کد خبر: 1069433
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

 سرویس جامعه جوان آنلاین: به گفته وزیر بهداشت، جمعیت سالمندان تا چند سال دیگر به ۳۰ درصد از کل جمعیت ایران می‌رسد. نبود مسیر‌های مناسب برای تردد افراد نیازمند، سد معبر‌های عمدی و ناخواسته در معابر، طراحی سازه‌ها و ساختمان‌ها بدون در نظر گرفتن امکان تردد سالمندان و افراد کم توان، نبود فضا‌های مناسب برای آمد و شد و استقرار افراد نیازمند در وسایل نقلیه عمومی، نیازمند بازطراحی در جهت تسهیل امور سالمندان است.

امروز نزدیک ۱۲ درصد مردم مسن هستند و تا چند سال آینده این میزان به ۳۰ درصد خواهد رسید. آمار ۲۰ تا ۲۵ میلیونی جمعیت سا‌لمندی می‌طلبد تا مسئولان در همه بخش‌های سلامت و بهداشت، اجتماعی و شهری به سوی مهیا کردن شرایط و اجرایی کردن مناسب‌سازی گام بردارند.
هنوز به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و وجود دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشوری تا رسیدن به حد متوسط در این زمینه مسیر بسیاری باقی مانده‌است.
نباید تصور شود مناسب‌سازی فقط مختص گروه سنی سالمندان است، اما بیشتر اقشار جامعه اعم از کودکان، نوجوانان و زنان باردار و بیماران به مناسب‌سازی نیازمندند.
متأسفانه دستگاه‌های متولی در بسیار‌ی از موارد فقط کار‌ها و اقدامات جزئی خود را به حساب مناسب‌سازی می‌گذارند. با گشتی در معابر شهری، سازه‌های مهم و حمل و نقل عمومی مشخص می‌شود که از مناسب‌سازی فقط شکل رسانه‌ا‌ی آن صورت گرفته‌است. ورود به دوران سالمندی در کشور مسائل و مشکلات این بخش‌ها را بیشتر نمایان خواهد کرد.
شهرداری‌ها باید در هنگام صدور پروانه ساختمان و پایان کار مناسب‌سازی اماکن عمومی را برای دسترسی معلولین و سالمندان مدنظر داشته‌باشند، اما در عمل کمتر به این مهم توجه صورت می‌گیرد و ضوابط مناسب‌سازی شهری ناکام از اجرا باقی می‌ماند.
به عنوان مثال مالکان ساختمان‌ها و فضا‌های عمومی و نیمه عمومی در زمان دریافت پروانه ساختمانی ملزم به گذاشتن جک معلولان یا بالابر برای جابه‌جایی افراد سالمند و کم‌توان هستند. ولی در زمان ساخت عده‌ای یا فقط به صورت دکور سازه بالابر نصب می‌کنند یا جک بلا‌استفاده را جا‌نمایی می‌کنند یا با اجاره کردن بالا بر پس از در یافت پایان کار اقدام به جمع‌آوری بالا‌بر می‌کنند و مشکلی بر مشکلات افراد نیازمند افزوده، مأموران شهرداری را هم
دور می‌زنند.
موارد مشابه در همه بخش‌ها در سیستم‌های بهداشتی و سایر بخش‌های ساختمان‌ها به وفور دیده می‌شود که از چشم مأموران شهرداری‌ها دور می‌ماند. با این حال برخی معابر و پارک‌ها و ساختمان‌های دولتی و عمومی به شکل مناسبی مناسب‌سازی شده که لازم است این روند سرعت بگیرد تا شهر برای همه قابل استفاده شود.
به واقع در همه بخش‌های کشور به خصوص در دستگاه‌های اجرایی، مناسب‌سازی در رتبه آخر اولویت امور قرار گرفته‌است. همین بی‌توجهی و امروز و فردا کردن سبب شده‌است در کلاف سر درگم ورود به دوران سالمندی، مسئولان به چه کنم، چه کنم اکتفا کنند! نبود برنامه جامع اجرایی مناسب سبب شده‌است تا هزینه‌های اجرای برنامه ها‌ی مقطعی و کوتاه‌مدت هم هزینه‌بر و زمان‌بر باشد.
رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور در این خصوص با تأکید براینکه استانداران و فرمانداران مناسب‌سازی را جدی بگیرند، گفت: با توجه به افزایش سن سالمندی و نیاز جانبازان، معلولان، بیماران و حتی افراد سالم به فضای مناسب‌سازی شده، لازم است این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
دستگاه‌های نظارتی یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها را موضوع مناسب‌سازی عنوان کرده‌اند. در همین خصوص ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرائی خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد اجرای کار مناسب‌سازی بر عهده شهرداری است که باید اهتمام ویژه‌ای به مناسب‌سازی داشته باشند. مؤمن‌سرائی با یادآوری اینکه جلسات مناسب‌سازی در سطح ملی در سال ۹۹ طی هشت ماه آخر سال، هشت نوبت برگزار شد، گفت: بیستمین جلسه مناسب‌سازی در سال جاری نیز به زودی برگزار خواهد شد. بر اساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد فراهم شود.
همچنین براساس ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور مکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های برشمرده‌شده در ماده ۲ این قانون، نظارت کرده و گزارش‌های اقدامات آن‌ها را درخواست کند.
مناسب‌سازی اولین گام برای ورود به دوران سالمندی است که باید این مسیر هموار شود. مسئولیت بخش‌های دولتی و عمومی در این کارزار بسیار چشمگیر و حتی ضروری است. رعایت حقوق جامعه هدف بر همگان واجب و بر متولیان واجب‌تر است. باید از حرکت‌های نمادین مناسب‌سازی و شو‌های رسانه‌ای پرهیز کرد و بر غنی مناسب‌سازی افزود، چراکه با استمرار روند جمعیتی فعلی، دیر یا زود، س سالمندی در انتظار جامعه ایرانی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار