کد خبر: 1130468
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
«قصه هویدا» در آیینه پژوهشی مستند
اثر مستندی که هم‌اینک درباره آن سخن می‌رود، ادوار و فراز و فرود‌های حیات سیاسی امیرعباس هویدا را مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است. این پژوهش از سوی ابراهیم ذوالفقاری انجام شده و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به انتشار آن همت گماشته است
شاهد توحیدی

اثر مستندی که هم‌اینک درباره آن سخن می‌رود، ادوار و فراز و فرود‌های حیات سیاسی امیرعباس هویدا را مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است. این پژوهش از سوی ابراهیم ذوالفقاری انجام شده و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به انتشار آن همت گماشته است. قاسم تبریزی، تاریخ‌پژوه معاصر در معرفی این تحقیق، به نکات ذیل اشارت برده است:
«کتاب حاضر سیری در زندگی، تبار، موقعیت و کارنامه امیرعباس هویدا در تاریخ معاصر می‌باشد. نویسنده در این اثر، اول براساس اسناد، خاطرات و مطالعات خویش، طرح چهار جلد کتاب را پیش‌بینی کرده بود، اما متأسفانه طی بیش از ۱۰ سال، فقط همین جلد در دسترسی اهل تحقیق و مطالعه قرار گرفت. موضوعات عمده کتاب، تبارشناسی، دوران تحصیل، مشاغل، قاچاق در پاریس، اقامت در اشتوتگارت، در امور خارجه، هویدا و اسرائیل، هویدا در ترکیه، هویدا در شرکت نفت، همراه با حسنعلی منصور، کانون شرقی، حزب ایران نوین، وزارت دارایی، هویدا و بهائیت، هویدا و فراماسونری، دولت محلل، هویدا و امریکا، هویدا و انگلیس، ازدواج، خصلت‌ها و سرانجام.
محقق محترم میان هویدا در مطبوعات - که از وی فردی مؤدب، خوش قلب، متواضع، دموکرات، وصمیمی ساخته بود- با هویدایی که در پس اسناد، لابه‌لای خاطرات همراهان و کارنامه‌اش ترسیم می‌شود، تفاوت قائل شده و در پی دومین بوده است. میرزارضا قناد پدربزرگ هویدا از بهاییان مجذوب عباس افندی بود که در عکا زیستگاه بهاییان زندگی و مادربزرگش نیز در دمشق، با عین‌الملک پدر هویدا زندگی می‌کرد. عین‌الملک پدر هویدا، در سال ۱۲۵۰ شمسی و در عکا متولد شد. او در مدرسه امریکایی بیرگ تحصیل کرد و در پاریس، مدتی با جعفرقلی خان سردار اسعد و دستگاه وی در ارتباط بود. او حدود ۲۰ سال در خدمت رهبر بهاییان فعالیت و با حبیب‌الله رشیدیان از عناصر وابسته به سیاست انگلیس نیز ارتباط داشت و به نوعی رشیدیان، رابط عین‌الملک با سفارت بود. در خانه او اردشیر جی مأمور ویژه انگلیس در ایران رفت و‌آمد می‌کرد. او پس از کودتا، مسئول کنسولگری ایران در دمشق بود. از این روی صدیقه دولت‌آبادی کنسولگری ایران را مرکز تبلیغات بهاییان در شامات معرفی می‌کند. او سفیر ایران در عربستان سعودی هم بوده است. در سال ۱۳۰۸ به تهران می‌آید، ولی همچنان رابط حکومت سعودی و رضاخان بود. وقتی سردار اسعد دستگیر و راهی زندان می‌شود، عین‌الملک به بیروت می‌رود و در سن ۶۴ سالگی در بیروت در می‌گذرد، در حالی که دو فرزندش امیرعباس و فریدون، مشغول تحصیل بودند، تبار مادری او خاندان سرداری بودند. پدر بزرگش مشهور به کفری بود. عبدالحسین خان مدتی که در پاریس اقامت داشت، مشهور به فردی متقلب، لامذهب و کثیف بود. مادرش افسرالملوک، به نواختن گیتار علاقه‌مند و این ازدواج به توصیه دیفوس از فعالان تشکیلات بهاییت در پاریس بود. هویدا تحصیلات را در مدرسه آلیانس جهانی اسرائیل گذراند و سپس به عضو شورای امریکایی صهیونیسم، موسوم به AZL درآمد، بنابراین در دوران نخست‌وزیری‌اش، روابط ایران و اسرائیل و فروش نفت به این کشور آغاز شد. به همین خاطر دولت اسرائیل ۱۴۰ هزار مترمربع از فلسطین اشغالی را به هویدا هدیه داد! او رابط تشکیلات بهاییت در ایران و اسرائیل، خاصه بیت‌العدل در عکا بود. روابط نزدیک سفیر اسرائیل با شخص هویدا تا آنجا بود که گویی هویدا، خود از شهروندان اسرائیل است! البته اسناد ساواک خود مؤید این مسئله است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار