کد خبر: 1056792
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲

نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن «سوبرانا» در کوبا، نشان‌دهنده تأثیر ۲/۹۱ درصدی آن بر نسخه‌های کرونای موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده‌است.
رئیس انستیتو پاستور ایران در حاشیه نشست ویسنته ورث، رئیس مؤسسه فینلای کوبا با وزیر و معاونان وزارت بهداشت که صبح دیروز در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: افرادی که در کوبا از واکسن سوبرانا استفاده کرده بودند، صددرصد در مقابل بیماری شدید و مرگ و میر محافظت شده‌بودند، همچنین این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال نیز مورد مطالعه قرار گرفته که قابل‌استفاده است.
علیرضا بیگلری افزود: یک دوز یادآور واکسن سوبرانا می‌تواند برای افرادی که قبلاً مبتلا به کرونا شده‌اند، کاملاً سیستم ایمنی را بیدار کند و باعث شود که سیستم ایمنی بدن، فعالیت خودش را داشته باشد. طرحی در حال مطالعه است که واکسن سوبرانا به عنوان یادآور سایر واکسن‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد که این کار باعث می‌شود درخواست‌های جهانی از این نوع واکسن روز به روز بیشتر شود.
بیگلری خاطر نشان کرد: نتایج کارآزمایی بالینی واکسن «سوبرانا» در کوبا نشان‌دهنده تأثیر ۲/۹۱ درصدی بر سوش‌های موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده‌است. ایران و کوبا قصد دارند واکسنی را طراحی کنند که با کیفیت باشد. این واکسن، تنها واکسن دنیا است که می‌تواند با چند جهش همزمان مبارزه کند و این زمینه را دارد که بتواند بر قسمت‌های مختلف چندین جهش سوار شود، بنابراین اهمیت این واکسن وقتی روشن می‌شود که با جهش‌های مختلفی در دنیا روبه‌رو می‌شویم و این واکسن قابلیت بازمهندسی را دارد که بتواند همزمان با چندین جهش ویروس مقابله کند.
رئیس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: اصرار بر این بوده‌است که مطالعه فاز سوم با استاندارد‌های روز و به طور کامل در دو کشور ایران و کوبا انجام شود. فاز سوم بالینی در کوبا روی ۴۴ هزار نفر و در ایران روی ۲۴ هزار نفر انجام شد و جمع‌بندی فاز سه کوبا تقریباً آماده است و تیم کوبایی که در ایران حضور دارند، نتایج و روند انجام کارآزمایی بالینی را بسیار خوب ارزیابی و عنوان کرده‌اند که کارایی این واکسن، بسیار خوب پیش رفته است.
وی ادامه داد: پس از جمع‌بندی مطالعات فاز سوم بالینی، می‌توان تأییدیه‌های سازمان جهانی بهداشت را گرفت. هدف دو کشور، ساخت یک واکسن با کیفیت بسیار بالا است و خوشبختانه تا این مرحله، خوب پیش رفته‌است. نتایج اولیه کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران احتمالاً اواخر مردادماه به دست می‌آید و قابل ارزیابی خواهد بود و این نتایج کمک خواهد کرد تا بتوانیم مستندات کافی را برای اخذ تأییدیه از سازمان جهانی بهداشت ارائه کنیم.
بیگلری تصریح کرد: یکی از نکات مهم واکسن تولید انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران این است که کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال آغاز شده‌است و به راحتی می‌توان برای کودکان و نوجوانان از این واکسن استفاده کرد که این کمک بزرگی به مدارس و سیستم آموزشی کشور‌ها می‌کند. مطالعاتی که در کوبا و ایران انجام شده بیانگر این بوده‌است که این واکسن برخلاف برخی از واکسن‌ها که برای افراد بالای ۶۵ سال، ایمنی بخشی مناسبی ندارند، ایمنی بخشی بسیار قابل‌توجهی دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه گفت: در هفته‌های قبل حدود ۱۳۰ هزار دوز واکسن پاستوکووک تحویل وزارت بهداشت و در چندین استان توزیع شده‌است. با توجه به اینکه راه‌اندازی خط صنعتی تولید واکسن در هر دو کشور ایران وکوبا در حال انجام است، نصب تجهیزات خط صنعتی انستیتو پاستور ایران در شهریور ماه به پایان می‌رسد. ظرفیت اسمی خط ۱ واکسن پاستوکووک که حدود ۳ میلیون دوز در ماه است از اوایل پاییز به واقعیت می‌پیوندد و می‌توانیم این واکسن را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار