمت پیدا کنم حتما حضور پیدا خواهم کرد.سختی کار و کمبود امکانات و عدم همکاری و ... از ملزومات حرکت های جهادی است و اگر موانع بر سر راه نباشد و همه چیز محیا باشد باید پسوند جهادی را حذف کنیم.

بچه های جهادی با علم به سختی ها و دشواری های حرکت های جهادی وارد این عرصه شدند و ما مطمئنیم تا زمانی که دعای مردم محروم و بچه های روستایی همراه ماست کارها شاید به سختی ولی خوب پیش خواهد رفت.

در ضمن نفس کشیدن در هوای جهادی و در جمع بچه هایی که از سر محبت و خدمت به دور هم جمع شده اند و بدون هیچ چشم داشتی و با امکانات حد اقلی کار ها را پیش میبرند سعادتی بزرگ است ،از طرفی دیگر در معرض محبت بچه های با صفای روستایی قرار گرفتن و چند روزی توفیق همنشینی با آنان را داشتن موجب اشتیاق هرچه بیشتر برای همراهی با گروه جهادی است.


*
آيا با دولتي شدن اين حركت هاي جهادي موافقيد؟ بنظر شما اثرگذاري حركت هاي جهادي در سايه فعاليت هاي خودجوش مردمي بيشتر است يا با ورود سازمان هاي دولتي؟

به هیچ وجه با دولتی شدن این حرکت ها موافق نیستم چرا که مردمی بودن و خودجوش بودن این حرکت هاست که موجب شکوفایی و دوام و قوام آن می شود اگر دولتی شود که همان کمیته امداد و بهزیستی و ... بود دیگر نیاز به تاسیس چیز دیگری در این زمینه ها نبود و همین ظرفیت را به کمیته امداد و نهاد های حمایتی دیگر اضافه میکردیم تا تقویت شوند. اصلا این غیر دولتی بودن و خودجوش بودن است که عنصر احساسات و معنویت که از ویژگی های منحصر به فرد حرکت جهادی است را با کار و تلاش بی وقفه ممزوج کرده و کار جهادی و حرکت جهادی را بوجود آورده است عمق نفوذ و تاثیر گذاری کاری زمانی به حد اعلای خود می رسد که در دلها و ذهن ها نفوذ کنیم و این اتفاق به فضل الهی به سبب خدایی بودن آن در حرکت های جهادی افتاده است.

* اصولي را كه گروه هاي جهادي بايد براي اقدام موثر به آن پايبند باشند را چه ميدانيد؟

یکی از مهمترین اصول در حرکت های جهادی درک و حفظ جایگاه و شان مردم محروم است و همان طور که عرض شد ، حضور در حرکت های جهادی و خدمت به مردم محروم توفیقی الهی است

از اصولی که باید در فعالیت های جهادی مد نظر قرار داد ، به کارگیری و همراه کردن مردم مناطق محروم با فعالیت های گروه است.باید در نظر داشت که هدف غایی همه فعالیت های جهادی تاثیر گذاری فرهنگی است.به عنوان مثال گروهی را میتوان موفق در انجام پروژه های عمرانی دانست که توانسته باشد از اهالی ، مردم و جوانان روستایی برای انجام پروژه های عمرانی به کار گیری کرده باشد و مروج فرهنگ کار و تلاش باشد.باید حواسمان باشد که گروه جهادی یک پیمانکار نیست.

و یکی دیگر از اصول که باعث بیشترین تاثیر گذاری است ، تداوم حضور در منطقه و داشتن برنامه های بلند مدت برای روستاهای تحت پوشش است.

باید در برنامه های جهادی در نظر داشته باشیم که قرار نیست ما مبلغ و مروج فرهنگ شهرنشینی باشیم که خود از آن فرهنگ به دامان پر مهر محبت مردم روستایی پناه برده ایم.

* تاثيرات اردوهاي جهادي و حضور شما بعنوان يك فعال جهادي در اين مناطق چه تاثيري بر شخص شما خواهد داشت؟

به نظر حقیر همانطور که در پاسخ به سوال شما در خصوص تعریف حرکت جهادی و بزرگترین ویژگی آن عرض شد، این بعد انسان سازیِ حرکت های جهادی از آن ابعادی است که در کمتر جایی یا بهتر بگویم در هیچ جایی نمی توان نظیر آن را یافت چرا که همانطور که میدانید این جهاد (جهاد با نفس) به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) جهاد اکبر است و این عرصه، عرصه تمرین مبارزه و استقامت در برابر نفس سرکش آدمی است و به حق تمرین پرسود و پرفایده ای می باشد. جهادگر در اردوی جهادی با دیدن مناطق کم برخوردار قدر برخورداریِ خود از نعمات بی دریغ و پی درپی الهی را که همه روزه از دیدگانش پنهان است را میداند، که البته این یکی از کوچکترین فوایدی است که نسیب شخص می شود. بنده همیشه به دوستان جهادگر عرض می کنم بیش از آنچه منطقه به ما نیازمند باشد ما به این مناطق نیاز داریم و در حقیقت بهره و سودی که منطقه در قبال یافتن و پیدا کردن من وجودی انسان می رساند بسیار با ارزشتر و پرفایده تر از سودی است که ما به زعم خود به منطقه می رسانیم، می باشد.

* اگر تحويل سال در جمع جهادگران بودید، چه تجربه ای را براي شما به همراه داشت؟

بله ،سال تحویل در کنار مردم و بچه های روستایی و سفره ساده ولی باصفای هفت سین جهادی بودم.یکی از برنامه های گروه برای سال تحویل حضور اعضای گروه در روستاها و پهن کردن سفره هفت سین با همراهی اهالی روستا و برگزاری ویژه برنامه سال تحویل است. خواندن دعای تحویل سال در کنار وارثان واقعی زمین و مورد لطف و محبت و دعای آنان قرار گرفتن قابل توصیف نیست.

* آیا درباره قرار گاه که در بحث محرومیت زدائی دایر شده اند اطلاعاتی دارید ؟

بله اطلاعاتی دارم.امیدوارم به همسو سازی و هدایت وبالابردن کیفیت برنامه ها در بین گروه های جهادی بتواند کمک کند .

از مورادی که در ایجاد قرارگاه ها باید در نظر گرفته شود ثبات و حضور بلند مدت قرار گاه ها در مناطق و همچنین همفکری و بکارگیری همه توان گروه های فعال در یک منطقه جهت تدوین چشم اندازها و اهداف مد نظر قرارگاه ها است. البته باید توجه داشت قرارگاه نباید مانعی برای خلاقیت و نوآوری گروه های جهادی باشد بلکه بیشتر باید نقش پشتیبان و حامی را داشته باشد.

* به نظر شما چه امكاناتي بيش از هر چيز ديگر در مناطق محروم بايد مورد توجه قرار بگيرد ؟

مطمئنا از عوامل رشد و بالندگی مناطق محروم ایجاد فضای آموزشی مناسب با حضور مربیان و کادر آموزشی با تجربه و با انگیزه برای این مناطق است.هنوز در خیلی مناطق بچه ها خصوصا در مقاطع دبیرستان و راهنمایی مسافت زیادی رو باید تا مدرسه طی کنند و این شرایط برای دختران روستایی به مراتب تحصیل رو سخت تر میکنه و همین عاملی برای ترک تحصیل دختران روستایی از مقطع راهنمایی خواهد بود.ضمنا به کارگیری معلمان غیر بومی و یا از شهرستان های اطراف راندمان آموزش رو به شدت کاهش خواهد داد.

یکی دیکر از ضروریات مناطق محروم حضور روحانی و مبلغان برادر و خواهر در این مناطق در طی سال و در میان مردم محروم روستایی است . از دلایل وجود خرافات و شیوع فرق ضاله در بعضی نقاط محروم به دلیل عدم حضور مناسب مبلغین در مناطق محروم است و البته باید شرایط و امکانات حداقلی هم برای حضور مبلغین فراهم کرد.

و محدود بودن مراکز آموزشی فنی و حرفه ای که متناسب به اقلیم و شرایط منطقه به آموزش مهارت های مختلف به دختران و پسران با استعداد روستایی بپردازد یکی از دلایل پایین بودن و بی کیفیت بودن محصولات کشاورزی و دیگر صنایع و یا بلا استفاده ماندن این منابع است .

* از آخرين حضورتان در بين جهاد گران برايمان بفرمائيد ،اين حضور برايتان رضايت بخش بود ؟!

در آخرین اردو که توفیق همراهی داشتم کارگروه آموزش و فرهنگی گروه اقدام به اجرای هدفمند و با محتوای، تئاتر و نمایش عروسکی ،ورزش باستانی وبرگزاری مسابقات جذاب و پرنشاط کرد، که تاثیر گذاری بسزایی در کودکان و نوجوانان روستایی داشت.

اردوی واقعا خوبی بود ،بعد از برگزاری چند حرکت جهادی در یک منطقه ، کار فرهنگی و آموزشی واقعا سخت می شود و نیاز به فکر و خلاقیت زیادی دارد ، همچنین کارگروه نشریه هم با ارسال نشریه و پیک قبل از حضور گروه در روستاها ،بچه های روستارو آماده حضور گروه در منطقه کرده بود.یکی دیگر از نقاط قوت اردو برگزاری کارگاه های آموزشی برای دختران جوان و نوجوان روستایی توسط واحد خواهران گروه بود.از مواردی که باعث استقبال و پذیرش هرچه بیشتر برنامه های جهادی می شود ،خلاقیت و نو آوری و همسو سازی برنامه های آموزشی و فرهنگی برادران و خواهران در حرکت های جهادی است.

حرف آخر:

از اینکه جهت اشاعه فرهنگ و روحیه جهادی و آشنایی هرچه بیشتر با حرکت های جهادی تلاش میکنید از شما صمیمانه تشکر میکنم. ضمنا دعوت میکنم به صرف یک حرکت جهادی با طعم محبت بچه های باصفای روستایی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار