کد خبر: 1114369
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
فقیهی که در دوره مشروطیت از ولایت فقیه می‌گفت
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، اندیشه و کارنامه زنده‌یاد آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین لاری را مورد کاوش قرار داده است. این پژوهش توسط وحید کارگرجهرمی به نگارش درآمده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به نشر آن همت گمارده است.
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، اندیشه و کارنامه زنده‌یاد آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین لاری را مورد کاوش قرار داده است. این پژوهش توسط وحید کارگرجهرمی به نگارش درآمده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به نشر آن همت گمارده است. مؤلف در دیباچه خویش بر این کتاب، در باب موضوع آن و مختصات تحقیق خویش، چنین آورده است:
«سید از زمان ورودش به ایران تا شروع نهضت مشروطه، اقدامات و فعالیت‌های زیادی در جهت احیای احکام اسلامی و ارتقای سطح آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم جنوب انجام داد. یکی از مهم‌ترین اقدامات او در این راستا، تأسیس حوزه علمیه و جذب شاگرد از نواحی مختلف جنوب ایران بود. سید در جریان انقلاب مشروطیت هم بسیار فعال بود و مبارزات او در این زمان وارد مرحله‌جدی‌تری شده بود. او برخلاف فقیهان آن زمان، تنها به موضع‌گیری علمی درباره مشروطیت نپرداخت، بلکه مردم را به مقابله نظامی با استبداد داخلی و سلطه خارجی تشویق کرد تا آنجا که نام وی در کنار کسانی مانند ستارخان و باقرخان قرار گرفت. او هر چند با انتشار رساله‌های متعدد سیاسی به دفاع از مشروطیت پرداخت، اما تلقی‌اش در حمایت از نظام مشروطیت، با نظر بعضی از عالمان دیگر طرفدار مشروطه تفاوت داشت. منظور ایشان از مشروطیت، مشروطه اسلامی بود که در رأس مجلس، فقیه جامع‌الشرایط قرار گرفته باشد و به همین خاطر هرگونه رأی و نظر مجلس شورا را که مخالف با قرآن، احکام و آموزه‌های اسلامی باشد، مردود می‌دانست. از نگاه او تشکیل حکومت اسلامی و برقراری نظام ولایت مطلقه فقیه، بهترین نوع حکومت در عصر غیبت است.
هدف اصلی این کتاب، شناخت و آگاهی از زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سید عبدالحسین لاری است که کمتر مورد بحث و تأمل قرار گرفته است. در شکل‌گیری انقلاب مشروطیت ایران، عوامل مؤثری نقش داشته‌اند که بررسی هر کدام از آنها، می‌تواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. در این میان واکاوی نقش و سهم علما در انقلاب مشروطیت، به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در بسیج نیرو‌های اجتماعی، دارای اهمیت بیشتری است، بنابراین تحقیق در زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری به عنوان رهبر مذهبی انقلاب مشروطیت در فارس، علاوه بر آنکه ما را به شناخت دقیق‌تر و کامل‌تر از نهضت مشروطه رهنمون می‌سازد، اطلاعات جدیدی از شیوه اجرای حکومت اسلامی و وظایف آن در اختیار ما قرار می‌دهد. نگارنده سعی بر آن داشته است با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، ضمن استفاده از منابع و مآخذ تحقیقی بسیار از جمله: متون تاریخی، مطالعات و تحقیقات جدید، اسناد، مقالات و نشریات جزئیات بیشتری از زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری را در معرض مطالعه پژوهشگران عصر مشروطه قرار دهد. کتاب حاضر در هفت فصل سامان یافته است. فصل اول به زندگینامه آیت‌الله لاری، از آغاز تا پیروزی انقلاب مشروطیت اختصاص دارد. فصل دوم اقدامات و مبارزات آیت‌الله لاری، از استبداد صغیر تا هنگام رحلت ایشان ر ا بررسی می‌کند. در فصل سوم کتاب، ابتدا سیاست از نگاه آیت‌الله لاری و سپس آثار سیاسی ایشان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فصل چهارم به انواع حکومت از دیدگاه آیت‌الله لاری و منشأ و اهداف آن می‌پردازد. در فصل پنجم، تشکیل مجلس از منظر آیت‌الله لاری و ویژگی‌ها و اهداف آن مورد توجه قرار می‌گیرد. فصل ششم به تشریح دیدگاه آیت‌الله لاری درباره ولایت مطلقه فقیه و قلمرو اختیارات آن اختصاص می‌یابد. در فصل پایانی کتاب، نظرات سیاسی آیت‌الله لاری با علمای معاصر در خصوص مشروطیت مورد مقایسه و بررسی قرار می‌گیرد...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار